Waarom online marketing in de zomer wel nut heeft

-  1 juli 2016



Bij veel bedrijven lijkt het werk (en de focus) in de zomerperiode op een laag pitje te staan. Er gaan zelfs bedrijven in branches zoals de bouwsector tijdelijk dicht. Is dit dan een goed moment om te adverteren of juist niet?

B2B adverteren heeft geen zin in de zomer?

Voor veel B2B gerichte organisaties zullen de maanden juli en augustus niet de maanden zijn waar de meeste omzet wordt gegenereerd. Veelal wordt deze periode dan ook op “halve kracht” gewerkt, veel collega’s zijn op vakantie en het mail- en telefoonverkeer is rustig. Toch kan dit voor veel B2B partijen een interessante periode zijn om te adverteren. Daar zijn wat ons betreft een aantal redenen voor te noemen:

 

- Je valt op! Veel concurrenten zullen in deze periode niet adverteren, mooie kans dus.

- Doordat de concurrentie in mindere mate aanwezig is, zullen ook de kosten per klik of per view dalen, je kunt dus voor dezelfde Euro meer klanten bereiken.

- Jouw doelgroep beleeft ook een rustige periode, deze heeft dus alle tijd én aandacht om rustig je product of dienst te bekijken en in overweging te nemen.

Adverteren waarbij je betaalt per klik

Ons advies, adverteer op een platform waar je betaalt per klik. Een van de meest voor de hand liggende advertentieplatformen hiervoor is Google AdWords. Bij het advertentieplatform van Google betaal je voornamelijk wanneer de geïnteresseerde op je advertentie klikt (CPM campagnes uitgezonderd). Zijn er minder zoekers in de zomer naar jou producten of diensten dan zul je dus minder advertentiebudget besteden deze maanden. Oftewel: je betaalt niet voor mensen die niet klikken, maar je bereikt ze wel.

Een e-mailing versturen

Verstuur je al regelmatig e-mailings naar je (potentiële) klanten? Waarschijnlijk dat je in de maanden juli en augustus nog geen specifiek bericht of actie hebt gepland. Probeer dit eens met een luchtig onderwerp. Je zult namelijk zien dat je mailing ook wordt geopend in de vakantieperiode, zelfs wanneer de ontvanger op vakantie is. Iedereen heeft tegenwoordig namelijk een laptop, tablet of telefoon waar zo nu en dan de e-mail wordt gelezen. Bereik dus je doelgroep terwijl ze in hun luie stoel bij het zwembad zitten.

 

Heb jij zelf andere ideeën, of misschien wel vragen over online marketing in de zomer? Laat het ons weten!

 

Ga terug naar overzicht