Store Visit Conversions: van dilemma naar toekomst

- 20 oktober 2017



In 2014 heeft Google Store Visits geïntroduceerd, de mogelijkheid om inzicht te creëren in winkelbezoekers. Sinds afgelopen maand hebben wij voor enkele van onze opdrachtgevers ook de mogelijkheid om Store Visits inzichtelijk te krijgen. Tijd dus voor een update!

 

Store Visits via Google AdWords

In maart 2016 schreef collega Jasper er al over en nu is het dan ook voor ons gelanceerd: Google Store Visits. Door deze nieuwe functie is het voor bedrijven mogelijk om te analyseren of (potentiële) klanten jouw winkel bezoeken na een website/webshop bezoek via een Google advertentie. Zoals Jasper eerder al beschreef zitten er heel wat eisen aan de functie. Zet je schrap: *

  • Je moet beschikken over meerdere winkels.
  • Je ontvangt duizenden advertentieklikken en je winkels worden drukbezocht.
  • Je Mijn Bedrijf-account moet gekoppeld worden aan je AdWords account.
  • Alle winkellocaties moeten een Mijn Bedrijf-account hebben.
  • Locatie extensies moeten geactiveerd zijn.
  • Je moet voldoende gegevens over winkelbezoek op de backend hebben dat aan advertentieklikverkeer kan worden toegeschreven. Ook moet je aan onze vereisten voor de privacy van gebruikers voldoen.

Toekomstmuziek?

Het is duidelijk dat met deze lijst aan vereisten weinig bedrijven gebruik kunnen maken van Store Visits. Daarbij doet Google geen uitspraken over voor wie en wanneer dit in de toekomst ook beschikbaar is. Wij vermoeden dat het ook beschikbaar zal worden voor winkeliers met één fysieke winkel, echter zal het aantal bezoekers wel van groot belang blijven.

 

Benieuwd of jij gebruik kunt maken van Store Visits in je AdWords account?

Je kunt dit eenvoudig controleren. Klik in AdWords op het tabblad campagnes. Via Kolommen klik je op Kolommen aanpassen. Onder de optie Conversies vind je vervolgens Alle conversies aan. Toepassen. De verschillende conversies worden nu per campagne ingeladen. Vervolgens klik je op Segmenteren, in het dropdown menu klik je op Conversies, en dan op Naam van conversie.

 

Kansen op basis van Store Visits

Voldoe jij aan alle eisen en kun je Store Visits meten dan is het tijd om aan de slag te gaan met de resultaten. Maar wat kun je er eigenlijk mee?

  • Zie je dat veel potentiële klanten jouw winkel bezoeken dan kun je hier een aparte campagne voor inrichten met specifieke zoekwoorden en een call-to-action waarbij je stuurt op een winkelbezoek.
  • Je kunt een beter onderscheidt maken tussen de prestaties van de verschillende apparaten. Zo krijg je inzichtelijk of mensen die via een mobiele telefoon zoeken vaker je winkel bezoeken.
  • Ook is het mogelijk om een bodaanpassing te doen voor mensen die in de buurt van je winkel zijn. Omdat je ziet dat deze mensen je winkel bezoeken is het wenselijk om een bodaanpassing te doen tijdens openingstijden.

Kun jij er al gebruik van maken maar geen idee of je het juist interpreteert? Wij denken graag met je mee!

 

* Op basis van de informatie uit het Google helpcentrum.

 

 

Ga terug naar overzicht