Welke mogelijkheden biedt mobiel in app adverteren

- 17 juni 2016



Digitale marketeers maken er al jaren geen geheim meer van dat mobile dé te volgen online trend is. Nu een tijdperk is aangebroken waarin de smartphone gemiddeld 150 keer per dag wordt gecheckt – samen goed voor gemiddeld 3 uur per dag – en de gemiddelde smartphone-eigenaar 27 apps gebruikt, is het geen verrassing dat ook de grootste online dienstaanbieders in de rij staan hiervoor hun diensten aan te passen of uit te breiden. Tussen deze grootste online dienstaanbieders bevindt zich natuurlijk ook Google en tja... Google zou Google niet zijn als ze nog niet voorloopt. Zo ook op het gebied van app adverteren. Hoe ver is Google hier eigenlijk mee? Hier geven we een overzicht voor (in-)app advertising mogelijkheden.

 

Mogelijkheden (in-)app advertenties

Te beginnen bij het begin. Google biedt veel relatief nieuwe advertentiemogelijkheden ter ondersteuning van mobiele apps, onder te verdelen in drie categorieën:
• Advertenties gericht op mobiele app installaties.
• Advertenties gericht op mobiele app engagement.
In-app advertenties.

 

Advertenties gericht op mobiele app installaties

Dit is de categorie die het meest voor zich spreekt en zodoende een focus heeft op het verhogen van het aantal downloads van een mobiele app. Advertenties in deze advertentiecategorie kunnen worden ingezet via het zoeknetwerk*, het displaynetwerk** en het YouTube-netwerk.

 

 Advertenties gericht op mobiele app engagement

Naast promotie van app-installaties kan een mobiele app-adverteerder baat hebben bij het verleiden van 1) consumenten die een app al hebben geïnstalleerd tot gebruik van de app óf 2) van consumenten die op basis van interesse potentieel app-gebruiker zijn (maar de app nog niet geïnstalleerd hebben). Hiervoor worden advertenties voor mobiele app engagement gebruikt.

 

Tevens maakt deze categorie het voor adverteerders mogelijk om consumenten te laten landen op een bepaalde plaats binnen de app. Dit fenomeen heet deep linking en is er vooral voor bedoeld om de gebruikservaring voor de consument zo relevant mogelijk te houden. Een stapje verder nog gaat deferred deep linking, waarbij een bepaalde advertentie voor een consument die de app al heeft geïnstalleerd leidt naar punt A (de downloadpagina van de app), terwijl dezelfde advertentie voor een consument die de app nog niet heeft geïnstalleerd leidt naar punt B. Advertenties in deze advertentiecategorie kunnen alleen worden ingezet via het zoeknetwerk* en het displaynetwerk**.

Deferred Deep Linking

 

In-app advertenties

Dit is de vreemde eend in de bijt, niet alleen vanwege zijn afwijkende categorienaam. In-app adverteren is namelijk de enige advertentiecategorie die, zoals de categorienaam al doet vermoeden, exclusief wordt vertoond in apps. Dit gebeurt via een speciale optie in het displaynetwerk** van Google.

 

In-app Advertenties

Van links naar rechts: drie advertenties voor mobiele app installaties in respectievelijk video-, search- en displaynetwerk, twee in-app advertenties

 

*De mogelijkheid voor advertenties gericht op engagement of installaties in het zoeknetwerk vind je naast het campagnetype bij het aanmaken van een nieuwe campagne.

** De mogelijkheid voor advertenties gericht op engagement of installaties in het displaynetwerk vind je naast het campagnetype, onder 'marketingdoelen'. De mogelijkheid voor in-app advertenties vind je echter onder 'geen marketingdoel'!

 

App-extensies in het zoeknetwerk

Een optie die niet mag worden onderbelicht is de mogelijkheid tot het toevoegen van een app-extensie in AdWords zoekcampagnes. Verwar deze echter niet met bovengenoemde app-advertentiemogelijkheden! In het zoeknetwerk geldt het volgende onderscheid:
• App-extensies zijn bedoeld voor zoekadvertenties waarbij de nadruk ligt op de website, maar er wel een mogelijkheid mag zijn voor het klikken naar de app, middels een aparte extensie.
• App-advertenties in het zoeknetwerk leiden rechtstreeks naar de downloadpagina van de app of naar een pagina binnen de app.

 

 

AdSense voor mobiel, maak kennis met AdMob

Het advertentiepartnerprogramma van Google is natuurlijk AdSense. Via AdSense bieden website-eigenaren advertentieruimte aan, waar het algoritme van Google via een veilingsysteem zo relevant en goed afgestemd mogelijke advertenties plaatst.

 

Er bestaat echter ook een mobiel advertentiepartnerprogramma, genaamd AdMob. Dit partnerprogramma verdeelt advertentieruimte over het mobiele en app advertentienetwerk. Zodra advertenties in de categorie in-app advertenties – display advertenties die worden ingezet in apps binnen Google Play en iOS App Store – op actief zijn gezet door een adverteerder, bepaalt het algoritme van Google ook hier welke advertentie waar wordt geplaatst.

 

Dus, waarom adverteren in mobiele apps?

In een gevecht om meer en meer over de mobiele gebruiker te weten te komen heeft Google al meerdere ingenieuze roll outs de revue laten passeren (lees ook over in store visits-metric, waar fysieke aankopen van consumenten die zich online oriënteren worden gemeten). Ook qua app advertising mogelijkheden zet Google nog altijd grote stappen. De verwachting is dan ook dat deze advertentiemogelijkheden de komende jaren nog zullen groeien en verbeteren!

 

Als afsluiter de redenen om te adverteren voor je app in de netwerken van Google:
Volledige aandacht van de gebruikers (gefocust op het mobiele scherm).
• Speciale mobiele targetingmogelijkheden.
• Een volwaardige plek binnen de crossmediale (mobiele) marketingstrategie.
• Gemiddeld een hogere CTR's.
• Gemiddeld lagere CPC's.

 

 

 

 

 

 

 

Ga terug naar overzicht