Inzet Google AdWords tijdens de feestdagen

- 14 november 2016



De feestdagen staan weer bijna voor de deur, dit betekent dat het nu de tijd is om je Google AdWords campagnes te optimaliseren. De feestdagen betekenen immers meer omzet voor veel bedrijven. De online december-aankopen in Nederland zal naar verwachting met 13 procent groeien ten opzichte van vorig jaar, dit blijkt uit het meest recente onderzoek van Adobe Digital Insights.

 

Het zoekvolume begint dan ook vanaf oktober te stijgen rondom Sinterklaas en Kerst gerelateerde onderwerpen. Het is daarom van groot belang dat jouw online campagnes klaarstaan voor de meest belangrijke periode van het jaar. Om te kunnen profiteren van deze periode hebben wij speciaal voor jou een aantal tips op een rijtje gezet:

1. Verhoog het klikbudget

Doordat het zoekvolume rondom de feestdagen flink toeneemt, is het belangrijk dat je de gehele dag door zichtbaar bent. Daarnaast is de concurrentie in de maand december ook groter dan normaal, hierdoor zullen de kosten per klik stijgen. Meet daarom hoe snel je budget opgaat en verhoog indien nodig je dagbudget. Wordt de campagne beperkt door het budget? Bepaal dan of deze campagnes rendabel zijn en verhoog vervolgens het budget van rendabele campagnes.

2. Pas je biedingen aan

Zorg ervoor dat je in de bovenste zoekresultaten van Google zichtbaar bent, pas je biedingen aan om hogere posities te behalen. Bovendien krijgen advertenties in de bovenste resultaten mobiel meer aandacht van klanten.

3. Advertenties toevoegen met realtime updates

Voeg een countdown-functie toe aan je advertenties om aan te geven dat de tijd om van een speciale kerstactie te profiteren beperkt is. Hiermee straal je schaarste en tijdsdruk uit. De consument voelt de druk om gebruik te maken van deze actie.

 

 

4. Zorg dat je op mobiel optimaal zichtbaar bent

Mobiele apparaten worden steeds vaker gebruikt in de zoektocht naar cadeaus voor de feestdagen. Smartphones zorgen voor 16 procent van de omzet en tablets vertegenwoordigen 10 procent van de omzet. Hoe groot is het aandeel mobiel verkeer op jouw website? En wat zijn de prestaties? Sinds de laatste update van Google is het mogelijk om in AdWords een specifieke bodaanpassing in te stellen per apparaat. Schaaf daarom je mobiele bodaanpassingen bij en zorg ervoor dat je merk altijd zichtbaar is op mobiele apparaten. Let wel op dat je landingspagina mobielvriendelijk is, anders haken potentiële kopers alsnog af.

5.Toon kortingen en speciale acties in Shopping campagnes

Maak je gebruik van Google Shopping om je producten onder de aandacht te brengen? Communiceer dan bepaalde kortingsacties in je Shopping advertenties, dit kun je doen door de normale prijs en de kortingsprijs in je feed te plaatsen. Is gratis verzending één van je USP’s? Zorg er dan voor dat je dit ook in de feed verwerkt. Hierdoor zullen mensen eerder geneigd zijn om bij jou te winkelen dan bij de concurrent. Voorkom daarnaast opschortingen en afkeuringen van je producten. Als je account is opgeschort of topproducten niet voor weergave in aanmerking komen, loop je veel verkeer en conversies mis. Controleer daarom je feed op fouten.

6. Maak een remarketing campagne aan

Veel van je website bezoekers zijn zich nu al aan het oriënteren op kerstcadeaus. Deze website bezoekers kun je retargeten in december met gerichte advertenties. Daarnaast kun je een speciale lijst aanmaken van mensen die vroegtijdig het winkelmandje hebben verlaten. Deze groep kun je verleiden met een speciale actie waardoor ze wel tot een aankoop overgaan.

7. Begin op tijd met adverteren

Black Friday wordt in Nederland steeds groter en steeds meer ondernemers spelen hierop in. Cyber Monday is hetzelfde principe maar het speelt zich dan online af. Dit is de dag dat mensen online aankopen doen voor de feestdagen. Dit jaar valt Cyber Monday op maandag 28 november. Toch doet ongeveer de helft van de mensen hun aankopen al voor Cyber Monday. Het is daarom belangrijk om vroeg te beginnen met het optimaliseren van je campagnes.

 

Heb je hulp nodig bij optimaliseren van je campagnes zodat je de maximaal kunt profiteren van Sinterklaas en Kerstmis? Neem dan contact met ons op!

 

Ga terug naar overzicht