Adverteren op YouTube: waarom en hoe?

-  1 december 2017



Met de populariteit van alle vloggers zal het je zeker niet zijn ontgaan: video, en in het bijzonder YouTube als platform, maken een ware revolutie door. De tijd die er op YouTube wordt doorgebracht is gigantisch toegenomen, maar ook het publiek is volwassen geworden. 80% Van de Nederlandse bezoekers is 20+ jaar . Door de ontwikkeling van smartphones en relatief goedkope en hoogwaardige camera's, is het maken van content ook nog eens heel toegankelijk. YouTube is dus een platform geworden waar je rekening mee moet houden.


Volgens Google staan we daarnaast ook nog eens aan de vooravond van een grote verschuiving van de mediabestedingen. Waar we de afgelopen jaren vooral verschuivingen zagen van print naar online, gaan we nu verschuivingen zien van tv naar online (video).

 

De groei van online video

Natuurlijk is Google hierin gekleurd. YouTube is immers van Google en tv is een belangrijk advertentiebolwerk waar Google graag wat bestedingen vandaan wil plukken. Afgelopen oktober heeft Deloitte samen met het IAB het Online Advertising Spend Report uitgebracht. In dit rapport is een interessante ontwikkeling in te zien: in de eerste helft van 2017 zien we een groei in bestedingen aan online video van +42% ten opzichte van de eerste helft van 2016. Ter vergelijking: de groei van online video in H1 2016 ten opzichte van H1 2015 was 'slechts' +23%. Een flinke sprong voorwaarts voor online video dus! De effecten hiervan zien we de laatste dagen terug in het nieuws en YouTube heeft online veruit het grootste bereik van alle video platformen.

 

 

Goed, ik denk dat hiermee het belang van YouTube en online video hiermee wel is aangetoond. Aan de slag!

 

Waar moet ik rekening mee houden als ik ga adverteren op Youtube?

Zonder video advertentie kom je natuurlijk niet ver, maar waar moet je nog meer rekening mee houden als je gaat adverteren op Youtube? Video advertenties zijn er in alle soorten en maten, en voor verschillende budgetten. Ondanks het gekozen budget om te adverteren op Youtube is het aan te raden om rekening houden met een aantal zaken:

 

De aandachtsspanne van de consument

Het belangrijkste aandachtspunt is misschien wel de aandachtsspanne van de consument:

 

 

Deze is, zoals je hierboven kunt zien, sinds 2000 flink afgenomen; van gemiddeld 12 seconden naar 3 tot 5 seconden. Dit betekent dat je de belangrijkste boodschap in de eerste 5 seconden van de video moet overbrengen óf de kijker in die eerste 5 seconden moet 'vastpakken' zodat hij/zij verder kijkt en de video dus niet na 5 seconden 'skipt'.

De skip button

De mogelijkheid tot het skippen van een video advertentie biedt overigens mooie kansen, ook voor adverteerders. De skip button is namelijk een tool die je kunt gebruiken om de écht geïnteresseerde kijker (en daarmee potentiële klant) te scheiden van de op dat moment niet geïnteresseerde kijker. Hierdoor toon je aan de ene kant je boodschap aan de juiste doelgroep, en aan de andere kant wek je geen irritatie op bij kijkers die anders verplicht een advertentie van 30 seconden moeten afkijken.


Daarnaast is het mooie dat je bij YouTube niet betaalt voor de kijkers die skippen, maar alleen voor advertenties die helemaal af worden gekeken of, wanneer de advertentie langer duurt, minimaal 30 seconden zijn bekeken. Die eerste 5 seconden, voordat de mogelijkheid tot skippen wordt geboden, zijn dus gratis maar kunnen wel gebruikt worden om jouw boodschap heel kort over te brengen.


Een leuk voorbeeld van het gebruik maken van die skip button is deze, alweer wat oudere advertentie, van ABN AMRO:

 

 

Ook in de onderstaande videoadvertentie van New Heroes (gemaakt door een van onze creatieve partners Happy Cactus) wordt de skip button op een creatieve manier ingezet:

 

Maar we hebben nog meer tips voor Youtube adverteren!

Naast het gebruiken van die eerste 5 seconden om je doelgroep te filteren, zijn er nog een aantal tips waar je rekening kunt houden.

 

1. Begin met de belangrijkste boodschap

Zo zou het vanzelfsprekend moeten zijn; maar begin je video met je belangrijkste boodschap. Laat de kijker bijvoorbeeld meteen weten wat de actie is die je wilt overbrengen. Zoals in deze advertentie:

 

2. Breng je logo in beeld

En laat je logo meteen vanaf het begin zien, zodat de kijker meteen weet met wie hij/zij te maken heeft. Zoals hier:

 

 

3. Zet je boodschap hoorbaar kracht bij

Natuurlijk is video veel gericht op het overbrengen van beeld. Maar als tip wil ik meegeven dat geluid het beeld wat je wilt overbrengen versterkt. Vergeet dus niet je boodschap ‘hoorbaar’ kracht bij te zetten!

4. Wees creatief in je video advertentie

Creativiteit is essentieel in het gevecht om de aandacht van de juiste kijker te krijgen. Uit een onderzoek van comScore uit 2010 blijkt dat 70% van de campagne performance zit in de creativiteit. En een creatieve video hoeft overigens helemaal niet duur te zijn, zoals enkele van onderstaande voorbeelden aantonen:

 

 


 

Yellow-online werkt met veel creatieve partijen samen. Ben je van plan om met online video aan de slag te gaan? Neem dan vooral contact met ons op zodat wij je aan de juiste partner kunnen koppelen.

Heb je al een video voor je Youtube advertentie?

Dan gaan we met Yellow-online natuurlijk over tot het op de juiste en meest effectieve manier van promoten van jouw merk. Door goed gebruik te maken van de targeting mogelijkheden als geslacht, leeftijd en regio brengen we jouw boodschap bij de juiste doelgroep.

 

Daarnaast maken we ook gebruik van alle extra’s die YouTube biedt bij video adverteren. Zo maken we altijd gebruik van een begeleidende banner (gratis views) en integraties als relevante Google Shopping advertenties naast je video. Uiteraard vergeten we de remarketinglijsten niet: die zijn goud waard!

 

Wil je nog meer weten over online video adverteren? Of wil je meteen aan de slag? Neem dan snel contact met ons op via 040 292 02 05.

 

Ga terug naar overzicht