Hoger in Google? Belangrijkste ranking factoren

- 18 mei 2016



Het Amerikaanse Search Metrics heeft, net als vorig jaar, onderzoek gedaan naar de belangrijkste ranking factoren voor websites in Nederland. Hiervoor hebben zij 10.000 zoekwoorden en 300.000 websites onderzocht. Al deze websites hadden een plaats in de top 30 van Google voor de gebruikte zoekwoorden.


De ranking factoren kunnen onderverdeeld worden in de categorieën content, gebruikerservaring, techniek en social. We zullen de verschillende aspecten bekijken en geven aan het eind van dit artikel aan wat in onze ogen nog mist aan het onderzoek van Search Metrics.

 

 

Content ranking factoren

In de infographic is te zien welke factoren op het gebied van content van belang zijn voor ranking in Google. Content omvat alle inhoud van de website in de vorm van teksten, titels, afbeeldingen, etc.

 

De belangrijkste factoren zijn:
• Lengte van de HTML code
• De lengte (het aantal woorden) van de tekst op de website
• Zoekwoord in de body
• Zoekwoord in externe links
• Hoeveelheid van scrolling
• Aantal zinnen
• Zoekwoorden in interne links
• Zoekwoord in de omschrijving van de pagina


Ook zijn er een aantal factoren die een negatieve invloed hebben. Dit zijn:

• Zoekwoord (te vaak) in de titel van de pagina
• (Het ontbreken van) contact informatie
• Lengte van de titel (te lang)


Wat we zien is dat schone HTML en goede teksten nog steeds van belang zijn. Niet alleen het aantal woorden is van belang, maar ook het aantal zinnen speelt een rol. Kwalitatieve content beschikt over het algemeen over langere zinnen dan simpele en niet relevante content. Verder heeft contact informatie een steeds belangrijkere rol. Wanneer een website geen contactinformatie bevat kan dit voor Google een indicatie van spam zijn.


Een punt om rekening mee te houden is de lengte van de titels van de pagina's. Google geeft op mobiel minder lange titels weer dan op desktop. Een titel kan op desktop dus prima in Google weergegeven worden, terwijl het voor mobiel een te lange titel is.


Gebruiksvriendelijkheid als ranking factor

Ook gebruiksvriendelijkheid speelt een rol als het gaat om de ranking in Google. Google wil relevante en bruikbare informatie aanbieden in het zoekoverzicht. Een gebruiksvriendelijke website zorgt ervoor dat gebruikers informatie gemakkelijk kunnen verwerken.

 

De belangrijkste ranking factoren met betrekking tot gebruiksvriendelijkheid zijn:
• Het aantal interactieve elementen
• Het aantal interne links
• Het aantal gebruikte opsommingen
• Video integratie
• Online webwinkel
• Hoeveelheid afbeeldingen boven de fold
• Aantal externe links
• Adsense / Adlinks


Ook zijn een aantal factoren negatief voor de rankings in Google. Dit zijn:
• Te grote tekst boven de fold
• Geen responsive website
• Gebruik van Flash


Naast het plaatsen van de juiste teksten en een goed backlink profiel, is ook gebruiksvriendelijkheid een belangrijke factor. Een interactieve website met een duidelijk menu, gestructureerde teksten en video's scoort vaak beter dan een niet gebruiksvriendelijke website.

 

Technische ranking factoren

Ook de techniek van de website heeft invloed op de ranking in Google. De volgende factoren hebben een positieve invloed:
• Zoekwoord in het domein
• Gebruik van H2
• Toevoegen van een metaomschrijving

 

Wat opvallend is, is dat H1's geen invloed meer lijken te hebben. Dit zal met name te maken hebben met het feit dat de meest gebruikte software automatisch de titel van de pagina als H1 toevoegt. Het gebruik van H2 lijkt nog wel (een klein) effect te hebben.


Exact matched domains (domeinnamen met het zoekwoord in de url) lijken nog steeds een positief effect te hebben. Dit effect neemt echter wel af. De zogenaamde mentions lijken wel steeds belangrijker te worden. Google ziet in teksten welke woorden gerelateerd zijn aan een bedrijfsnaam of website naam. Op basis van die verbinding kan Google inschatten wat het onderwerp van de website is.


Wat een (zeer grote) negatieve invloed lijkt te hebben is:
• Lengte van de url


Schone en korte url's lijken dus de voorkeur te hebben. Dit is ook terug te zien in een update van Wordpress, waarbij slechts enkele woorden uit de titel van een bericht worden gebruik in een url. Voorheen werd de complete titel voor de url gebruikt.


Social ranking factoren

Social lijkt enkel positieve ranking factoren te hebben. Echter, dit is alleen het geval wanneer Social rechtmatig en goed ingezet wordt. Het gebruik van neppe accounts, of het aanmaken van accounts met als doel de website te boosten, heeft naar onze mening geen effect.

 

De social factoren die invloed hebben op de Google rankings zijn:
• Google +
• Pinterest
• Facebook shares
• Twitter

 

Opvallend is dat Google + nog steeds zwaarder lijkt te wegen dan Facebook. Het gerucht ging dat de waarde van Google + erg zou afnemen. Het verschil is klein, maar Google + lijkt nog altijd belangrijker te zijn dan Facebook shares.


Welke Google ranking factoren missen wij

Een factor die in onze ogen nog mist is het toevoegen van een SSL-certificaat aan je website. Het gebruik van SSL lijkt een positieve invloed te hebben op de ranking van een website. Het is niet alleen verplicht voor tools zoals Google Shopping, maar ook te adviseren om de ranking van de website te boosten.


Verder denken wij dat een mobielvriendelijke website (responsive) steeds belangrijker zal worden. Op dit moment wordt het gezien als een kleine negatieve invloed. Google laat echter in de zoekresultaten al zien of een website mobielvriendelijk is. Verder vindt al meer dan de helft van het online verkeer via mobiel plaats. Wij denken dan ook dat niet-responsive websites steeds verder terug gaan zakken in de zoekresultaten.


De snelheid van de website is niet expliciet benoemd. Het is echter een enorm groot aandeel in de gebruiksvriendelijkheid van de website. Een trage website zal de gebruiksvriendelijkheid niet bevorderen. Dit zal dan ook een negatief effect hebben op de rankings in Google.


Ook autoriteit op basis van backlinks is niet met naam en toenaam benoemd in het onderzoek. Het verkrijgen van relevante en waardevolle backlinks is nog altijd van groot belang. Linkbuilding is de afgelopen jaren echter wel verschoven van kwantiteit naar kwaliteit. Bij het verkrijgen van links is het van groot belang dat de links gerelateerd zijn aan het onderwerp. Daarnaast dienen de links van kwalitatieve websites te komen.


Dit overzicht geeft een korte uitleg waar je op moet letten bij het optimaliseren van een website. Er zijn echter meer dan 200 factoren welke bepalen op welke positie een website rankt. Wil je de potentie van je eigen website of webshop zo maximaal mogelijk benutten? Neem gerust contact met ons op en we bekijken wat de mogelijkheden van je website zijn.


Het onderzoek is uitgevoerd door Search Metrics. Het bedrijf heeft naast het hoofdkantoor in San Mateo USA ook vestigingen in Londen, New York, Berlijn en Parijs.

 

Ga terug naar overzicht