Hoe verbeter ik mijn conversie

- 25 maart 2016



Je wilt zoveel mogelijk bezoekers naar je website trekken, deze heb je uiteraard niet voor niets laten ontwikkelen. De hele wereld mag jouw website zien! Veel sitebezoekers kun je verwezenlijken door je website SEO te optimaliseren, door te adverteren op AdWords of door bijvoorbeeld een autoriteit te zijn op Social Media en je volgers door te sturen naar je website. Maar dan? Vinden de bezoekers waar ze voor kwamen en wat zijn de gewenste vervolgstappen die de website bezoeker volgens jou moet doorlopen?


Wat is een conversie?
Een conversie op je website is een vastgesteld doel waar de websitebezoeker volgens jou tot moet overgaan.


Voorbeelden van conversies zijn:
• Het invullen van een contactformulier.
• Het aanvragen van een offerte.
• Een inschrijving voor de nieuwsbrief.
• Een verkoop in je webshop.
• Het downloaden van een brochure.

Dit doel wordt behaald nadat de bezoeker de informatie, waar hij naar op zoek was, op jouw website heeft gevonden en een positief gevoel heeft gekregen op basis van een "onderbuik gevoel". Dit positieve gevoel kun je bereiken door allereerst juiste en leuke teksten te schrijven, een design te gebruiken dat past bij het product en jouw bedrijf en daarnaast moet de website uiteraard technisch goed functioneren.

Een voorbeeld van een goed converterende pagina die wij hebben gecreëerd voor onze klant NEWstairs zie je hieronder. Valt je op wat wij willen dat de websitebezoeker doet? Wat is de conversie?


Inderdaad, we willen dat de bezoeker het formulier invult en meer informatie aanvraagt. We versterken dit op verschillende manieren, zoals: voldoende en juiste informatie, een kort filmpje, de USP's van het bedrijf en een leuke actie. Daarnaast is het natuurlijk belangrijk dat het invulformulier visueel gezien in het geheel opvalt, de stap om dit in te vullen moet zo klein mogelijk zijn.


Conversieratio
Vaak wordt een conversie uitgedrukt in het percentage van het totaal aantal websitebezoekers dat een conversie realiseert. Heb je bijvoorbeeld 1000 sitebezoekers per maand en zijn er 20 personen die een offerte aanvraag hebben geplaatst dan is je conversieratio 2%.

 

Conversie optimalisatie tips
• Beginnen bij het begin: Zorg ervoor dat je conversies op jouw website kunt meten, wij adviseren hiervoor Google Analytics.
• Creëer duidelijke (informatieve) webpagina's met een opvallende call-to-action.
• Zorg voor reviews of beoordelingen van jouw klanten. Hier wordt altijd veel waarde aan gehecht en het speelt onderbewust in op het gevoel van de websitebezoeker.
• Heb je keurmerken of ben je aangesloten bij een vakvereniging, laat het zien op je website!
• Stel per pagina vast wat het doel (de conversie) is, je wilt uiteindelijk voor elke pagina een specifiek doel hebben.
• Benadruk je USP's, waarom moet de klant voor jou of jouw product kiezen?
• Test kleine verschillen op de pagina middels A/B testen (en analyseer dit bijvoorbeeld in Google Analytics), om zo je conversie stapsgewijs te optimaliseren. De oranje knop "nu aanvragen" in het bovenstaand voorbeeld van NEWstairs hebben we getest, we weten nu dat de oranje knop 40% meer conversies oplevert dan de groene knop die er voorheen stond.
• Begin vandaag nog met conversie optimalisatie. Kun je er voor zorgen dat je conversieratio van 1% naar 2% stijgt, dan bereik je met net zoveel websitebezoekers dubbel zoveel aanvragen!

 

Heb je vragen over conversie optimalisatie? Wij helpen je graag om ervoor te zorgen dat meer websitebezoekers uiteindelijk klanten worden.

 

Ga terug naar overzicht