Hoe kan de Basic Attention Token online marketing veranderen?

-  3 november 2017



Tegenwoordig zijn de meeste mensen wel bekend met Bitcoin en mogelijk een aantal andere cryptovaluta zoals Ethereum of Litecoin. Maar sinds enkele maanden is er een nieuwe cryptovaluta op de markt die als doel heeft het hele advertentiesysteem te hervormen. Hoe ze dit willen doen lees je in deze blog.

 

Wat is de Basic Attention Token?

De “Basic Attention Token”, afgekort BAT, is een “token” gebaseerd op het Ethereum netwerk. Net als Bitcoin kan BAT gekocht en verkocht worden, maar het verschil is dat BAT bedoeld is voor één specifieke toepassing: als ruilmiddel binnen de online marketing voor gebruikers, content makers en adverteerders.

 

Dit hele systeem zal beschikbaar zijn in de Brave Browser en zal eventueel later als extensie kunnen worden toegevoegd aan populaire browsers zoals Chrome en Firefox. De Brave Browser blokkeert automatisch advertenties en cookies behalve als de gebruiker dit expliciet toestaat.

 

Nadelen huidige advertentiesysteem

Het huidige online advertentiesysteem wordt vrijwel geheel beheerd door enkele grote spelers, Google en Facebook in het bijzonder. Door deze dominante posities kunnen deze partijen hoge marges rekenen en blijft er uiteindelijk weinig over van wat de adverteerder betaalt aan de content maker.

 

Hoe kan BAT dit oplossen?

In het BAT systeem kunnen gebruikers ervoor kiezen of ze advertenties toestaan tijdens het surfen of niet. Als ze dit wel doen worden ze hiervoor beloond met BAT, welke ze vervolgens kunnen gebruiken voor het aanschaffen van bijvoorbeeld premium content of te delen met hun favoriete websites.

 

Het grootste gedeelte van de advertentieopbrengsten zullen worden toegekend aan de content makers. De belangrijkste metric om te bepalen hoeveel er wordt betaald is de “user attention”. Deze bestaat weer uit andere metrics, met name het aantal vertoningen van de advertentie en het aantal seconden dat de advertentie in beeld is geweest.

 

 "BasicAttentionToken

 

Andere voordelen van BAT

Andere verbeterpunten van BAT ten opzichte van het huidige systeem zijn een betere privacy voor de gebruiker, verbeterde advertentierelevantie en een kleinere kans op advertentiefraude.

 

De verbeterde privacy moet voortkomen uit het feit dat de gebruikersdata staat opgeslagen op het systeem van de gebruiker en niet wordt beheerd door adverteerders. Deze data wordt anoniem opgeslagen, dus de adverteerders kunnen de gebruikers niet koppelen aan een daadwerkelijke gebruiker, maar dit zorgt er wel voor dat de advertentierelevantie hoog blijft.

 

Impact op de online marketeer

Een andere belangrijke vraag is wat de daadwerkelijke impact zou zijn op de werkzaamheden van online marketeers en marketingbureaus. De BAT organisatie heeft aangegeven dat ze gaan proberen om samenwerkingen aan te gaan met content makers en advertentieplatformen. In het geval dat het BAT netwerk groter wordt is het belangrijk voor de online marketeer om in de gaten te houden welke advertentieplatformen hierbij zijn aangesloten. Als je dit niet doet loop je kans dat je een groot aantal advertentievertoningen misloopt met andere advertentieplatformen omdat deze advertenties wel worden geblokkeerd.

 

Investeren in BAT

Net als bij Bitcoin kan je speculeren op de waarde van de koers van de Basic Attention Token. Als je verwacht dat BAT de toekomst is kan het verstandig zijn vroeg in te stappen voor een lage prijs zodat je op een later tijdstip relatief goedkoop kan adverteren. Disclaimer: dit is geen investeringsadvies. Hou dus goed de BAT koers in de gaten en bekijk de roadmap waar je kan zien wat je van BAT kan verwachten in de toekomst.

 

Update: BAT heeft een partnerschap aangekondigd met DuckDuckGo. Dit is een zoekmachine met een sterke focus op privacy, welke veel idealen deelt met BAT.

 

Ga terug naar overzicht