Transformeer content naar omzet

- 26 april 2017



Dat content enorm kan bijdragen aan de zichtbaarheid van je website weten we allemaal. Maar wat is content precies en waar is het goed voor? Hebben we het over het schrijven van blogberichten of zijn er ook andere manieren van het creëren van content?

 

Het doel van content

Content kan ervoor zorgen dat er meer bezoekers naar je website komen. Het kan echter ook andere doelen dienen, die niet geheel onbelangrijk zijn. We zetten ze hieronder op een rij:

  • Naamsbekendheid: Content kan naamsbekendheid creëren. Door creatief met content om te gaan kan je in contact komen met een doelgroep die wellicht helemaal niet van je bestaan afweet. Op deze manier komen ze te weten dat je überhaupt bestaat en wellicht interessant bent voor deze doelgroep.
  • Verkeer genereren: Het meest gehoorde argument om content in te zetten is het genereren van verkeer naar de website. Een blogbericht kan antwoord geven op vragen die de doelgroep in de zoekmachine intypt. Op deze manier kun je op ‘long-tail’ zoekwoorden zichtbaar zijn en extra online verkeer aantrekken.
  • Interactie met de doelgroep: Wanneer bezoekers je website voor een minuut bezoeken en vervolgens zonder (mini)conversie weer verlaten heeft het extra verkeer niet zoveel toegevoegde waarde. Creatieve content zorgt ervoor dat gebruikers interactief met de content omgaan, waardoor de content beter overkomt bij de doelgroep.
  • Top of mind blijven: Tot slot kan content ervoor zorgen dat je website of bedrijf top of mind blijft bij een doelgroep. Zorg ervoor dat men aan jouw website of bedrijf denkt, op het moment dat de doelgroep iets van je nodig heeft. Dit zorgt op lange termijn voor meer conversies.

Welke vormen van content zijn er?

Zoals gezegd denken veel mensen bij het woord content direct aan tekst in de vorm van een blog. Er zijn echter tal van andere content mogelijkheden, ieder met een andere impact of doelstelling. We lichten er enkele voor je uit.

Video's

Video's kunnen de content op je website verreiken. Denk bijvoorbeeld aan de productreviews van Coolblue waar ze de verschillende producten uit de webshop testen en omschrijven. Dit geeft niet alleen een extra dimensie aan de website, maar zorgt er ook voor dat ze beter vindbaar zijn. Youtube wordt steeds meer gebruikt als zoekmachine en ook video's zijn terug te vinden in de resultaten van Google. Video's zorgen voor naamsbekendheid, genereren traffic en de reacties onder de video's zorgen voor interactie met de doelgroep.

Case studies

Case studies zijn eBooks met ervaringen van specialisten. Denk aan een eBook van een succesvolle ondernemer of het verhaal van een topsporter die verteld hoe hij zichzelf naar de top heeft gewerkt. Casestudies zie je in Nederland wat minder vaak voorbij komen, maar zijn in Amerika enorm populair. Ze werken aan je naamsbekendheid, genereren traffic naar je website en reacties zorgen voor interactie met de doelgroep.

Blogberichten

Blogberichten zoals deze zijn natuurlijk de meest tastbare vorm van content voor je website. Ze zorgen ervoor dat de website voorzien wordt van verse content en zorgen voor zichtbaarheid op long-tail begrippen. Blogberichten geven je website een stuk naamsbekendheid, zorgen voor extra verkeer en hebben vaak een reactie mogelijkheid om interactie met de doelgroep te creëren. Het schrijven van blogberichten is een vorm van content met een lage drempel en kan in vrijwel iedere branche per direct ingezet worden.

Quiz of test

Je ziet ze ongetwijfeld wel eens voorbij komen op Facebook, de quizzen en testen. Een quiz maken in je eigen branche zorgt voor een unieke kans om interactief te zijn met je doelgroep. Verkoop je auto’s? Maak een vragenlijst waaruit blijkt welke auto het best bij een potentiële klant past. Heb je een payroll bedrijf? Maak een vragenlijst waaruit blijkt waar mensen het eerste loon aan spenderen. Op deze creatieve manier zorgen je voor interactie en naamsbekendheid.

Mailings

Mailings of nieuwsbrieven zijn een gemeen goed. Ze worden echter vaak verkeerd ingezet. Zie een nieuwsbrief niet als een ‘moetje’ waarin je verteld welke nieuwe producten te koop zijn en welke kortingen deze maand gelden. Nee, zorg voor unieke content die je doelgroep interessant vindt en welke je doelgroep wil lezen in plaats van moet lezen. Kom erachter wat er in je doelgroep speelt en schrijf hier over. Men zal het gaan lezen wat zorgt voor extra traffic naar je website. Daarnaast zal je top of mind blijven.

Ludieke acties

Ook het houden van ludieke acties is een manier om te werken aan extra naamsbekendheid, interactie en om top of mind te blijven. Enkele jaren geleden maakte Burger King een video waarin ze McDonald's vroegen om voor één dag de strijdbijl neer te leggen. Ze stelde voor om samen één dag de ‘Mac Whopper’ te serveren. De video ging op social media viral en was in Amerika een enorm succes! Overigens heeft McDonald's afwijzend gereageerd op het voorstel.

Podcasts

Ben je toonaangevend in je branche? Denk eens aan een podcast! In een podcast kun je je kennis en ervaring delen en overbrengen aan je doelgroep. Podcasts zijn in Nederland wat minder populair dan in bijvoorbeeld Amerika of Australië. Wel kan het bijdragen om naamsbekendheid te creëren en zorgt het ervoor dat je top of mind blijft.

Welke vormen van content werkt voor jou?

Welke vorm van content voor jou interessant is, is geheel afhankelijk van je situatie. Bedenk eerst wat het doel van de content is. Wil je direct meer verkeer op je website, of is het met name belangrijk om gekend te worden en top of mind te blijven? Bekijk vervolgens wat realistisch is. Het wekelijks bijhouden van een podcast of video’s vragen nu eenmaal meer tijd en expertise dan het schrijven van een blogbericht. Blijf echter niet twijfelen, maar start! Ieder begin is er één en content kan daadwerkelijk bijdragen aan het verhogen van de omzet!

 

Ga terug naar overzicht