Leadgeneratie via Social

-  8 maart 2017



Het generen van leads kan online via verschillende kanalen. Wellicht zet jij hier momenteel al een kanaal zoals AdWords voor in. Maar als je op zoek bent naar extra leads, zijn er ook andere kanalen die goed kunnen werken? Welke kanalen zijn geschikt om extra leads te genereren en hoe pak je dit aan? In dit blogbericht neem ik je mee in een aantal praktische tips om leadgeneratie via Social Media op te pakken.

Welk Social Media kanaal moet je kiezen?

Analyseer om te beginnen jouw doelgroep per kanaal. Hoe groot is de doelgroep? Maken zij gebruik van desktop of mobiel? Kan ik specifiek genoeg targetten? Zorg er dus voor dat je altijd test met verschillende doelgroepen om te kijken welke doelgroep het beste reageert op jouw advertenties.

Leadgeneratie via Facebook

Ook is het slim om de advertentiemogelijkheden per kanaal te vergelijken. In welke advertentie kun je jouw boodschap het beste overbrengen op jouw doelgroep? Facebook biedt verschillende mogelijkheden aan waar je een of meerdere afbeeldingen kunt inzetten. Bovendien heb je in deze advertenties een aanzienlijke ruimte beschikbaar voor tekst.

Leadgeneratie via Instagram

Instagram kan ook een interessant kanaal zijn om extra leads te genereren. Wel moet je hierbij rekening mee houden dat de gebruikers van dit Social Media kanaal een stuk jonger zijn dan op Facebook. Bovendien is bij Instagram het visuele aspect van een advertentie vele malen belangrijker. In tegenstelling tot Facebook heb je binnen Instagram veel minder ruimte voor tekst.

 

 

Leadgeneratie via Twitter

Advertenties op Twitter mogen qua tekst maximaal 140 karakters bevatten, de kans is dus groot dat je al snel wordt beperkt in jouw boodschap. Wel bestaat binnen Twitter de mogelijkheid om een afbeelding of video aan je advertentie toe te voegen.

 

 

Leadgeneratie via LinkedIn

Het genereren van leads via LinkedIn kan heel interessant zijn voor de B2B branche. Advertenties binnen LinkedIn kunnen ingezet worden om verkeer naar je website te leiden. Hierbij bestaat de advertentie uit een tekst en een afbeelding. De ruimte voor de tekst is echter wel beperkt en de afbeelding wordt op een klein formaat getoond in de advertentie.

 

 

De Sponsored Stories van LinkedIn bieden wel de mogelijkheid om in je advertentie meer tekst en een grotere afbeelding op te nemen. Om mensen via een Sponsored Story naar jouw website te sturen, dien je wel een link in je tekst op te nemen.

 

 

Maar een advertentie maakt natuurlijk nog geen goede campagne. Een belangrijk onderdeel van jouw campagne is de landingspagina. Om ervoor te zorgen dat het verkeer wat je naar jouw website of landingspagina stuurt converteert moet je landingspagina aan een aantal eisen voldoen:

  • Goed contactformulier, zorg ervoor dat je in het contactformulier precies vraagt naar de informatie die jij nodig hebt. Let op dat je de drempel niet te laag maakt zodat de kwaliteit van jouw leads beter wordt.
  • Een sterke call to action, het moet voor de bezoekers makkelijk zijn om te weten welke actie ze moeten voltooien op de landingspagina. Zorg dat je deze call to action ook terug laat komen in jouw advertentie.
  • Duidelijke en korte informatie, de informatie op de landingspagina moet duidelijke informatie verstrekken over het product of de dienst die jij aanbiedt. Dit zorgt ervoor dat bezoekers sneller overgaan tot een conversie.

Weet wat je meet

Ook de meetbaarheid is van essentieel belang tijdens het voeren van een campagne. Dit geeft je veel informatie die je kunt gebruiken bij het optimaliseren van de campagne of bij het opzetten van een nieuwe campagne. Dit is ook iets wat je kunt gebruiken bij het opstellen van een rapportage van klanten. Let bij de meetbaarheid vooral op de volgende zaken:

  • Installeer een pixel, zorg ervoor dat je een pixel (Facebook/Instagram, Twitter, LinkedIn) installeert waarmee je de acties van het verkeer op jouw website kunt meten.
  • Gebruik UTM tags, aangezien veel van de genoemde Social kanalen niet goed samengaan met Google en dus ook niet met Google Analytics. Dien je UTM tags te gebruiken om deze data terug te laten komen in Google Analytics. Een handige tool die je hiervoor kunt gebruiken is de url builder van Google.

Ben jij geïnteresseerd in het generen van leads via Social Media? Of wil je weten of jij jouw campagne goed hebt ingesteld? Neem dan eens contact op met een van onze specialisten en kijk samen naar de mogelijkheden!

 

Ga terug naar overzicht