Tips mobiele website optimalisaties

-  7 februari 2017



Dat het hebben van een mobiele website tegenwoordig eerder een vereiste is dan een overbodige luxe hoef ik je niet te vertellen. Inmiddels zijn er meer zoekopdrachten via mobiel dan via desktop. We zijn dan ook geen moment meer offline. Per dag kijken we gemiddeld 105 keer op onze mobiel. Hoe vaak kijk jij op je mobiel? Test het zelf met de Checky app.

 

Dagelijks gebruiken wij onze smartphone om te smsen, bellen en mailen. Daarnaast zijn er tal van momenten dat we onze smartphone gebruiken voor andere doeleinden. Dit zijn momenten waarop we inspiratie willen opdoen, iets willen kopen of informatie willen opzoeken. Hierdoor kunnen bedrijven op meerdere momenten van de dag in contact komen met hun klanten. Wanneer je op deze momenten niet zichtbaar bent, verlies je veel verkeer en is de kans groot dat de concurrent deze bezoekers weg kaapt. Ben je wel zichtbaar op mobiel, maar heb je geen mobielvriendelijke website, dan is de kans groot dat deze bezoekers zo weer weg zijn. En dat zou zonde zijn. Daarnaast is de mate van mobiele bruikbaarheid een SEO rankingsfactor vanuit Google. Is je website niet mobiel vriendelijk? Dan verlies je zowel zichtbaarheid als bezoekers.

Mobile first

Ook zijn er nog andere factoren die mensen doen besluiten om je website te verlaten en naar de concurrent te gaan. Een mobiele website die te langzaam laadt, zorgt namelijk voor veel ergernissen bij gebruikers. Eén seconde vertraging in de laadtijd zorgt ervoor dat de bounce rate met 8,3% stijgt. Naast de snelheid is de gebruikservaring voor veel mobiele websites ook een heikel punt. Niet alleen de gebruiker hecht veel waarde aan een mobielvriendelijke website ook voor Google is het een vereiste dat je website mobielvriendelijk is. Zo wil Google mobiele bezoekers een goede gebruikerservaring geven, wanneer dit niet het geval is, zullen je organische posities zakken. Met dit fenomeen is Google sinds november 2016 begonnen met het testen van mobile first index, waarbij de mobiele versie van een site als primair wordt beschouwd. Momenteel kijkt Google bij de beoordeling van je positie alleen naar de desktop-versie van de site. Door de verschuiving naar Mobile First zal dit niet meer het geval zijn.

Hoe snel is jouw website?

Om geen bezoekers te verliezen bieden wij je in dit artikel een aantal handvatten waar je op moet letten bij het maken of optimaliseren van een mobiele website. Een zeer belangrijke factor is de snelheid van je mobiele website.

 

Twee handige tools waarmee je de snelheid van je mobiele website kunt testen zijn WebPageTest en PageSpeed Insights. De WebPageTest tool meet hoe lang het duurt voordat je website wordt geladen. Streef bij de WebPageTest naar een index < 2000. De snelheidsindex is de gemiddelde tijd in ms waarin alle delen van je pagina worden geladen.

 

Een andere handige tool is de PageSpeed Insights, deze tool meet hoe de pagina presteert op mobiele apparaten en desktop. De PageSpeed geeft vervolgens een score van 0 tot 100 punten waarbij een score van 85 of hoger aangeeft dat de pagina goed presteert. Bovendien draagt de tool suggesties aan om de snelheid van je website te verbeteren. Deze PageSpeed Insights resultaten zijn ook zichtbaar in Google Analytics. Zo kun je zelfs op pagina niveau checken waar jouw quickwins liggen op het gebied van snelheid. Wil je deze statistieken bekijken? Ga dan binnen Google Analytics naar ‘Gedrag > Sitesnelheid’:

 

 

 

Heb je wel een snelle website, maar merk je dat bezoekers binnen je website nog niet helemaal de weg kunnen vinden? Lees dan verder. Google helpt je namelijk een handje.

25 designprincipes voor een gebruiksvriendelijke mobiele website

Naast de snelheid van je mobiele website is de gebruikservaring ook belangrijk. Google heeft 25 designprincipes opgesteld om de gebruikerservaring van een mobiele website te verbeteren. Deze principes letten erop dat het voor de gebruiker makkelijk is om te navigeren op de site, de site te doorzoeken, het doen van een aankoop, het invullen van formulieren en of het overzichtelijk is om je site te gebruiken.

 

Het creëren van een mobiele website is dus een eerste stap in de goede richting, vervolgens is het de taak om je mobiele website te optimaliseren. Zorg voor een website die snel laadt en zeer gebruiksvriendelijk is. Besteed hier nu al aandacht aan, want het hebben van een goede mobiele website wordt in de toekomst alleen nog maar belangrijker.

 

Wil je hier meer over weten? Neem dan eens contact op met een van onze specialisten.

 

Ga terug naar overzicht