Accountsstructuur en Match types

-  6 april 2016



Voor een succesvolle zoeknetwerk campagne in AdWords starten we bij de basis: Accountstructuur.

 

Wat zijn de voordelen van een goede accountstructuur?
• Bepalen welke zoekwoorden en advertenties het ideale aantal conversies en verkeer opleveren.
• Budgetten en kosten beter beheren.
• Inzicht in de zoekwoorden krijgen.
• Advertenties effectief targeten
• Het voorkomen van onnodige kosten

 

Bij het structureren van een AdWords-account kijken we naar een aantal factoren:
1. Op basis van de website structuur.
2. Op basis van producten of diensten.
3. Op basis van locaties.

 

Een belangrijke regel voor het maken van een effectieve campagnestructuur is om deze aan te passen op de structuur van de website. Op deze manier kunnen we specifieke advertenties schrijven en deze op een relevante landingspagina laten uitkomen. Het voordeel hiervan is dat de gebruiker precies op juiste plek uitkomt, waardoor de kans op conversie groter wordt.

 

 

 

In het bovenstaande voorbeeld gebruiken we een meubelwinkel. Een gebruiker die naar salontafels zoekt zal een advertentie te zien krijgen over salontafels. Deze gebruiker laten we uitkomen op de salontafel pagina. Op deze manier bieden we een potentiële klant precies wat hij of zij zoekt.


Targeten op basis van locaties
Bij het maken van een campagnestructuur is het belangrijk dat we rekening houden het met het verzorgingsgebied. Als een bedrijf bijvoorbeeld in meerdere landen of regio's actief is, maken we meerdere campagnes aan. Op deze manier bereiken we alleen gebruikers die potentiële klanten zijn.

 

Match types

Match types of zoekwoordtypen zijn zoekwoordopties waardoor we we controleren welke zoekopdrachten de advertenties activeren. Er zijn in het totaal vijf match types:
1. Breed zoeken (broad match)
2. Modifier voor breed zoeken (broad match modifier)
3. Zoeken op woordgroep (phrase match)
4. Exact zoeken (exact match)
5. Uitsluitingszoekwoorden (negative match)

 

Hoe breder de zoekwoordoptie is hoe groter het zoekwoordpotentieel van dat zoekwoord is.


Breed zoeken

Dit is het standaardzoektype dat Google toekent aan zoekwoorden in AdWords.
Advertenties kunnen worden weergeven bij zoekopdrachten die spelfouten, synoniemen, gerelateerde zoekopdrachten en andere relevante varianten bevatten:
• Voorbeeldzoekwoord: Salontafel
• Voorbeeldzoekopdracht: Salontafels kopen

 

Deze vorm heeft het grootste bereik en geef ook inzicht in synoniemen. Het nadeel van dit zoekwoord type is dat er, indien niet goed onderhouden, een grote kans is op irrelevant zoekverkeer.


Modifier voor breed zoeken

Advertenties kunnen worden weergegeven voor zoekopdrachten die de aangepaste term bevatten (of sterk gelijkende varianten ervan, maar geen synoniemen), ongeacht de volgorde:
• Voorbeeldzoekwoord: +salontafel +kopen
• Voorbeeldzoekopdracht: luxe salontafel kopen

 

De Modifier voor breed zoeken of broad match modifier (BMM) is een veelgebruikte vorm van zoekwoordtypen. Het voordeel van BMM is het grote verkeerpotentieel net als bij breed zoeken, maar dan met meer controle.


Zoeken op woordgroep

Advertenties kunnen worden weergegeven voor zoekopdrachten die een woordgroep of sterk gelijkende varianten van die woordgroep zijn:
• Voorbeeldzoekwoord: "salontafel op maat"
• Voorbeeldzoekopdracht: salontafel op maat laten maken

 

Zoeken op woordgroep ookwel zinsdeel of phrase match genoemd. Bij zoeken op woordgroepen is de volgorde van belang. Het is een optie die nauwkeuriger is dan breed zoeken, maar flexibeler dan exact zoeken.

 

Exact zoeken

Advertenties kunnen worden weergegeven voor zoekopdrachten die een exacte term of sterk gelijkende varianten van die exacte term zijn:
• Voorbeeldzoekwoord: [salontafels]
• Voorbeeldzoekopdracht: salontafels

 

Exact zoeken is een veel gebruikt zoekwoordtype. Het voordeel van exact is de precieze controle over het bereik van het zoekwoord. Het nadeel is echter dat het een beperkter bereik heeft.

 

Uitsluitingszoekwoorden

Advertenties kunnen worden weergegeven voor zoekopdrachten zonder de ter:
• Voorbeeldzoekwoord: -goedkope
• Voorbeeldzoekopdracht: luxe salontafels

 

Met uitsluitngszoekwoorden voorkomen we dat er advertenties getoond worden op begrippen waar we niet op gevonden willen worden. Met uitsluitingen voorkomen we dat er onnodige klikkosten worden gemaakt.

 

Zorg ervoor periodiek zoekwoodrapporten te draaien om nieuwe zoekwoorden toe te voegen en irrelevant verkeer uit te sluiten.

 

 

Ga terug naar overzicht