Waarom enhanced e-commerce een must is voor je webshop

- 11 mei 2016



Vrijwel iedere webshop die zijn verkeer in Google Analytics bijhoudt maakt gebruik van E-commerce tracking. Hiermee is het mogelijk om per bestelling te bepalen welk kanaal hiervoor verantwoordelijk is geweest en hoe deze bestelling tot stand is gekomen. Erg waardevolle informatie, die je kan helpen bij het optimaliseren van je online campagnes en inzicht geeft wat de zwakke plekken op je website zijn.

 

Desondanks geeft e-commerce tracking geen volledig beeld in je volledige bestelproces. Eigenlijk komt e-commerce tracking alleen in beeld op het moment dat er een transactie plaatsvindt. Hierdoor mis je cruciale data die voorafgaat aan een transactie. Daarnaast is het bijvoorbeeld niet mogelijk om een trechterweergave per kanaal of ander segment te genereren.

 

Om de volledige customer journey in kaart te brengen heeft Google enige tijd geleden enhanced e-commerce tracking gelanceerd. Hierdoor zijn we in staat om vanaf stap 1 inzicht te krijgen in gedetailleerde data in het bestelproces.

 

Full customer journey for eccomerce

 

Zoals je ziet is enhanced e-commerce tracking een grote aanvulling op de traditionele e-commerce tracking. Yellow-online richt dit dan ook voor veel van onze klanten met een webshop in. Onderstaand een overzicht van de meest waardevolle nieuwe inzichten die je door deze implementatie krijgt:

 

1. Volledige customer journey

Met stip op nummer 1 staat het doormeten van het volledige bestelproces in jouw webshop. Voorheen was dit maar beperkt mogelijk. Bovenstaande afbeelding illustreert al de vele extra zaken die gemeten kunnen worden.

 

Met enhanced e-commerce tracking kun je per stap binnen jouw webshop bepalen hoeveel mensen hier binnen komen en of ze doorgaan of afhaken.

 

Doordat je segmenten toepast op deze analyse kun je niet alleen een analyse maken over alle bezoekers, maar bijvoorbeeld ook over enkel het verkeer uit je AdWords campagnes, terugkerende bezoekers, of alleen je (potentiële) Belgische klanten. Hierdoor kun je veel gerichter en specifieker analyseren.

 

Een erg fijne bijkomstigheid is de mogelijkheid om binnen deze stappen ook bezoekers te kunnen remarketen in AdWords. Een afhaker in je winkelmandje is natuurlijk veel meer waard dan een afhaker op de homepage.

 

Enhanced e-commerce tracking

 

2. Interne promoties

Om bepaalde producten extra te promoten of afgeprijsde producten duidelijk naar voren te laten komen kun je deze op je homepage promoten. Het is echter lastig om te bepalen of een verkoop in dat geval is gegenereerd door de lagere prijs of de extra aandacht die je aan dit product geeft.

 

Het meten van internal promotions kan hier inzicht in geven. Enhanced e-commerce kan rapporteren wanneer een product als promotie getoond is en hoe vaak er op deze producten geklikt is. Uiteraard kun je dit ook aan het aantal verkochte producten koppelen.

 

Hierdoor weet je precies wat de impact is van het toevoegen van deze producten aan een banner op de homepage of op een andere plaats op jouw webshop.

 

3. Kortingscode's meten

Veel van onze klanten maken gebruik van kortingscode's om potentiële klanten over de streep te helpen een aankoop te doen. Hoe vaak worden deze gebruikt? Hoeveel extra omzet levert dit op? Enhanced e-commerce houdt dit allemaal voor je bij.

 

4. Populariteit producten bepalen

Het ene product verkoopt nu eenmaal beter dan het andere. Door hier slim op in te spelen kun je er bijvoorbeeld voor zorgen dat de populaire producten bovenaan staan of op een andere manier extra aandacht krijgen.

 

Je krijgt met enhanced e-commerce inzicht in de verhouding tussen het aantal keer dat een product in de winkelwagen komt en uiteindelijk wel (of juist niet) afgerekend is.

 

Winkelgedrag - Enhanced e-commerce tracking

 

Dit is niet alles. Met enhanced e-commerce tracking krijg je op veel vlakken meer inzicht in jouw websitebezoekers dan met de traditionele e-commerce tracking. Het is overigens niet zo dat Analytics jou vertelt wat goed of fout is. Je kunt er echter wel achter komen waar het goed of fout gaat, zodat je zelf kunt bepalen hoe je dit kunt verbeteren.

 

Enhanced e-commerce tracking (Google Analytics Lessons)

 

Enhanced e-commerce implementatie

Ben je overtuigd van de meerwaarde van Enhanced e-commerce? Implementeer dit dan op je website. Zoals je gewend bent van Google Analytics is dit gratis. Hier zijn geen kosten aan verbonden. Desondanks zul je merken dat er een aantal technische aanpassingen aan de website nodig zijn. In tegenstelling tot de traditionele e-commerce tracking dienen er vrijwel op de hele webshop tags geplaatst te worden. Onze voorkeur gaat ernaar uit om dit in combinatie met de Google Tag Manager te realiseren.

 

Voor veel bekende webshop platformen, zoals bijvoorbeeld Magento en WooCommerce zijn inmiddels plugins beschikbaar die je veel werk uit handen nemen.

 

Zodra de tags geplaatst zijn, voer je de aanpassingen door in het Analytics account. Vervolgens start je met het verzamelen van extra data in je Analytics rapporten!

 

Instellingen geoptimaliseerde e-commerce

 

Heb je hulp nodig bij de implementatie van enhanced e-commerce in jouw webshop? Wij helpen veel van onze klanten bij het instellen hiervan. Neem gerust eens contact met ons op als je er niet uitkomt.

 

 

Ga terug naar overzicht