Dynamic remarketing voor niet-retailers

- 13 maart 2017



In de laatste jaren wordt Dynamic Remarketing steeds vaker gebruikt in de marketingstrategie van online retailers. Maar is Dynamic Remarketing ook interessant voor niet-retailers? En hoe werkt dit dan?

 

Bij Dynamic Remarketing worden advertenties vertoond met de specifieke producten die de bezoeker op de website heeft bekeken. Over de voordelen en best practices schreven wij al eerder in dit blogbericht.

Ook voor niet-retailers?

Om te adverteren met Dynamic Remarketing moeten er drie dingen gebeuren: een Data Layer plaatsen op de productpagina’s, een feed instellen met productdetails met ID’s die de productpagina’s matchen en het aanmaken van dynamische advertenties.

 

Online Retailers die adverteren op Google Shopping kunnen vaak relatief eenvoudig adverteren met Dynamic Remarketing omdat er al een feed beschikbaar is. Als de webshop is gemaakt met populaire platformen als Magento of WooCommerce kunnen de pagina’s ook eenvoudig automatisch getagd worden door middel van plugins. Voor niet-webshops is dit vaak niet het geval en zal dit handmatig moeten worden ingesteld. Hieronder wordt stap-voor-stap uitgelegd hoe je dit kan doen. De voordelen hiervan zijn:

  • Geschikt voor kleinere remarketinglijsten (100+)
  • Geen gedoe met ingewikkelde tags en scripts
  • Tussenkomst webbouwer niet nodig indien Tag Manager al aanwezig is

Stap 1: landingspagina's taggen

AdWords heeft voor een tiental verschillende onderwerpen parameters om de landingspagina’s te taggen, waaronder retail, hotels, vluchten en vastgoed. Daarnaast kan je ook gebruik maken van “custom parameters” voor alle overige websites. Een overzicht van deze parameters vind je op Google Support.

 

Voor het instellen van custom Dynamic Remarketing zijn ten minste de volgende twee parameters vereist:

Tag Manager

Maak een nieuwe tag aan in Google Tag Manager en selecteer “AdWords-remarketing” als Tagtype. Hier wordt gevraagd om een Conversie-ID en een Conversielabel (label is optioneel). Voor elke pagina die je wil remarketen zal je een losse tag aan moeten maken.

 

Selecteer vervolgens bij aangepaste parameters “Handmatig opgeven” en vul voeg bovenstaande parameter toe. Vul bij dynx_itemid een uniek ID in die je later ook in de feed zal gebruiken. Vul bij dynx_pagetype bij elke pagina offerdetail in.

 

Het is ook belangrijk dat de Triggers goed worden ingesteld. Stel deze per pagina als volgt in: Page URL is gelijk aan https://www.yellow-online.nl/diensten/zoekmachine-optimalisatie/

 

Indien je de “gewone” remarketing tag wil blijven gebruiken vergeet dan niet deze pagina als uitzondering toe te voegen bij de trigger van deze tag. 

 

Stap 2: feed maken en koppelen

Als je in de onder “Gedeelde bibliotheek” in de “Doelgroepen” sectie in AdWords bent kun je rechtsboven bij “Tagdetails” onder het tabje “Instellen” aangeven dat de Remarketing tag dynamisch moet zijn en dat het om het bedrijfstype “Anders (aangepaste optie)” gaat.

Vervolgens zal AdWords vragen om je email adres om installatiegegevens door te sturen. Ook is er nu een nieuwe lijst aangemaakt onder “Gedeelde bibliotheek” → “Bedrijfsgegevens”. Hier zal de feed moeten worden ingesteld. Dit kan op verschillende manieren: het uploaden van een CSV, automatisch ophalen van een geüploade feed of het automatisch ophalen van een Google Spreadsheets bestand.

 

Dit bestand is eenvoudig in te stellen en moet ten minste de volgende koppen bevatten:

 

Stap 3: advertentie maken

Creëer een nieuwe advertentie via de Advertentiegalerij in een advertentiegroep in je Display campagne met je gekozen doelgroep. Kies hier vervolgens “Dynamische advertenties”; hier heb je drie keuzes: Dynamische responsieve advertenties, Aangepaste beeldadvertenties en Aangepaste tekstadvertenties. Kies hier je gewenste formaat en gebruik de editor om de advertenties aan te kleden zoals het kiezen van kleuren of het uploaden van een logo. Bekijk vervolgens de advertentievoorbeelden om te kijken of de teksten en afbeeldingen op alle formaten goed uit komen.

 

Zodra de remarketinglijsten groot genoeg zijn, zal je Dynamic Remarketing campagne vertoond worden!

Overwegingen

Houd rekening met de volgende punten:

  • Als het mogelijk is om de Data Layer automatisch op de landingspagina’s te plaatsen en automatisch aan een feed toe te voegen, zal dit initieel meer werk zijn, maar staat de campagne wel dynamischer ingesteld en zal het uiteindelijk minder onderhoud kosten.
  • Om deze campagne zo veel mogelijk volume te laten draaien zorg dat je zoveel mogelijk pagina’s in de feed zet, dus ook je homepage, “over ons” pagina en je contactpagina.

Benieuwd of dit interessant kan zijn voor jouw website? Laat het ons weten! We geven graag vrijblijvend advies.

 

Ga terug naar overzicht