Longtail zoekwoorden zijn winstpakkers

- 15 augustus 2016



Zoekmachine marketing is meer dan alleen focus op de meest gangbare termen. Het streven naar een hoge positie op een algemene zoekterm kan nog steeds enorm veel bezoekers opleveren, maar dragen ze allen ook bij aan het uiteindelijk doel? Het vergt immers veel inspanning om binnen het concurrentieveld van grote spelers aanwezig te zijn op termen met hoge zoekvolumes. Door optimaal gebruik te maken van long tail zoekwoorden en het kiezen van de juiste strategie creëer je zichtbaarheid binnen alle onderdelen van je funnel.

 

Long tail vs. short tail zoekwoorden

Wanneer we kijken naar het zoekgedrag van een gebruiker maken we een onderverdeling in short tail en long tail zoekopdrachten. Short tail zoekopdrachten bestaan uit slechts één of twee woorden, de long tail zoekopdrachten bevatten drie of meer woorden. Bijvoorbeeld: “Stickers” (short) en “Glow in the dark stickers bestellen” (long).

 

 

Bovenstaande afbeelding (*1) geeft in grote lijnen weer hoe de verdeling van long tail en short tail eruit ziet wanneer je de meest relevante zoekwoorden in kaart hebt gebracht. De echte “winstpakker” zit in het onderverdelen van deze termen en door focus te bepalen.

Soorten zoekopdrachten

Zowel long tail als short tail zoekopdrachten hoeven niet direct bij te dragen aan directe conversies. Oriënterend verkeer zoekt vaak short tail, puur omdat het de snelste manier van zoeken is. Long tail zoekopdrachten bevatten vaak een specifiek behoefte. Verdeel deze behoefte in de fases waarin de zoeker zich bevind: oriëntatie, behoefte en noodzaak. Deze fases vertalen zich ook door binnen de website, waarin elke pagina zijn eigen doel heeft. Een blog voor het schrijven van informatie voor oriënterende bezoekers, een categoriepagina met een overzicht van de producten of diensten waar een bezoekers behoefte aan heeft en uiteindelijk de pagina’s waarbij een bezoeker over kan gaan tot actie.

Focus termen

Het is niet realistisch om met alle zoektermen hoog te scoren in Google. Een juiste focus van de termen waarop je wilt scoren is noodzakelijk voor de perfecte zoekmachine optimalisatie strategie. Wil je opboksen tegen grote namen die de top van zoekmachines bezetten? Zet je in op zoekopdrachten met lage concurrentie en minder zoekvolume voor snel resultaat? Of wijk je uit naar lokale zoekopdrachten waarbij zoekmachines steeds vaker op matchen? De juiste mix in focus stelt jou in staat je inspanningen om te toveren naar echte “winstpakkers” met maximaal resultaat.

Waarom gebruik maken van een long tail strategie?

Een gedegen zoekwoord onderzoek brengt alle relevante zoektermen in kaart. Wat hierin opvalt is dat er in bijna alle gevallen meer op long tail termen gezocht wordt. Uit het zoekwoord onderzoek zal blijken of ze bij elkaar opgeteld zelfs meer volume bevatten dan de short tail termen. Maar dit hoeft niet bepalend te zijn voor je strategie, de long tail termen hebben namelijk meerdere voordelen:

 

  • Sneller resultaat
    Doordat er een mindere mate van concurrentie rust op long tail zien we vaak dat deze termen snel én hoog scoren. Mede doordat er minder specifieke resultaten over een long tail zoekterm aanwezig zijn, zal Google de pagina hoog laten scoren.
  • Hogere conversies
    Langere zoektermen hebben over het algemeen een hogere conversie omdat het een specifieke behoefte betreft. De bezoekers weet precies wat hij wilt en zal sneller over gaan tot actie.
  • Echte nummer 1 positie
    Long tail wordt niet in alle gevallen door Adwords gebruikers optimaal benut. De termen zijn niet interessant genoeg om op te adverteren door het uitblijven van direct verkoop. Denk bijvoorbeeld aan: “tips”, “ervaringen” en “vragen”. Door het uitblijven van Adwords advertenties sta je ook écht op nummer 1.
  • Creatiever met content
    Onderwerpen gerelateerd aan een short tail (focus)zoekterm kunnen breder ingestoken worden. Dit stelt je in staat creatiever met content om te gaan dan puur en alleen 1 hoofd zoekwoord als uitgangspositie te nemen.
  • Bezoekers overtuigen
    Zoals gezegd zijn bepaalde zoektermen niet 1 op 1 te meten met directe verkoop, bijvoorbeeld: “Tips muurstickers verwijderen”. De kans dat een bezoeker alsnog overgaat tot verkoop is klein, maar het is een uitgelezen kans om een potentiele klant te overtuigen. Licht je USP’s uit, promoot je eigen bedrijf en geeft de bezoeker alle reden om terug te komen door autoriteit uit te stralen of antwoord te geven op zijn vraag.

Long tail zoekwoorden zoeken

Maar hoe vinden we deze long tail termen? Verplaats je allereerst in je doelgroep, immers ken je je product als beste en zijn algemene vragen bekend. Hierbij kun je voor jezelf alvast een opsomming maken. Ook Google Suggest is een handige optie, waarbij Google aanvullende suggesties geeft bij termen die ingevuld worden in de zoekbalk.

 

Via een zoekwoord onderzoek kan aan de hand van de zoekwoordplanner binnen Google AdWords maandelijkse volumes opgevraagd worden. De Google AdWords zoekwoordplanner laat zien hoe vaak een zoekwoord wordt gebruikt in een bepaald land, hoe hoog de concurrentie is in AdWords en wat de kosten zijn van een AdWords advertentie. In praktijk dat een hoge concurrentie in AdWords ook geldt voor SEO resultaat.

 

Om het onderste uit de kan te halen adviseren we gebruik te maken van Google Search console. Binnen het tabblad: “Zoekverkeer > Zoekanalyse” staat een overzicht van alle klikken en vertoningen van een website. Daarbij geeft Search Console ook de positie en het doorklikratio aan. Staan hier relevante termen tussen waar je momenteel niet goed op scoort? Een uitgelezen kans om optimalisatie slagen door te voeren.

 

Inspelen op long tail zoekwoorden (Tip)

Heb je er al eens aan gedacht in te spelen op long tail zoekwoorden? Er zijn genoeg zoektermen die momenteel geen volume bevatten, maar binnenkort wel als long tail beschouwd kunnen worden. Denk hierbij bijv. aan termen als:

 

- “iPhone 7 hoesjes”, dat de iPhone 7 gaat komen is zo goed als zeker en daarmee ook de hoesjes.

 

 

- “SEO Trends 2017”, elk jaar een terugkerende term waarbij de concurrentie gedurende het jaar zal toenemen. We zien in veel gevallen dat het behouden van een hoge positie eenvoudiger is dan hem te bereiken, dus wees er snel bij!

 

Zo heeft ieder bedrijf wel een interessante zoekterm waar in de nabije toekomst op gezocht wordt door potentiele klanten. Benieuwd welke long tail zoektermen interessant voor jouw bedrijf zijn? Aan de hand van deze tips kun je al een heen eind op weg, Yellow-online helpt je graag bij het uitvoeren van de juiste online markting voor je SEO strategie.

 

Bronnen: (*1):

- seoguru.nl/seo-blog/short-longtail-zoekwoorden/

 

Ga terug naar overzicht