Het juiste inzicht in Instagram advertising

- 18 mei 2016



De online etalage voor internationale merken en webshops, Instagram, biedt de mogelijkheid om te adverteren binnen hun platform. Maar wat zijn de mogelijkheden binnen Instagram en binnen Instagram advertising?


De meeste mensen kennen Instagram wel, de gratis mobiele app waar je foto's en video's kan delen met je volgers. In 2012 is Instagram als gevolg van haar populariteit overgenomen door Facebook. Facebook wilde samen met het team achter Instagram verder gaan aan het verder bouwen en ontwikkelen van de app. Sinds 2012 heeft Instagram nog een aanzienlijke groei doorgemaakt.

 

 

 Op het moment hebben we in Nederland 2,1 miljoen Instagram gebruikers, waarvan er dagelijks 992.000 gebruik maken van de app. Wereldwijd heeft Instagram 400 miljoen gebruikers.


Instagram adverteren

Het was een kwestie van tijd voordat Instagram advertising gelanceerd werd. Dit gebeurde op 30 september 2015. Instagram advertenties zijn te maken vanuit de Facebook Business Manager en ondersteunen verschillende campagnedoeleinden. 

 

Een Instagram campagne ondersteunt verschillende doeleinden gericht op:
• Branding
• Generen van meer Instagram volgers voor een merk
• Communiceren van acties en nieuwe producten
• Leads genereren
• Meer traffic naar de website sturen

 

 

Targetting met Instagram adverteren


Het is met Instagram advertising onder andere mogelijk gebruik te maken van het targeting systeem in Facebook. Waar je bijvoorbeeld kan targetten op:
• Locatie
• Leeftijd
• Geslacht
• Taal
• Interesses
• Gedrag
• Categorieën

 

Gemiddelde leeftijd Instagram gebruikers

Als we kijken naar de leeftijden van de Instagram gebruikers, zien we dat het grootste deel van de gebruikers 15 tot 19 jaar is. Verder is een groot deel van de gebruikers tussen de 24 en 39 jaar oud.

 

 

 

Waarom Instagram adverteren voor jouw bedrijf?

Van alle social media kanalen is Instagram zonder twijfel het voordeligste kanaal om op te adverteren. De kosten voor Instagram advertising worden, net als bij Facebook, berekend op basis van CPC en CPM. Tegenover de voordelige advertentietarieven staat een relatief groot aantal gebruikers. Naast de kosten heeft Instagram adverteren nog een aantal andere voordelen:
• Uit onderzoek van Kenshoo blijft dat Instagram gebruikers 2,5 keer vaker op een advertentie op Instagram klikken dan op advertenties via andere social media-kanalen.
• Instagram bereikt mensen mobiel bereikt gebruikers met visueel beeldvullende advertenties.
• Bij op tijd beginnen met adverteren op Instagram profiteer je van lage tarieven. De lage concurrentie kan een voorsprong geven.


Wil je verschillende marketingkanalen voor je eigen website inzetten? Neem gerust contact met ons op en we bekijken wat Instagram advertising jouw website kan bieden.

 

 

 

Ga terug naar overzicht