Affiliate marketing als extra verkoopkanaal

- 22 september 2016



Affiliate marketing is een vorm van internetmarketing die veelvuldig gebruikt wordt. Toch zijn er tal van bedrijven en personen die niet bekend zijn met deze manier van marketing. Voordat we kunnen vertellen hoe je affiliate marketing succesvol inzet, is het belangrijk om te weten wat affiliate marketing nu precies is.

 

Wat is affiliate marketing?

Affiliate marketing is een marketing vorm waarbij adverteerders hun partners belonen op basis van geleverde prestaties. Deze prestaties kunnen bestaan uit het verzorgen van leads of verkopen. Een adverteerder betaalt ook enkel een vergoeding wanneer de partner daadwerkelijk resultaat behaald heeft. Dit is de reden dat deze vorm van marketing lage risico’s met zich meebrengt.

 

Er zijn vele websites die gebruik maken van affiliate marketing. Zij promoten bepaalde diensten of producten. Deze websites noemen we ook wel publishers. Voorbeelden van publishers zijn review websites, vergelijkingswebsites en bloggers. Wanneer een publisher iets vertelt over een product of dienst zullen zij een link toevoegen naar de daadwerkelijke aanbieder. Wanneer de consument op deze link klikt en vervolgens een aankoop of aanvraag doet, zal de publisher beloond worden.

Een affiliate programma

Hoe gaat dit nu praktisch gezien in zijn werk? In de meeste gevallen zal je gebruik maken van een affiliate programma. Dit is een affiliate netwerk wat adverteerders en publishers samenbrengt. Het affiliate netwerk zorgt voor de techniek, waardoor men kan meten welke resultaten behaald worden uit een bepaalde campagne.

 

Wanneer iemand op een link op de website van de publisher klikt, zal het affiliate netwerk een cookie achterlaten. Deze cookie zorgt ervoor dat het systeem weet waar de consument vandaan komt. Wanneer de consument een aankoop doet zal dit doorgegeven worden aan het netwerk en weet men dat de publisher beloond dient te worden.

 

Er zijn tal van affiliateprogramma’s actief in Nederland. De bekendste netwerken zijn Tradetracker, Daisycon en Zanox. Daarnaast hebben enkele grote bedrijven een eigen affiliate netwerk opgezet. Een voorbeeld hiervan is het partnerprogramma van Bol.com.

Tips voor affiliate adverteerders

De adverteerders van een affiliate netwerk (ook wel 'Merchants' genoemd) zijn de partijen die bepaalde producten of diensten willen verkopen. Het is echter van groot belang dat publishers ervoor kiezen om jouw producten of diensten te promoten. De volgende tips zullen je helpen bij het vinden van goede publishers:

 

- Zorg voor voldoende en correct promotiemateriaal. Hierbij kun je denken aan productfeeds, banners, kortingscodes en mailings.

- Ben actief op het affiliate netwerk en zorg ervoor dat vragen van publishers snel beantwoord worden.

- Schrijf publishers persoonlijk aan en vraag hen of zij interesse hebben in het promoten van jouw product of dienst.

- Zorg voor een correct vergoeding en een acceptabele cookietijd.

- Zorg voor goed contact met bestaande publishers en help hen daar waar je kunt.

 

Wanneer je geen ervaring en/of tijd hebt voor het onderhoud van een affiliate campagne is het verstandig om hier een expert voor in te schakelen. Yellow-online beheert meerdere affiliate campagnes en werkt nauw samen met grote en bekende publishers van de grotere affiliate netwerken.

Tips voor publishers

Beheer je zelf een website en wil je adverteerders promoten? Ook dan is het goed om bewust te kiezen voor de juiste adverteerders. Je doel is immers maximaal resultaat. Punten die meespelen in het kiezen van de juiste adverteerder zijn:

 

- Wat is de vergoeding per lead of sale.

- Wat is de cookieduur.

- Zouden consumenten gemakkelijk een aanschaf doen op de website van de adverteerder?

- Binnen welke termijn worden de leads en sales gekeurd?

 

Het kiezen van de juiste adverteerder blijft een constante overweging. De ene adverteerder heeft een langere cookieduur, terwijl de ander weer een hogere vergoeding heeft.

Welk soort vergoedingen zijn er?

De vergoedingen voor promotie via een affiliate netwerk kunnen op verschillende manieren opgebouwd worden. De meest voorkomende vergoedingen zijn de ‘Pay per sale’ en ‘Pay per lead’ vergoeding. Er zijn echter meerdere soorten vergoedingen mogelijk.

 

- Pay per sale:
Deze vorm van vergoeding kan gezien worden als een ‘no-cure-no-pay’ vergoeding. De adverteerder keert een vergoeding uit wanneer de publisher een daadwerkelijke sale tot stand brengt. Je hoeft dus alleen een vergoeding te betalen wanneer er omzet tegenover staat.

 

- Pay per lead:
Een leadvergoeding wordt uitgekeerd wanneer een publisher ervoor zorgt dat een geïnteresseerde contact opneemt. Dit is in de meeste gevallen terug te vinden in de vorm van een contactformulier of een offerte aanvraag. Een lead geeft de verkoper echter niet de garantie dat er ook omzet gegenereerd wordt.

 

- Pay per click:
In sommige gevallen is het ook mogelijk om te betalen per click. Dit geeft echter niet de garantie dat er daadwerkelijk iets verkocht wordt.

 

- Pay per view:
Deze vorm van vergoeding is met name interessant als je naamsbekendheid wilt genereren. Je keert een vergoeding uit op basis van het aantal vertoningen. Deze vorm van vergoeden wordt in de praktijk een stuk minder vaak gebruikt.

Wat kan een expert voor je betekenen?

Wanneer je affiliate marketing als adverteerder serieus wilt aanpakken is het verstandig om een expert in te schakelen. Een expert heeft vaker met het bijltje gehakt en heeft vaak goede connecties binnen de verschillende affiliate netwerken. Dit zorgt ervoor dat jouw promotiemateriaal door de juiste publishers gepromoot wordt. Wil je weten wat Yellow-online voor jouw affiliate campagne kan betekenen? Neem dan gerust eens contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.

 

Ga terug naar overzicht