Succesvolle webshop strategie met AdWords

- 10 februari 2017



Je hebt een webshop en zet ter promotie heel wat in. Van social media tot aan Google AdWords. Maar heb je de keuze van online marketing wel gemaakt met een bepaalde strategische gedachte? Het is een gemiste kans als je dat niet hebt gedaan. Vanuit een bepaalde strategie zorg je namelijk voor een bepaald streven gekoppeld aan KPI's en uiteindelijk resultaat. Wij geven je een aantal insights voor een succesvolle AdWords strategie voor je webshop.

 

Natuurlijk is het hartstikke leuk en uitdagend om te werken voor webshops. Je hebt doorgaans te maken met veel verschillende producten die meestal van meerdere merken zijn. Daarbij zijn we dankzij e-commerce tracking in staat om volledig door te meten wat de omzetten zijn die door de verschillende kanalen gegenereerd worden. Met enhanced e-commerce tracking kunnen we zelfs nóg meer inzichtelijk maken. De kansen die we daarnaast hebben met online marketing zijn vaak eindeloos. Alleen via AdWords zijn er al tal van mogelijkheden. Maar, hoe pak je dat nou strategisch aan?

 

Stel dat je een gloednieuwe webshop hebt en met online marketing aan de slag wilt gaan. Het liefst stop je je startbudget alleen in zaken waar de kans van slagen groot is. Daar kunnen wij het alleen maar mee eens zijn. Daarom gaan we op doordachte wijze van start. Met AdWords kunnen we inzichtelijk krijgen hoeveel er terugkomt voor elke euro die we uitgeven. Laten we ons vandaag richten op de AdWords webshop strategie die in onze ervaring goed werkt.

 

Zoek de combinatie op

Om tot een succes te komen werken we met een combinatie van campagnes. Voor de hand liggend zijn Search en Shopping campagnes. Daarnaast zetten we een Dynamic Search Ads (DSA) campagne op, en gebruiken we Remarketing Lists for Search Ads (RLSA). Dankzij die combinatie van campagnes maximaliseren we het bereik. Bovendien genereren we zeer relevant verkeer dat we op gerichte landingspagina's laten landen. Dat zorgt er dus voor dat we het beschikbare budget op doordachte wijze uitgeven.

We zetten Search campagnes op, maar het is gezien de tijd logischerwijs onmogelijk om op voorhand alle artikelen van de webshop af te dekken. Daarom vullen we Search aan met DSA. Daarin sluiten we uit wat we al hebben opgenomen in Search zodat we automatisch gevonden worden op populaire producten uit de webshop. Op basis van de data die verzameld wordt kunnen we Search uitbouwen.

Google Shopping is een must

Shopping is voor elke webshop een no-brainer. De ervaring leert dat Shopping campagnes de 'conversiemakers' zijn voor webshops. Zodra er een productfeed is die kwalitatief goed in elkaar steekt zijn we zichtbaar op alle artikelen die de webshop rijk is. Vervolgens trekken we lering uit de resultaten zodat we bijvoorbeeld de Search campagnes kunnen uitbreiden.

Advanced Remarketing via RLSA

Om de genoemde campagnetypen allemaal te versterken passen we Remarketing Lists for Search Ads toe. We maken remarketinglijsten op basis van het beslissingsproces op de website. Bezoekers van de winkelwagen-pagina zijn natuurlijk veel interessanter om nogmaals te benaderen dan bezoekers van alleen de homepage. Die lijsten koppelen we aan Search en Shopping om zo het rendement uit het bestaande verkeer te verhogen.

 

Dit was in een vogelvlucht onze AdWords strategie voor webshops. Het is natuurlijk onmogelijk om alle fijne kneepjes toe te lichten in een blogbericht. Ben jij nou online actief met een webshop en wil je meer weten over onze werkwijze? Neem dan eens contact op!

 

 

Ga terug naar overzicht