Google past zoekresultaten Shopping aan

- 28 september 2017



Gisteren heeft Google een aanpassing doorgevoerd in de Shopping resultaten. Vanaf nu kunnen vergelijkingssites als Vergelijk en Kieskeurig ook een plekje bemachtigen. Zij kunnen op eenzelfde wijze in beeld komen als retailers dat altijd gedaan hebben. Zoek je nu bijvoorbeeld op mango sport sportlegging kun je onderstaand resultaat te zien krijgen.

 

 

Dat Google deze mogelijkheid nu aan vergelijkingssites biedt is een direct gevolg van de boete die ze drie maanden geleden gekregen hebben. De Europese Commissie eiste toen liefst 2,4 miljard euro van Google wegens machtsmisbruik. Volgens de EC gaf Google andere bedrijven geen kans om te concurreren.

 

Meer concurrentie in Google Shopping

Als gevolg van de aanpassingen zullen retailers die al langer adverteren waarschijnlijk een toegenomen concurrentie gaan ervaren. Het is nu nog te vroeg om te zeggen hoe groot de impact zal zijn. De vergelijkingssites zullen hun omzet vanaf nu zien stijgen. Zij krijgen door adverteerders betaald wanneer zij middels een gesponsord resultaat in Google verkeer naar hun website verwijzen.

 

Wat merkt de consument van Google Shopping?

Consumenten hoeven in principe nauwelijks iets te merken. Ze kunnen nog altijd heel eenvoudig zoeken naar de webshop die hun gewenste artikel tegen de laagste prijs aanbiedt.

 

Ga terug naar overzicht