Ben jij al bekend met Google Posts

- 25 juli 2017



Google stimuleert bedrijven al jaren om lokaal (beter) vindbaar te worden. Er zijn updates geweest waardoor je makkelijker Google My Business kan beheren; informatie kan toevoegen, foto’s kan ordenen, werkgebied kan aangeven etc. Allemaal bedoeld om de lokale bedrijven meer zichtbaarheid te geven. En er is weer een nieuwe update….namelijk Google Posts. Ben jij er nog niet bekend mee?

Wat is Google Posts?

Google Posts is een nieuwe functie binnen Google Mijn Bedrijf waarmee je updates, berichten en promoties kunt plaatsen. Deze berichten worden dan in de zoekmachine weergegeven wanneer mensen zoeken op ´brand name´.

 

 

Is dit dan zo bijzonder? Op zich is het niet bijzonder dat je berichten kan plaatsen bij je account. Dit kon ook via Google Plus, maar dat is niet voor niets mislukt. De feature dat je fancy promoties kan toevoegen aan je Business pagina is wel bijzonder. Nu zie je in Google bij een lokale vermelding je bedrijfsgegevens, maar ook bijvoorbeeld reviews. Daar komt nu een blokje ‘Google Posts’ bij. Kortom, het blok van lokale bedrijfsinformatie wordt steeds groter en moeilijker te missen. Laten we eerst eens kijken naar de mogelijkheden van Google Posts.

Wat kun je met Google Posts?

Google Posts zorgt voor de mogelijkheid om diverse soorten berichten te plaatsen bij je lokale vermelding. Dit kunnen uiteenlopende berichten zoals:

- Evenementen

- Promoties

- Updates

 

Om een bericht te plaatsen selecteer je een foto en plaats je een bericht van minimaal 100 en maximaal 300 tekens. Let op dat berichten die bij je lokale vermelding worden weergegeven maar 100 tekens tonen. Wil je meer lezen, dan kan je op het bericht klikken.

Een fijne feature van Google Posts is dat je de keuze hebt om bij berichten een ‘knop’ toe te voegen. Denk hierbij aan het adverteren op Facebook. Daar kan je ook kiezen uit verschillende buttons:

 

 

 

Bij Google Posts kan je kiezen uit:

- Meer informatie

- Reserveren

- Registreren

- Bestellen

- Bekijk aanbod

 

 

Je merkt dat de knoppen echt actiegericht zijn. Maak hier dan ook gebruik van. Het voordeel is namelijk dat je hiermee bezoekers kan genereren naar je website toe. Overigens hoeft je niet voor een knop te kiezen. Je kan ook een bericht plaatsen zonder hiervan gebruik te maken.

Evenement pushen

Hoe kan het ook anders…..wederom een gelijkenis met Facebook. Het promoten van een evenement. Dat kan nu ook met Google Posts. Tik een schuifje naar rechts naast de tekst ‘Deze post een evenement maken’. Je kan dan een titel opgeven en additioneel een startdatum en einddatum instellen. Ben je van de details, dan kan je zelfs een starttijd en eindtijd invullen. Dit kan handig zijn als je een webinar wilt promoten. Je wilt tenslotte dat mensen zich tijdig aanmelden voor je webinar.

 

Delen maar!

Er is nog meer! Je kan het bericht ook delen. Klik simpelweg om het bericht en deel via de applicatie die voor jou het meest handig is. Kies uit Facebook, Twitter, Google+ en E-mail en delen maar! Persoonlijk denk ik dat Whatsapp ook een goede mogelijkheid zou zijn om te delen, maar dit zien we (vooralsnog) niet terug.

 

Allemaal leuk en aardig, maar hoe post ik nu iets?

Niet alles is even goed te vinden binnen de verschillende Google applicaties (Lees: Google Maps). Google Post is een uitzondering. Binnen een aantal stappen post jij de meest sexy bericht op Google Post.

  1. Uiteraard log je eerst in bij Google My Business. Indien je meerdere vermeldingen beheert, dan klik je op ‘Dashboard’ binnen het dropdown menu, zie afbeelding.



  2. Klik links in het menu op ‘Berichten’



  3. Ga naar ‘Schrijf je post’ in het midden van je scherm (op desktop)
  4. Wil je een foto toevoegen? Dan klik je op het icoontje
  5. Type een tekst van minimaal 100 en maximaal 300 woorden



  6. Als je een evenement wilt aanmaken dan klik je op ‘Deze post een evenement maken’. Vul daar dan de nodige informatie in
  7. Wil je een knop toevoegen (aanrader!) dan klik je op het schuifje rechts van de tekst ‘Een knop toevoegen’
  8. Vermeld de link van de pagina die je wilt promoten
  9. Klik rechtsboven op ‘voorbeeld’
  10. Ben je tevreden? Klik dan rechtsboven op publiceren en je bericht wordt geplaatst en zal binnen enkele minuten zichtbaar zijn

 

Handige tips voor Google Posts

Iedereen kan het. Best eenvoudig toch? Nou…..het plaatsen van een bericht is eenvoudig, maar we hebben toch een aantal tips om meer uit Google Posts te halen. Doe er je voordeel mee!

1. UTM codes

Standaard worden de url’s van de opgegeven pagina’s niet apart gemeten. Hiermee bedoel ik dat Google Analytics niet herkent of een bezoeker van een Google Post afkomstig is. Dan is het lastig meten nietwaar? Gebruik daarom handmatig UTM codes waarmee je de url kan ‘taggen’ om in Google Analytics zuivere data binnen te krijgen. Op die manier kan je zien hoeveel mensen vanuit een bepaalde Google Post naar je website is gekomen. Gebruik hiervoor bijvoorbeeld de tool Campaign Url Builder van Google.

2. 100 karakters

Een bericht mag weliswaar maximaal 300 karakters bevatten. Toch toont Google binnen je lokale vermelding slechts de eerste 100 karakters van je Google Post. Zorg er dus voor dat je boodschap zeker binnen de eerste 100 karakters duidelijk is.

3. Beperkte houdbaarheid

Een bericht op Google Posts wordt maar voor een korte tijd weergegeven. Na 7 dagen worden de meeste berichten verwijderd, tenzij het een evenement is. Als het een evenement is, dan blijft het evenement zichtbaar tot de einddatum en opgegeven eindtijd. Google zal hier zelf nog wel zoekende in blijven. Het kan bij Posts dus best eens voor kunnen komen dat een bericht eerder verdwijnt.

4. Afmetingen

Gebruik afbeeldingen van minimaal 344 x 344 pixels. Uiteraard is een groter bestandsformaat beter. Als het maar in dezelfde verhoudingen zit.

Nu kan je aan de slag met Google Posts. Kom je er toch niet helemaal uit? Of weet je niet zo goed wat je er mee kan doen voor jouw bedrijf? Bel ons dan. We helpen je graag.

 

Ga terug naar overzicht