Haal meer rendement uit je bestaande bezoekers door te testen

- 20 januari 2017



Jouw eigen website trekt al geruime tijd erg veel relevante bezoekers. Op de website is alles te vinden wat de bezoekers belangrijk vinden. Je ziet namelijk dat er heel wat conversies worden geregistreerd. Kortom, de potentiële klanten zijn tevreden. Althans, daar ga je vanuit. Maar is dat wel terecht? Kunnen we alle bezoekers wel in één categorie stoppen?

 

Ik kan heel kort in mijn antwoord zijn, namelijk 'nee'! Elk individu heeft andere behoeften waarvan herkenpunten terug moeten komen op de website. Stel jezelf eens voor. Je hebt een webshop in hoogpolige tapijten met een bezoekersstroom van 10.000 bezoekers per maand en een conversiepercentage van 1%. Gemiddeld kost een tapijt € 250,-. Dat is een maandelijkse omzet van 25.000 euro. Je kan dan denken dat je meer van dat soort bezoekers naar je website wilt. Maar hoe zou je reageren als je uit jouw bestaande bezoekers meer resultaat kan halen?

 

Er leiden meerdere wegen naar Rome

Stel je eens voor dat binnen je bestaande bezoekers 1% extra converteert. Dan verdubbel je niet alleen in conversiepercentage, maar ook in omzet! Dat zou toch geweldig zijn? Toch is dat niet zo simpel als gedacht. Er is niet simpelweg één manier die leidt tot een verbetering van je conversieratio. Nee, er leiden meerdere wegen naar Rome. Ik zal je uitleggen waar dit mee te maken heeft.

 

 

Iemand komt via de homepage binnen en is op zoek naar een hoogpolig tapijt in een bruine kleur. Het mooiste zou zijn om al direct een bruin hoogpolig tapijt te tonen. Maar dat is niet altijd mogelijk. In dat geval zou er ook ergens een ander herkenningspunt moeten staan, zoals een tekstuele vermelding 'in diverse kleuren verkrijgbaar'. Of een navigatie punt waarin duidelijk zichtbaar is dat er meerdere kleuren van een tapijtsoort zijn. Dat zijn al drie verschillende mogelijkheden die er (in theorie) voor kunnen zorgen dat iemand sneller een aankoop zou verrichten.

 

Iedereen is uniek, toch?

Uiteraard is het niet altijd zo simpel als bovenstaand voorbeeld. Zoals gezegd heeft niet iedereen dezelfde behoefte en komt niet elke bezoeker via hetzelfde medium of met dezelfde intentie binnen. Een shopper die zoekt naar 'bruin hoogpolig tapijt kopen' zal eerder converteren dan iemand die nog in de 'denk-fase' zit. Die is er nog niet over uit of hij een bruin of wit tapijt wil en twijfelt waarschijnlijk nog over de uitvoering; Perzisch, hoogpolig of laagpolig. Hoe kom je er dan achter wat er voor zorgt dat er meer bezoekers converteren? Iedereen is uniek en daarom moeten we alles voor iedereen uniek maken, toch?

 

Test de 'user experience'

Maak het jezelf ook niet te moeilijk. Dat iedereen uniek is, wil niet zeggen dat er geen segmenten kunnen worden gemaakt van doelgroepen die wat gemeen hebben met elkaar. Daar ligt juist de kracht! Begin met het definiëren van doelgroepen en segmenten. Denk na over een stukje user-experience en 'points of recognition' voor die betreffende segmenten. Stel vanuit die gedachten een aantal hypotheses op die je wilt gaan testen. Testen?! Jazeker! Wie zegt namelijk dat jouw hypothese daadwerkelijk betere resultaten vertoont. Of dat jouw hypothese het ultiem haalbare is. Daarom moet je juist gaan testen. Op basis van cijfers kan je analyses maken en bijsturen waar nodig.

 

Wat moet je testen?

Je kan ontzettend veel testen. Maar zorg ervoor dat je altijd de juiste 'metrics' vergelijkt. Wees er bijvoorbeeld bewust van dat een tapijt in de zomer misschien wel minder goed verkoopt, dan in de winter. Dus als je de zomer en winter met elkaar gaat vergelijken, dan is dat niet per sé de beste vergelijking.

 

Het is raadzaam om niet te snel, te veel elementen van je website of landingspagina te testen. Pas per tijdseenheid een klein aantal elementen aan. Sterker nog. Begin met één element. En maak daar varianten op. Gebruik je 'common sense' en de analyses vanuit je webstatistieken pakket. Als je ziet dat er veel bezoekers op een productpagina komen, maar niets in het winkelmandje leggen, dan kan het handig zijn om de conversiemogelijkheden op die pagina te testen. Maak eens een button anders, qua kleur of qua tekst. Of vermeld bij een product dat er ook een offerte aangevraagd kan worden bij meer dan 10 eenheden. Of maak gebruik van een andere afbeelding die je als eerste laat tonen. Kortom, er zijn veel test mogelijkheden die ervoor kunnen zorgen dat jij meer uit je huidige bezoekers haalt.

 

Welke tools zijn er?

Er zijn verschillende tools waarmee je kan testen. Je kan namelijk testen via de website en via instrumenten. Het verschil zal ik je duidelijk maken.

 

 

Website:

Hiermee bedoel ik dat je gaat kijken naar optimalisatiemogelijkheden op de website zelf. Als je elementen op een pagina of zelfs hele pagina's wilt testen (A/B of multivariate) dan kan je gebruik maken van verschillende tools als:

  • Visual Website Optimizer
  • Optimizely
  • Usabilla
  • Hotjar
  • Optimize 360 (van Google)

 

Het testen van de eigen website kan leiden tot conversie optimalisatie waarbij je meer rendement wilt behalen uit je bestaande bezoekers. Of je wilt de usability of user-experience van de website testen, waarbij je gebruik maakt van heatmaps en clickmaps om er achter komen hoe bezoekers zich daadwerkelijk gedragen op de website. Maar wat nu als de bezoekers die je nu aantrekt niet altijd even kwalitatief zijn? Dan kan je aan de slag met het testen van de mogelijkheden binnen de marketing instrumenten.

 

Instrumenten:

Wist je dat je bij vele softwarepakketten voor e-mailmarketing kan testen welke inhoud, titel of afzender het beste werkt voor je open-rate? En dat is maar één voorbeeld. Je kan binnen vele online marketing instrumenten testen welke boodschap of vorm van je boodschap het beste werkt zodat:

  • er meer kwalitatieve bezoekers naar de website worden gestuurd
  • je meer inzicht krijgt in de interesses van jouw doelgroep

 

Bovenstaande gegevens zijn erg waardevol. Hoe beter de boodschap aansluit om de doelgroep, hoe sneller de doelgroep geneigd is om te klikken op een button in een nieuwsbrief of op een AdWords advertentie binnen Google. Zo testen wij standaard met meerdere advertentieteksten binnen de AdWords campagnes om te kijken welke advertentie het beste aansluit bij de verschillende doelgroepen en hun intenties. Dit zijn maar een paar voorbeelden van alle mogelijkheden.

 

Wil je meer weten of A/B testing, conversie optimalisatie of de mogelijkheden van AdWords? Geef ons een belletje en je krijgt direct een van de specialisten aan de lijn.

 

Ga terug naar overzicht