Succesvol adverteren op YouTube

-  7 maart 2016



Er zijn tal van opties met betrekking tot het adverteren op YouTube. Een van de grootste voordelen van YouTube is het enorme bereik. Maandelijks telt YouTube ongeveer 1 miljard unieke bezoekers. Met behulp van de juiste aanpak kunnen er heel wat mensen worden bereikt met YouTube adverteren.

 

Veel bedrijven neigen in eerste instantie niet naar de inzet van YouTube voor hun online marketingactiviteiten. Echter, YouTube kan met name voor branding een erg interessant instrument zijn. Er wordt bij de inzet van YouTube advertising vaak gedacht aan hoge kosten, er moet immers ook een video beschikbaar zijn (of nog ontwikkeld worden). Toch hoeft YouTube advertising geen hoge kostenpost te zijn. In dit artikel lees je handige achtergrondinformatie die jou kunnen helpen met het opzetten van een succesvolle videocampagne.

 

Trueview InStream-advertenties en Trueview In-Display-advertenties 


Er zijn verschillende vormen van YouTube advertising. Het belangrijkste onderscheid wordt gemaakt tussen Trueview In-stream en Trueview In-Display advertenties.

 

Trueview In-Stream-advertenties
InStream-advertenties worden voorafgaand aan een YouTube video getoond. Bezoekers hebben hierbij de keuze om de gehele advertentie af te kijken of om deze na 5 seconden te skippen. Als adverteerder betaal je pas wanneer een kijker 30 seconden van de video bekijkt (of de advertentie helemaal afkijkt als deze korter is dan 30 seconden) óf voor een interactie.

 

Trueview In-Stream advertentie

 

Trueview In-display-advertenties
In-display-advertenties zijn de advertenties die worden getoond in de organische zoekresultaten van YouTube. De bezoeker moet hierbij zelf op de video klikken om deze af te spelen. De advertentie wordt vertoond naast gerelateerde video's (op de startpagina van youTube) of op sites en in apps van partners. Als adverteerder betaal je alleen als een bezoeker klikt op je video om deze te bekijken.

 

Trueview In-Display-advertentie

 

Targetingmethoden op YouTube


Er kan heel gericht worden geadverteerd op YouTube. Als adverteerder bij YouTube heb je de keuze uit een groot scala targetingopties, zoals:
• Demografische factoren
• Interesses (onder te verdelen in affiniteitsgroepen, aangepaste affiniteitsgroepen en in-market doelgroepen)
• Onderwerpen
• Zoekwoorden
• Plaatsingen (kanalen, video's en websites)
• Videoremarketing

 

Met name de inzet van video remarketing is erg interessant, als adverteerder grijp je namelijk terug op bezoekers die in het verleden interesse toonden. Zo toon je de advertentie opnieuw aan mensen die je video's al eens bekeken hebben, op mensen die een interactie uitvoereden of bijvoorbeeld op mensen die jouw YouTube kanaal bezochten of zich hierop abonneerden. Een ander voordeel van video remarketing met YouTube is dat er, in tegenstelling tot 'gewone remarketing', geen script hoeft te worden geplaatst.

 

YouTube advertenties aantrekkelijker maken


Bijna iedereen heeft dagelijks te maken met YouTube advertenties. Als adverteerder is het daarom de kunst om je te onderscheiden van de rest. Zorg ervoor dat jouw video mensen aanspreekt. Zorg daarom altijd voor een goede dosis creativiteit en zorg dat je mensen boeit in de eerste 5 seconden van je video, kijkers kunnen je video immers op dat moment skippen. De ideale lengte van een YouTube campagnevideo is tussen de 15 en 20 seconden. Daarnaast zijn er een aantal extensies binnen YouTube waarmee je je advertentie extra body kunt geven, bijvoorbeeld met behulp van:
• Cards
• Overlay call to actions
Winkelkaarten
• Begeleidende banners.

 

Zorg er tot slot voor dat je niet vergeet om een frequency cap in te stellen en dat jouw video zowel op desktop als op mobiel goed wordt weergegeven.

 

Hulp nodig bij het opzetten van jouw YouTube campagne?


Ben je benieuwd naar de mogelijkheden van YouTube advertising voor jouw bedrijf? Neem dan gerust eens contact op met Yellow-online. Samen met jou kijken we naar de doelstellingen en maken we een plan van aanpak.

 

Ga terug naar overzicht