Maxime naar Facebook

-  4 december 2017



Een kijkje nemen in de keuken van Facebook? Daar zeg ik uiteraard geen nee tegen! Op 2 november was ik namens Yellow-online aanwezig op de Facebook Agency Day. Hier bleek dat ik niet de enige was die graag een kijkje in de keuken van Facebook wilde nemen; zelfs marketeers uit Zuid-Afrika waren vertegenwoordigd. Het was leuk om te zien dat iedereen drukker bezig was met het maken van een goede foto en dit te verspreiden via social media, dan andere concullega’s de hand te schudden. Nadat iedereen op de foto was geweest, kon het feest echt beginnen.

 

We begonnen de dag met een aantal inspirerende sessies over behaalde successen van Facebook en hun toekomstvisie. Hierin werden er vele nieuwe ontwikkelingen met ons gedeeld. Na een overheerlijke lunch moesten we een keuze maken tussen twee sessies. Je kon kiezen uit de “strategy path” en de “action path”. Aangezien ik dagelijks in de Facebook campagnes zit te werken heb ik voor de “action path” sessie gekozen. Onderwerpen zoals het veilingsysteem van Facebook, het bepalen van een marketing objective, de Facebook Pixel en under-delivery passeerden de revue. Een aantal interessante learnings wil ik graag met je delen, zodat je het maximale resultaat uit je Facebook campagne kunt halen.

Bepaal je marketing objective

Ga je starten met het adverteren op Facebook dan is het belangrijk dat je een doelstelling bepaalt voor je campagne. Wat wil je dat mensen gaan doen na het zien van je advertentie? Wil je meer bekendheid creëren voor je bedrijf dan kies je voor de doelstelling merkbekendheid of bereik. Nadat je de doelstelling hebt bepaald is het belangrijk dat je ook de juiste KPI’s stelt zodat je de resultaten op een juiste kunt interpreteren. Is jouw doelstelling meer merkbekendheid te creëren? Dan kijk je naar statistieken zoals bereik en verwachte ad recall, en niet naar het aantal klikken naar de website. Een klik is namelijk in deze doelstelling nietszeggend.

 

Haal meer uit je Facebook Pixel

Met de Facebook Pixel kun je de effectiviteit van je advertenties meten. Maar je kunt zoveel meer met de Facebook Pixel. Als iemand je website bezoekt nadat hij of zij op je Facebook-advertentie heeft geklikt, voert deze persoon niet altijd een actie uit, zoals het kopen van je product of het opvragen van een offerte. Het is dus belangrijk dat je deze doelgroep nogmaals benaderd. Deze mensen zijn inmiddels al bekend met je bedrijf en je producten. Wanneer je deze mensen nogmaals benaderd met een advertentie zijn ze eerder geneigd om te converteren. Je benadert ze door aangepaste doelgroepen te maken op basis van gebeurtenissen. Heb je een webshop? Maak dan je advertentie extra relevant door gebruik te maken van dynamische advertenties. Met dynamische advertenties worden producten automatisch vertoond onder de mensen die interesse hebben getoond op je website. Hiermee vergroot je de kans dat ze gaan kopen. Zorg er dus voor dat je het maximale uit je Facebook Pixel haalt!

Voorkom under-delivery

Je hebt de juiste marketingdoelstelling bepaald, je advertenties staan klaar, de Facebook Pixel is juist geïmplementeerd: je kan eindelijk van start! Een paar dagen later kijk je naar de resultaten van je campagne en tot je grote schrik zie je dat je advertenties weinig worden vertoond. Dit komt door under-delivery, kortweg wil dit zeggen dat je verloren hebt in de veiling van Facebook. Wat nu?

1. Zorg dat je het juiste bod instelt

Kies je voor handmatig bieden? Bied dan het maximale bedrag dat je bereid bent om te betalen. Haal je met het huidige bod niet de gewenste resultaten, dan kun je het bod verhogen. Weet je niet precies hoeveel je bereid bent om te betalen voor het resultaat? Kies dan voor automatisch bieden. Facebook past het bod aan per veiling om op deze manier je budget helemaal te gebruiken. Target je de meest waardevolste klanten, houd er dan rekening mee dat je waarschijnlijk meer moet bieden om hen te bereiken.

 

2. Bepaal het juiste budget

Om je advertenties zo goed mogelijk te laten weergeven, moet je budget per dag 7x hoger zijn dan je bod. Vermijd het opsplitsen van je totale budget over te veel advertentiesets. Hierdoor loop je het risico dat je advertenties niet genoeg worden vertoond.

3. Zorg dat je doelgroep groot genoeg is

Is je doelstelling het vergroten van de merkbekendheid? Zorg er dan voor dat je doelgroep groot genoeg is.

4. Bereik meer mensen door Instagram en het Audience Network in te schakelen

Door de plaatsingen Instagram en Audience Network in te schakelen bereik je meer mensen op meerdere apparaten. Hierdoor zullen je gemiddelde kosten per klik lager worden.

5. Spreekt je advertentie genoeg aan?

Een reden dat je advertentie niet goed weergeven wordt kan zijn dat mensen je advertentie gewoonweg niet willen zien. Zorg er dus voor dat je afbeelding of video opvalt en de doelgroep aanspreekt.

6. Zorg ervoor dat je doelgroepen niet teveel overlap hebben

Wanneer je overlap hebt tussen je doelgroepen betekent dit dat je in meerdere advertentiesets op dezelfde mensen target. Wil je controleren of je overlap hebt binnen je doelgroepen? Ga naar het tabblad doelgroepen binnen je business manager, selecteer de doelgroepen die je wilt vergelijken en klik vervolgens op doelgroep overlapping weergeven.

 

Tot slot: om ervoor te zorgen dat je advertenties maximaal presteren is het een kwestie van testen en bijstellen. Heb je het gevoel dat je nog niet het maximale resultaat uit je Facebook campagnes haalt? Neem dan eens contact met ons op, onze specialisten kijken graag met je mee!

 

Ga terug naar overzicht