Google Premier Partner Summit

- 20 oktober 2016



Dinsdag 27 september jl. was Yellow-online als Google Premier Partner te gast bij de eerste Google Premier Partner Summit Northern Europe in de Kromhouthal te Amsterdam. Riemer was hierbij aanwezig en schrijft over zijn beleving van de dag.

 

Google werkt al een lange tijd met Google Partners, maar sinds kort is daar een extra kwalificatie bovenop gekomen; de Google Premier Partners. Dit zijn bureaus die aan de top horen wat betreft budgetten die ze beheren, certificeringen die ze hebben en hoe ze als bedrijf kwalitatief presteren. En Yellow-online is daar natuurlijk 1 van.

Speciaal voor de Premier Partners uit Noord Europa organiseerde Google een inspirerende dag.

Het beloofde een mooie dag te worden. Niet alleen het weer was fantastisch, ook het programma van de dag mocht er zijn. De top online bureaus uit 8 landen, zo’n 180 in totaal, werden aan het begin van de middag ontvangen met een heerlijke lunch. Altijd leuk om even met je concullega's te praten en ervaringen uit te wisselen. Om 13.30 uur werd de dag officieel afgetrapt. Natuurlijk door Google zelf.

 

We werden welkom geheten door de hosts van de dag: Katja Toftegaard Winkler (Google Partner programma coördinator) en Andy Serdons (Marketing Manager Google Noord Europa en Benelux). De eerste spreker van de dag was Jesper Eiby Christoffersen en hij is Head of Marketing for Google Denmark en Head of SMB Marketing, Northern Europe. Wat kunnen ze bij Google toch geweldige functietitels bedenken.

 

Efin, Jesper haalde een bak data naar boven en liet de zaal zien wat ze eigenlijk al wist: Noord Europa is de digitale koploper van het continent. Op het gebied van breedbandpenetratie, kennis van de engelse taal, innovatie score en Venture Capital investeringen. Ook de snelheid waarmee er gebruik wordt gemaakt van nieuwe ontwikkelingen als Programmatic is in Noord Europa erg hoog. We zitten dus in het juiste gebied!

 

Jesper werd opgevolgd door zijn collega Helene Ambiana, Head of Google Partners EMEA. Zij vertelde over het Google Partner programma en dan specifiek over het Google Premier Partner programma waar Yellow-online ook onderdeel van is. Google wil een groter onderscheid maken tussen ‘gewone’ Partners (blauwe badge) en Premier Partners (rode badge). Leuk om te zien dat onze investeringen in bijvoorbeeld kennis op deze manier worden gewaardeerd.

 

Na Helene was het de beurt aan Mark Howe: Managing Director Agencies EMEA bij Google. Mark deed eigenlijk de eerste aanzet naar de rode draad van de dag: hoe ziet de toekomst van bureaus er uit?

If you do what you've always done, you'll get what you always gotten

Een vraag die bij Yellow-online natuurlijk ook speelt en waarover we met onze klanten en partners graag in gesprek gaan. Een voorzichtige conclusie kan het best aan de hand van een quote worden weergegeven: “If you do what you’ve always done, you’ll get what you always gotten.” Van wie deze quote is is enigszins onduidelijk want een zoekactie op Google levert de volgende personen op: Mark Twain, Henry Ford en Tony Robbins. We wijzen deze maar toe aan alle drie.

 

De laatste spreker voor de pauze was ook meteen de eerste niet-Googler: Ajaz Ahmed, oprichter en CEO van AKQA. Ajaz liet aan de hand van een beeldende presentatie zien dat iedereen vooral moest doen wat je leuk vindt en dat creativiteit hierin centraal zou moeten staan.

 

Na de pauze was het de beurt aan de Zweedse serial entrepreneur Johan Ronnestam. Johan liet met een leuke analyse van het verleden zien wat we als bureau in de toekomst kunnen verwachten. De kosten van technologie gaan steeds verder omlaag en de concurrentie zal steeds meer toenemen (zoals het verleden ook heeft uitgewezen). De echte toegevoegde waarde in de toekomst zit volgens Johan nog meer in kennis. De hoeveelheid kennis die je als bureau moet hebben zal alleen maar toenemen. Zijn boodschap: investeer in talenten die op een creatieve manier klanten van een goede digitale strategie kunnen voorzien.

 

Ook de volgende spreker, Robert Craven (Managing Director The Directors’ Centre) had het beste met ons als bureau voor. Verandering, zo stelt hij, wordt vaak tegengehouden door angst. Angst voor het onbekende, angst om te falen, angst om kansen mis te lopen. Hij had een aantal tips om toch verandering met als doel vooruitgang te bewerkstelligen.

 

Het was vervolgens aan Global TED-spreker Eddie Obeng om ons te vertellen dat we na zo’n dag veel goede voornemens hebben om er vervolgens toch niets mee te doen. Dat is nou eenmaal het gedrag van de mens. Eddie wist de zaal te inspireren om niet toe te geven aan dit menselijk gedrag en om in actie over te gaan.

 

De dag werd afgesloten met een gezellige borrel waar ik de alcoholische versnaperingen helaas aan mij voorbij moest laten gaan.

Klaar voor de toekomst

Het was een heel inspirerende dag waarbij Google echt geweldige sprekers had uitgenodigd. Natuurlijk doet mijn samenvatting geen recht aan wat er die middag allemaal is verteld, maar hopelijk krijg je aan de hand van mijn korte samenvattingen een beeld van de dag. En anders, kom gerust bij ons op kantoor langs zodat ik het je persoonlijk kan vertellen. Geruststellend voor mij is dat veel van de tips die in de loop van de dag werden gegeven, bij Yellow-online vaak al doorgevoerd. En de tips waarbij dit nog niet is gebeurd bieden een flinke dosis aan goede voornemens.

 

Een van die goede voornemens was om nu eindelijk eens een blog te schrijven voor op ons eigen Yellow-online blog. Die kan ik dus bij deze afvinken.

 

Klaar voor de toekomst!

 

Ga terug naar overzicht