Top 3 essentiele AdWords scripts

- 28 juli 2016



Al geruime tijd biedt AdWords de mogelijkheid je account te monitoren, optimaliseren en automatiseren met behulp van AdWords scripts. Deze scripts zijn gebaseerd op Javascript en bieden je nieuwe inzichten en nemen mogelijk veel werk uit handen. Deze scripts kan je natuurlijk zelf schrijven, maar je kan deze ook eenvoudig overnemen van websites zoals Brainlabs, Freeadwordsscripts en Google Developers. Hierbij hoef je vaak slechts enkele details aan te passen in de scripts om ze te gebruiken. Hieronder vind je de top 3 scripts die essentieel zijn voor elke AdWords campagne.

 

1. Link Checker

Het komt regelmatig voor dat websites tijdelijk uit de lucht zijn of dat er URL's worden gewijzigd, zonder dat de beheerders van het AdWords account hiervan op de hoogte worden gebracht. Indien de AdWords campagnes niet worden onderbroken, kan er veel budget verloren gaan aan bezoekers die naar een lege of foutieve pagina worden gestuurd.

 

Met het Link Checker script voorkom je dit probleem. Dit script scant dagelijks alle URL's die worden gebruikt binnen een AdWords account; als de pagina een 404 response code communiceert, ontvang je een email zodat je de betreffende advertenties kan aanpassen of onderbreken.

 

Het Link Checker script is gebaseerd op Google Spreadsheets. Dit houdt in dat je instellingen voor het script in het spreadsheet zet zonder dat je het script hoeft aan te passen.

 

 

 

Het script vind je op de Google Developers website.

 

2. Account Anomaly Detector

Om uiteenlopende redenen kan een AdWords account binnen korte tijd significant slechter presteren of zelfs helemaal stil komen te liggen. Redenen hiervoor kunnen zijn o.a. betalingsproblemen, verkeerde instellingen of sterk fluctuerend zoekverkeer. Als het AdWords account niet regelmatig wordt gecheckt, kan het even duren voordat de accountbeheerder hier achter komt en wordt er mogelijk veel zoekverkeer misgelopen.

 

Hiervoor heeft Google het Account Anomaly Detector script in het leven geroepen. Dit script checkt dagelijks of er sterke schommelingen zijn in het account op basis van klikken, vertoningen en kosten. In een spreadsheet kun je instellen hoe sterk deze schommelingen mogen zijn voordat je een email ontvangt met een waarschuwing.

 

 

Ook dit script is beschikbaar op de website van Google Developers. Ook is er een versie beschikbaar op MCC niveau, waarbij je meerdere accounts in één spreadsheet checkt.

 

3. Landing Page Checker

Ook dit script is gemaakt om landingspagina's te checken, alleen kijkt deze niet naar de response code maar naar de inhoud van de website. Op basis van de broncode van de website stel je voorwaarden in om te kijken of er bepaalde onderdelen zijn veranderd. Een goede toepassing hiervoor is om te kijken of een product nog op voorraad is. Dit stel je in door de landingspagina te scannen op de tekst "Op voorraad". Als het script ziet dat deze tekst niet meer op de pagina voorkomt, ontvang je een email met een melding hierover. Kortom, een must have voor elke e-commerce website.

 

 

Dit script is ontwikkeld door Brainlabs en is te verkrijgen via een artikel van Search Engine Land.

 

Ga terug naar overzicht