Update GAUC 2016

- 22 april 2016



Afgelopen week werd in De Meervaart Amsterdam het jaarlijks terugkerende Google Analytics User Conference (GAUC) georganiseerd. Het was alweer de negende editie van het evenement en ook dit jaar waren wij aandachtig bezoeker. Vanwege het grote aanbod aan sprekers is het programma over twee dagen verdeeld: de Training Day en de Conference Day. Te midden van vakgenoten van concullega’s waren we aanwezig op de Conference Day.

 

Tijdens de Conference Day waren er in de grote zaal drie presentaties van vooraanstaande Analytics professionals. Bij elk van de presentaties ging men vanuit een bepaald perspectief de diepte in op de materie. Vanuit de vakexperts waren het Jeff Sauer en Yehoshua Coren die aan het woord kwamen. Google zelf werd vertegenwoordigd door Daniel Waisberg.

 

De aftrap van de dag werd gegeven door Jeff Sauer, bekend van Jeffalytics. Hij staat al jaren bekend om zijn uitgebreide kennis van Google Analytics. In zijn presentatie stelde hij het probleem van een overvloed aan informatie aan de kaak. Een teveel aan data kan het analyseren namelijk flink bemoeilijken. Het is anno nu geen enkel probleem om informatie te vergaren, maar het daadwerkelijke interpreteren en analyseren is een vaak onderschatte taak. De kunst is om de verzamelde data in de juiste context te plaatsen. Jeff sloot af door de zaal een aantal nuttige handvatten aan om dit interpretatie-/analyseproces eenvoudiger te maken.

 

Aan het begin van de middag werd het woord gegeven aan Daniel Waisberg. Hij werkt bij Google als Analytics Advocate, wat plat vertaald kan worden naar Analytics Prediker. Naar eigen zeggen is het zijn taak om online marketing professionals te onderwijzen en inspireren. Zijn thema van de dag was het onlangs gelanceerde Google Analytics 360 Suite. Dit pakket omvat een aantal producten waarmee het koppelen van verschillende Google diensten mogelijk wordt gemaakt. Het meest bekende product is Google Analytics 360, voorheen Google Analytics Premium. Dit is voornamelijk interessant voor zeer grote bedrijven met een enorm aantal bezoekers per dag. Daarnaast bevat de 360 Suite hulpmiddelen als de bekende Tag Manager en een datamanagement platform. Het zijn allemaal buitengewoon ontworpen platforms, de vraag is alleen of het al ver genoeg ontwikkeld is om de concurrentie aan te gaan met de gearriveerde concurrenten.

 

Het afsluiten van de dag was voorbehouden aan Yehoshua Coren, wellicht beter bekend als Analytics Ninja. Hij gaf in zijn presentatie een aantal voorbeelden van waardevolle analyses die Google Analytics kan bieden. Wat daarbij belangrijk is, is het onderscheid tussen dimensions enerzijds en metrics anderzijds. Dimensions beschrijven data en metrics meten data. Elk rapport dat je in Analytics maakt is opgebouwd uit dimensions en metrics, maar niet elk rapport is even waardevol. Het is de truc om zelf de verdieping te creëren, en daarmee zinvolle en overzichtelijke data. Zodra je de data die je uit je websiteverkeer kunt halen beter kunt begrijpen, weet je ook beter hoe je daar op moet inspelen. Het is vele malen nuttiger om je bezoekers in groepen te splitsen dan ze allemaal over één kam te scheren. De grote les die Yehoshua uiteindelijk mee wilde geven luidde dan ook: “segmenteer!”

 

De Conference Day van GAUC 2016 was wat ons betreft een zeer geslaagde dag. De informatie die geboden werd was van een hoog niveau. Daarnaast brachten de sprekers hun passie goed over en voegden ze met hun verdieping daadwerkelijk wat toe aan de stof. Als het aan ons ligt zijn we volgend jaar weer van de partij!

 

Ga terug naar overzicht