Update lokale zoekresultaten Google

- 18 augustus 2015



Zichtbaarheid in de zoekmachines is voor elk bedrijf belangrijk. We willen allemaal "bovenaan in Google" komen. Dat geldt zowel voor de lokale zoekresultaten als voor de algemene zoekresultaten. Beide hebben een andere aanpak nodig. Ik zal uitleggen wat de verschillen zijn tussen 'lokale zoekresultaten' en 'algemene zoekresultaten'.

 

Als je beschikt over een website dan kan deze worden geoptimaliseerd worden voor de zoekmachines, zodat je website zo hoog mogelijk in de zoekresultaten wordt weergegeven op basis van een zoekquery (reeks van zoekwoorden/ zoekintentie).

 

Algemene zoekresultaten

(Voorbeeld 'reguliere zoekresultaten') 

 

Een lokaal zoekresultaat is een zoekresultaat in de zoekmachine dat gelinkt is aan je locatie, zodat je de meest relevante resultaten te zien krijgt op basis van je locatie.

 

(Voorbeeld 'lokale zoekresultaten') 

 

De informatie dat bij een lokaal zoekresultaat wordt getoond is afhankelijk van een aantal factoren zoals:

- Google+ bedrijfspagina (ook gelieerd aan Google Maps)

- Derde partijen, zoals De Telefoongids

- De eigen website

 

Je kan bijvoorbeeld via je Google+ bedrijfspagina aangeven wat je adres is. Ben je een restaurant in Eindhoven en heb je bij bovenstaande drie punten aangegeven dat je een restaurant bent en in Eindhoven bent gesitueerd? Dan heb je de grootste kans om getoond te worden als iemand zoekt naar "restaurant Eindhoven" of als iemand in Eindhoven zoekt naar "restaurant".

  

Maar er is sinds begin augustus 2015 nogal wat veranderd in de lokale zoekresultaten. 

Mocht je nog geen Google+ bedrijfspagina hebben, neem dan contact met ons op.

Verandering in local SERPS

Zoals gezegd is er sinds het begin van de maand augustus het een en ander rigoureus veranderd door Google.


Binnen de lokale zoekresultaten van Google was (vóór augustus 2015) plek voor een zevental lokale vermeldingen. Als je zocht naar 'restaurant Eindhoven' dan werden er maximaal zeven resultaten getoond door Google. Kortom een behoorlijke kans om zichtbaar te worden.

 

Sinds augustus toont Google niet meer zeven plekken, maar slechts drie (by default). Dat is een hele grote verandering. Dat betekent dat het voor lokale bedrijven moeilijker wordt om zichtbaar te zijn in de lokale zoekresultaten. Er vervallen namelijk vier mogelijke resultaten. De noodzaak om zichtbaar te zijn is nu veel groter.

 

 

(Voorbeeld drie lokale zoekresultaten)

 

Google heeft deze verandering vermoedelijk doorgevoerd omdat zij in de statistieken zagen dat de top drie lokale vermeldingen significant meer kliks kregen en/ of beter presteerden dan de overige vier resultaten.

Layout van lokale zoekresultaten voor bedrijven

Niet alleen zijn er minder vertoningen, ook heeft Google gewerkt aan een nieuwe layout voor de lokale zoekresultaten. De layout is op zich niet zo schrikbarend nieuw, omdat dezelfde layout al voor mobiele weergaven was geïmplementeerd. Maar voor desktop is het een grote aanpassing. De aanpassingen zijn vooral te zien in een drietal zaken, namelijk:


1. Er wordt een foto getoond in plaats van landkaartje
(mits deze aanwezig is via de Google+ bedrijfspagina)

2. De straatnaam wordt weergegeven, maar het huisnummer ontbreekt
3. Bij sommige categorieën worden extra filters vertoond
(zoals 'Beoordeling' of 'Openingstijden')

 

Aan de hand van een aantal voorbeelden leg ik uit wat er allemaal is veranderd binnen de zogenaamde 'local SERPS'.

1. Foto vs. Landkaartje

Als ik Eindhoven zoek naar 'restaurant' dan zie ik binnen de reguliere zoekresultaten 'Iens' staan en binnen de lokale zoekresultaten 'Effenaar', '1910 Restaurant' en 'Auberge Nassau'. Iedere vermelding beschikt óf over een afbeelding (mits ingesteld op je Google+ bedrijfspagina) of over een bekend Google Maps kaartje met de locatie.

 

 

2. Geen huisnummer

Zoals we zien bij Restaurant 1910, wordt er geen huisnummer vertoond. Voorheen werd bij een lokaal zoekresultaat ook het huisnummer vermeld en vaak het telefoonnummer. Dat is verleden tijd. Als we klikken op een resultaat (in dit geval 'restaurant 1910) dan zien we wel alle data, zoals de volledige adresgegevens, een telefoonnummer, een reviewoverzicht en klikbare buttons om naar de website te gaan of een routebeschrijving te zien. Ook hier worden eventueel foto's vertoond vanuit de Google+ bedrijfspagina.

 

 

 

3. Filtermogelijkheden

Afhankelijk van de branche of categorie vertoond Google filtermogelijkheden. Binnen de categorie 'restaurant' vertoond Google binnen de lokale zoekresultaten de filters 'Beoordeling' en 'Openingstijden'. Dit is bedoeld om de gebruiker een betere User Experience te geven. De openingstijden worden overgenomen van je Google+ bedrijfspagina. De beoordelingen kunnen vanuit meerdere bronnen afkomstig zijn, zoals: Google reviews (deze staan bij je Google+ bedrijfspagina) of op bekende review websites zoals Zagat.

 

 

Gevolgen voor SEO

De verandering binnen de Google lokale zoekresultaten zijn erg groot. Dat betekent dat je strategie van SEO (deels) ook een andere richting krijgt. Door alleen het optimaliseren van de website ben je er niet. Je zal aan de slag moeten met Google+ als je dit nog niet had gedaan. Ook zal er een koppeling moeten zijn tussen je website en je Google+ bedrijfspagina en eventuele derde websites. Wil je meedoen in de lokale zoekresultaten, dan zijn de eerste drie posities nu van cruciaal belang. Om een plek binnen deze machtige top drie te claimen, geven we je een aantal tips.

Tips lokale zichtbaarheid in Google

Met deze top 5 tips kan je zelf aan de slag om beter lokaal gevonden te worden.


1. Zorg voor kenmerkende foto's van je bedrijf op je Google+ bedrijfspagina

2. Zorg voor de nodige reviews (uiteraard met een zo hoog mogelijke rating)
3. Kies de juiste categorie (of categorieën) voor je Google+ bedrijfspagina
4. Optimaliseer je website ook voor lokale zichtbaarheid
5. Kies je naam van je Google+ bedrijfspagina zorgvuldig. Dit kan je ranking beïnvloeden.

 

Kom je er niet helemaal uit of wil je weten wat jouw mogelijkheden zijn voor verbeterde (lokale) zichtbaarheid? Neem dan contact op met één van onze specialisten.

 

Ga terug naar overzicht