Maak gebruik van remarketing via Social Media

- 10 november 2016



Remarketing is een belangrijk onderdeel van je online campagnes, door middel van remarketing kun je eerdere bezoekers van je website benaderen.

 

Bij remarketing worden er cookies in de browser van jouw websitebezoekers geplaatst, waardoor je heel gericht kunt targeten. Een bekende en veelgebruikte vorm van remarketing is via het Display netwerk van Google, maar Social Media biedt ook verscheidene mogelijkheden om remarketing in te zetten. In dit blogbericht zetten we de voor -en nadelen van remarketing via Social Media op een rijtje.

 

Voordelen van remarketing via Social Media

  • Facebook is goedkoper dan Google Display.
  • Op Facebook is interactie (liken/reageren/delen) mogelijk, hierdoor zal het bericht ook groeien in haar organische bereik.
  • Je kunt op Facebook een Look-a-like audience (een doelgroep met dezelfde interesses als de remarketing doelgroep) aanmaken en deze targeten.
  • Op Twitter en Instagram kun je gebruik maken van #hashtags en retweets om je bericht nog meer te boosten.
  • Er hoeft minder uitgesloten te worden dan bij het Google Display Netwerk

Nadelen van remarketing via Social Media

  • Advertenties worden pas getoond wanneer iemand gebruik maakt van het platform (Facebook, Instagram, Twitter en LinkedIn).
  • Groter bereik met Google Display.
  • Minder advertentie varianten dan Google Display.

Welke kanalen kun je gebruiken voor Social Remarketing?

Ben je van plan om remarketing in te zetten, dan zijn er een aantal kanalen waaruit je kunt kiezen. Hieronder bespreken we per kanaal op welke manier remarketing ingezet kan worden.

Facebook & Instagram

Op Facebook kun je voor verschillende campagne doeleinden remarketing inzetten. Om hier gebruik van te kunnen maken, dient de Facebook pixel geïmplementeerd te zijn op jouw website. Target bijvoorbeeld de mensen die jouw website hebben bezocht met een pagina-vind-ik-leuks campagne, deze mensen zijn eerder geneigd jouw Facebookpagina te liken, dan demografisch getargete mensen. Voor webshops is het bovendien ook mogelijk om gebruik te maken van Dynamische productadvertenties binnen Facebook en Instagram. Hiermee toon je advertenties met daarin de producten die men heeft bekeken in jouw webshop. De kans op terugkerend bezoek en het overgaan tot een aankoop wordt alleen maar groter!

Twitter

Op Twitter is het ook mogelijk remarketing in te zetten. Om hier gebruik van te maken, dient de website tag van Twitter geïmplementeerd te zijn op jouw website. De mogelijkheden van remarketing via Twitter zijn wel een stuk beperkter, dan die van Facebook & Instagram. Mocht je er toch voor kiezen om remarketing via Twitter in te zetten, dan is het belangrijk dat je gebruik maakt van #hashtags.

LinkedIn

LinkedIn heeft in 2015 haar Lead Accelerator op de markt gebracht. Met behulp van deze tool is het mogelijk om websitebezoekers advertenties tonen op LinkedIn en op aangesloten advertentieplatformen. Let wel op dat de Lead Accelerator een betaalde tool is, terwijl de advertentieplatformen van Facebook, Instagram en Twitter gratis zijn. Natuurlijk moet je wel gewoon de advertentiekosten betalen. Neem dit dus in overweging voordat je ermee van start wilt gaan.

 

Wil je remarketing inzetten om potentiële klanten aan te sporen om een dienst of product aan te schaffen? Dan is het belangrijk om van tevoren te inventariseren op welk kanaal jouw website bezoekers het meest vertegenwoordigd zijn. Daarnaast is het belangrijk om te bepalen wat het uiteindelijke doel is van jouw remarketing campagne. Wil jij meer weten over Social Media remarketing? Neem dan contact op via +31 (0)40 292 02 05 of mail naar daniel@yellow-online.nl.

 

Ga terug naar overzicht