SEO gevolgen van de Google AdWords update

-  9 maart 2016



In de derde week van februari 2016 heeft Google een AdWords update uitgerold, waarbij de rechter kolom van betaalde advertenties in de zoekresultaten plots waren verdwenen. Heel de online markt in rep en roer. Want wat zijn nu eigenlijk de gevolgen?

 

Zijn klanten met minder budget minder zichtbaar? Zullen de CPC’s ‘sky high’ worden en is het gedaan met onze ROI? Dat zijn vragen waar SEA specialisten nu erg scherp op zijn. Want laten we wel wezen. Voor de update waren er 10 advertenties zichtbaar en na de update maar 6 of 7 (3 of 4 advertenties bovenaan en 3 onderaan).

Hoeveel AdWords advertenties?

Het is nog wat gissen wanneer er nu 3 of 4 advertenties bovenaan zichtbaar zijn. We zien dat er bij zoekopdrachten van zoekwoorden met hoge zoekvolumes vaker 4 advertenties worden vertoond. Dat wil niet zeggen dat dit niet het geval kan zijn bij ‘low volume’ zoekwoorden. De praktijk wijst vooralsnog uit dat dit niet vast te pinnen is op ‘low’ of ‘high volume’ zoekwoorden. Dit is uiteraard ook afhankelijk van de mate van concurrentie. Wel zal dit uiteindelijk impact hebben op alle biedingen en CTR's. 

 

 

Hebben we hierdoor reden tot paniek? Nee, zeker niet. We hebben niet te maken met een ‘red alert’ periode, maar wel met een periode waarin zorgvuldigheid en uitgebreide analyses mer dan gewenst zijn. Uiteraard is dit niet zo maar een update. Het is een update waarbij ROI, CTR, CPC/ CPA en posities nauw in de gaten gehouden moeten worden. Eigenlijk niet anders dan wat de online specialisten gewend zijn, toch?

Maar zoals we weten bestaan SERP’s (zoekresultaat pagina’s) niet alleen uit betaalde zoekresultaten. Nee, organische (onbetaalde) zoekresultaten zijn ook nog steeds aanwezig. De gevolgen van de AdWords update moeten we dan ook zeker projecteren op de SEO prestaties.

Gevolgen voor SEO

Elk bedrijf wil zo hoog mogelijk in de organische zoekresultaten zichtbaar zijn op de meest lucratieve, relevante zoekwoorden. Meestal worden er 10 organische zoekresultaten vertoond, maar dit kunnen er soms ook 9 zijn. Afhankelijk van de search query worden er soms 9 resultaten vertoond. Dit is al langer zo en is daarom geen direct gevolg van de AdWords update in februari. Maar wat dan wel?

Aanpassing in lay-out

De opmaak van een zoekresultatenpagina is anders geworden. Zoals gezegd werden er voor de update 3 advertenties getoond op de pagina. Door het toevoegen van diverse extensies (highlight extensies, sitelinks, oproep extensies etc.) werden de advertentieblokken al groter in omvang. Na de update zijn dit zelfs 4 advertenties geworden, waarbij, je raadt het al, het advertentieblok nog groter is geworden.

 

Dit heeft tot gevolg dat de organische zoekresultaten verder naar beneden worden gedrukt en dus minder vertegenwoordigd zijn in het gedeelte ‘boven de vouw’. Eerst waren er 5 resultaten zichtbaar, nu 4 resultaten. Kortom, de onbetaalde resultaten zijn minder zichtbaar waardoor de kans kleiner wordt dat hierop geklikt wordt.

 

SERP SEO update

Essentie van slimme SEO keuzes

Van SEO marketeers wordt gevraagd om slimme keuzes te maken bij de optimalisaties. Hierbij moeten belangrijke vragen worden beantwoord als: welke zoekwoorden hebben de potentie om in de top 4 te eindigen? Wat is het effect van de resultaten op plaatsen 5, 6, 7, 8, 9 en 10?

Momenteel zien we dat een lagere positie 4 of 5 een negatief effect heeft op de CTR binnen de organische zoekresultaten, na de Google AdWords update. Echter, onze onderzoeken laten zien dat het negatieve effect miniem is en dat het effect per branche erg verschillend kan zijn. Maar dit kan uiteraard de komende tijd nog gaan veranderen. Houd schommelingen dan ook nauwlettend in de gaten. Gebruik hiervoor naast Google Analytics ook Google Search Console en eventuele andere tools zodat je op veranderingen kan anticiperen voordat het te laat is.

Google Maps

Wat zeker de moeite waard is om te optimaliseren is de vermelding van jouw bedrijf in Google Maps. Dit is een extra mogelijkheid om zichtbaar te zijn en om relevante bezoekers naar je website toe te trekken. Sterker nog, als er een Google Places vermelding te zien is in de SERP’s, zie je hoogstwaarschijnlijk geen organische resultaten meer boven de vouw. De essentie om dan in lokale zoekresultaten zichtbaar te zijn is in dit geval nog groter geworden.

 

SERP SEO update YO

Synergie SEA en SEO

Waar het uiteindelijk om gaat is om de grootst mogelijke zichtbaarheid te creëren waarbij SEA en SEO een synergie vormen. Het moet aanvullend op elkaar zijn, waarbij we uitgaan van een zo hoog mogelijk online rendement. Dat is iets waar elke specialist binnen Yellow-online naar streeft. Of het nu SEA of SEO betreft, alle strategische keuzes worden gemaakt met hetzelfde doel voor ogen, namelijk: optimaal rendement voor de klant.

 

Ga terug naar overzicht