Majestic vs Moz: het verschil tussen deze SEO tools

- 17 augustus 2017



Als online marketeer maak je dagelijks gebruik van verschillende tools. Wil je de waarde van een website achterhalen? Wil je backlinks checken? Of wil je veel meer data achterhalen? In de loop der jaren zijn er steeds meer SEO tools bijgekomen, maar welke tool is het beste? Om antwoord op deze vraag te geven, ga ik je eerst meenemen door de functies, voordelen en nadelen van SEO tools als Majestic en Moz.

Wat is het doel van deze SEO tools?

SEO tools zijn ontwikkeld om zicht te krijgen op de waarden van websites. Hoe dit vervolgens gebeurt, varieert per tool. Het uiteindelijke doel is om je inzicht te geven in de waardes van websites. Deze informatie kun je vervolgens onder andere voor linkbuilding en website optimalisatie gebruiken.

Majestic

Met Majestic meet je eenvoudig de backlinks die naar jouw website/webpagina gelegd zijn. De twee overzichtelijke circle charts waarin de Trust Flow en Citation Flow worden weergegeven vallen het meest op. Deze twee benamingen zijn uniek door Majestic in het leven geroepen en kom je ook nooit in andere SEO tools tegen. Daarnaast kun je de websites van je concurrenten analyseren en bekijken waar zij hun backlinks vandaan halen. Een echte in-depth backlink tool als je het mij vraagt.

Wat is Trust Flow en Citation Flow?

De Citation Flow bepaalt hoe invloedrijk een website is. Vervolgens wordt door de Trust Flow van deze website bepaald hoe betrouwbaar de website is. De betrouwbaarheid (de TF) moet het liefst hoger zijn dan de invloed (de CF) die de website heeft. Om een voorbeeld te geven: Bol.com heeft een TF van 73 en en CF van 58. Deze verhouding is prima. Dit zegt als het ware dat er invloedrijke backlinks zijn, die ook nog betrouwbaar zijn en dus van toegevoegde waarde voor de website optimalisatie!

 

Focus van Majestic

Majestic is vooral gericht op het linkprofiel van websites: de focus ligt hier voornamelijk op de backlinks en waarde die hiermee wordt doorgegeven vanuit de external backlinks. Het fijne aan Majestic is dat ook de categorie waarin de website valt wordt weergegeven. De categorie van de website wordt gebaseerd op zowel de inhoud als de waarde en categorie van de geplaatste backlinks. Om het voorbeeld van bol.com er weer even bij te halen: bol.com valt onder de categorie ‘Shopping’ en ‘Arts’. Daarnaast geeft de tool ook nog de subcategorieën weer. Als je dus ziet dat bol.com in de categorie ‘Shopping’ valt, is het niet verstandig om backlinks naar je website te zetten die in de categorie ‘Business’ vallen.

Voordelen vs nadelen van Majestic

Pakketten en prijzen van Majestic

Moz

Moz is in 2004 als een SEO onderneming gestart, waarna ze in 2007 de SEOMoz app hebben gelanceerd. In 2013 hebben ze de bedrijfsnaam veranderd van SEOMoz naar Moz. In tegenstelling tot Majestic, heeft Moz een gebruiksvriendelijke interface. Ook heeft Moz een eigen metriek ontwikkeld, genaamd Domain Authority en Page Authority.

Wat is Domain Authority en Page Authority?

De Domain Authority en Page Authority meten ongeveer hetzelfde als de Trust Flow en Citation Flow van Majestic, maar kunnen een hele andere uitkomst geven. Domain Authority geeft aan hoe goed een website zal scoren in de SERPs (Search Engine Result Page). De Page Authority geeft de score voor een specifieke pagina in SERPs weer. Zo kan de PA van een nieuwsbericht op Nu.nl een hele lage waarde hebben, terwijl de DA van Nu.nl ontzettend veel waarde heeft. 

 

Focus van Moz

Moz biedt inmiddels diverse SEO tools aan, waarbij de focus ligt op het verbeteren van je website. Terwijl Majestic voornamelijk op backlinks is gericht, geeft Moz verschillende invalshoeken voor het optimaliseren van je website.

  • De Moz Keyword Explorer-tool geeft suggesties voor zoekwoorden, de mate van concurrentie en kenmerken van de SERP.
  • Een concurrerende tool voor Majestic is de Open Site Explorer van Moz. Deze tool van Moz geeft inzicht in linkdata van je website. Dit gebeurt weliswaar in een mindere mate dan dat Majestic alle informatie weergeeft.
  • MozBar is de SEO browser tool van Moz waar je de DA en PA van je website kunt meten.

Dit zijn nog niet eens alle tools van Moz. Maar het moge duidelijk zijn dat Moz een bredere focus heeft dan Majestic. Echter is Majestic wel gespecialiseerd in één belangrijk onderdeel, waar Moz op achter blijft.

Voordelen vs nadelen van Moz

Pakketten en prijzen van Moz

Wat is dan de beste SEO tool?

Dat is geheel aan jou. Maak voor jezelf een lijstje met punten waar jij waarde aan hecht en waar je dit mee kunt meten. Wil je je vooral focussen op backlinks? Dan kun je overwegen om voor Majestic te gaan. Wil je toch liever wat meer informatie en statistieken zien? De tool Moz geeft eindeloos veel data weer, die vaak ook nog eens de diepte in gaan. Een mix van verschillende tools is uiteraard ook mogelijk, maar dit is afhankelijk van je budget. SEO- tools zijn ontzettend handig, maar kosten ook geld. Weeg de voordelen en nadelen af en maak dan je keuze. Denk er niet te lang over na; een abonnement is altijd weer opzegbaar als je SEO tool niet bevalt!

 

Is het je toch nog niet helemaal duidelijk geworden wat deze SEO tools nou exact inhouden? Of wil je graag persoonlijke aanbevelingen? Onze specialisten staan dagelijks voor je klaar om jou persoonlijk advies en extra uitleg te geven!

 

Ga terug naar overzicht