Lead improvement

- 21 februari 2017



Je campagnes zorgen voor veel verkeer, het aantal conversies zit in de lift en je ontvangt genoeg leads. Een ideale situatie zou je denken, toch? Zo op het eerste gezicht misschien wel, maar wat kun je doen als blijkt dat de kwaliteit van die leads aan de lage kant is? Zijn er manieren om die kwaliteit te verbeteren? In dit blogbericht lees je een aantal praktische tips waarmee jij als online marketeer direct aan de slag kan.

Kwaliteit > kwantiteit

Als ik jou vraag: ‘ Wat heb je liever? Honderd leads waarvan er eentje kwalitatief is, of vijf leads waarvan er vier waardevol zijn? ’. Dan hoef je waarschijnlijk niet lang na te denken. Wil je de kwaliteit van je leads verbeteren, dan kan het zinvol zijn om eerst even een paar stappen terug te nemen. Kun je, wellicht samen met je klant, alle kenmerken van een kwalitatieve lead in kaart brengen en kun je een Sales Qualified Lead (SQL) definiëren? Hoe meer je van deze kenmerken op voorhand in kaart kan brengen, hoe beter. Hier kun je je campagnes immers op afstemmen.

Leads verbeteren

Zodra blijkt dat de kwaliteit van je leads niet altijd even best is, kun je een aantal stappen doorlopen waardoor je inzicht krijgt in de oorzaak:

  • Bestaande verkeersbronnen analyseren: allereerst analyseer je je bestaande traffic-kanalen, zitten er grote verschillen tussen de onderlinge verkeersbronnen? Komen er bijvoorbeeld meer leads binnen via de organische resultaten of juist via de AdWords-campagnes? Kijk ook naar de verschillen tussen mobiel verkeer en desktop, kun je hier al iets over zeggen? Het is belangrijk om deze gegevens inzichtelijk te krijgen, hier kun je in je targeting rekening mee houden.
  • Landingspagina(‘s) analyseren: de landingspagina moet bezoekers aanzetten om contact op te nemen of om hun gegevens achter te laten (of beide). Als blijkt dat een groot gedeelte van het bezoek afhaakt, is dit vaak al een eerste indicatie dat er hoogstwaarschijnlijk het nodige moet veranderen op de website. Wordt er wel naar de juiste informatie gevraagd en wordt er in de taal van de doelgroep gesproken? Al deze punten moeten goed op elkaar aansluiten. Bezoekers dienen op een gerichte landingspagina uit te komen waar informatie over het product, dienst of oplossing wordt geboden. Bekijk welke mogelijkheden je website biedt voor conversie optimalisatie en haal meer rendement uit je bestaande bezoekers.

Durf te vragen! Hoe meer gegevens een potentiële lead moet achterlaten, hoe beter. Ga hier over met je klant over in gesprek. Welke informatie hebben we nodig om een bezoeker uiteindelijk tot een kwalitatieve lead te kunnen rekenen? Zorg ervoor dat al deze punten worden verwerkt in het contact/offerteformulier op de website. Vraag niet het minimale maar ook zeker niet het maximale van de bezoeker.

 

  • Doelgerichte campagne instellingen: vaak geldt, hoe specifieker hoe beter. Leg daarom binnen je AdWords-campagne met name de focus op longtail keywords en durf ook om minder grote volumes te behalen. Probeer hier de juiste balans in te vinden, de kwaliteit is immers belangrijker dan de kwantiteit. Kijk of je je doelgroepen (en targeting) verder kunt onderverdelen. Werk je bijvoorbeeld al met een lijstsegmentering binnen remarketing? Of target je al bepaalde doelgroep-interesses? Meten is weten! Na verloop van tijd krijg je inzicht in wat het beste werkt, stem hier ook je biedingen op af.

Wat doe je met leads die binnenkomen?

De campagnes draaien en je genereert leads, maar wat kun je doen met al die data? Zorg er in de eerste plaats altijd voor dat de kwaliteit van die leads ergens wordt geregistreerd. Je kunt samen met je klant kijken naar de beste oplossing. Zelfs het minimale, was deze lead goed of slecht, is vaak al hele waardevolle informatie. Je kunt de aanvragen herleiden in Analytics en zo bijvoorbeeld in kaart brengen via welke zoekwoorden, op welke dagen of via welke kanalen de kwalitatieve leads zijn binnengekomen.

 

Kijk of je klant een vorm van leadscoring kan toepassen, hierbij wordt er kwaliteit toegekend op basis van punten. Hoe meer grip je hebt op de kwaliteit van de leads, hoe beter je de campagnes hier op kunt afstemmen en kan optimaliseren.

Aan de slag met lead improvement

Wil jij de kwaliteit van je leads zien te verbeteren? Maar weet je nog niet precies waar of hoe je moet beginnen? Neem dan eens contact op met een van onze specialisten en samen kijken we naar de beste oplossing!

 

Ga terug naar overzicht