Haal meer uit remarketing

- 21 september 2016



Met het concept van remarketing zijn we allemaal bekend. Toch? Heel kort door de bocht komt het neer op het benaderen van eerdere bezoekers van je website, op een andere website. Ga maar na, je bezoekt een webshop en in de daarop volgende dagen zie je banners van die webshop op andere websites die je bezoekt.

 

Een nadeel voor ons als online marketeers dat je meestal slechts een algemene boodschap presenteert, terwijl iemand doorgaans heel specifieke content heeft bekeken. Kan dat niet anders?

Dynamic remarketing = voordelig

Jazeker, dat kan anders! Er is een vorm van remarketing die niet met een algemene cq. statische boodschap werkt. In plaats daarvan wordt de inhoud van de banners aangepast aan de content die de bezoeker heeft bekeken. We noemen dit dynamische remarketing. Het grote voordeel hiervan is dat de boodschap veel beter aansluit op de behoefte van de bezoeker

 

Dynamische remarketing wordt veelal gebruikt bij webshops. Zeker wanneer het assortiment uitgebreid is, is het een zeer geschikte methode om eerdere bezoekers proberen te overtuigen nog een keertje terug te komen op de website. Door specifiek die producten te tonen die door de bezoeker bekeken zijn sluit de boodschap van de banner natuurlijk veel beter aan op de behoefte dan wanneer er een algemene banner gebruikt wordt.

Heb je een webshop? Houd dan hier rekening mee

Waarom niet elke webshop voor dynamische remarketing kiest in plaats van traditionele remarketing? Dat kan te maken hebben met de technische vereisten. Er komt namelijk wel wat meer bij kijken dan enkel het plaatsen van een script om bezoekers in remarketinglijsten te verzamelen.

 

Ten eerste is het belangrijk om het remarketingscript te voorzien van aangepaste parameters. Deze parameters verzamelen informatie zoals welke pagina’s een bezoeker heeft bekeken, welke producten daarop te zien waren en wat de prijzen waren van die producten. Ten tweede is het noodzakelijk dat er een product feed voor handen is. Dit is dezelfde feed die gebruikt wordt voor Google Shopping. Dat is ook de reden dat webshops zeer geschikt zijn voor dynamische remarketing; zij hebben immers vaak al een Shopping campagne actief. Overigens is het ook voor andere type websites mogelijk om dynamische remarketing campagnes te voeren. Denk bijvoorbeeld aan reisbureau’s, hotels, vacaturesites of onderwijsinstellingen. Het gaat in dat geval om diensten in plaats van producten maar het principe blijft hetzelfde.

 

Daarnaast is het zaak om zelf banners te maken. Dit gebeurt in de online interface van AdWords, waarin een scala aan templates voor handen is. Afhankelijk van het type website kies je voor een indeling waarin één of meerdere producten/diensten in beeld komen. Ook zijn de achtergrond van de banner en het logo van het bedrijf van grote invloed op de uiting. Vervolgens is het zaak om de opmaak af te stemmen op de website zodat de huisstijl gehanteerd wordt.

Segmenteer je doelgroep via remarketinglijsten

Tot slot is het zoals bij elke remarketingcampagne belangrijk om de juiste remarketinglijsten samen te stellen. Zorg er altijd voor dat geconverteerde bezoekers in eerste instantie niet getarget worden, hen hoef je immers kort na hun aankoop niet meer te overtuigen. Bijkomend voordeel van het verzamelen van die bezoekers is dat je ze over een x-aantal maanden weer wél kan benaderen wanneer er bijvoorbeeld een nieuwe collectie is.

 

Maak daarnaast ook lijsten van bezoekers die het winkelwagentje verlaten hebben, mensen die product- of categoriepagina’s bekeken hebben en voor de volledigheid ook bezoekers van de homepage. Op die manier kun je gesegmenteerd te werk gaan en bijvoorbeeld zeer gericht sturen met biedingen.

 

Benieuwd geworden of dynamische remarketing interessant kan zijn voor jouw website? Laat het ons weten! We geven graag vrijblijvend advies.

 

Ga terug naar overzicht