Hoe presteer je met internationale SEO?

- 25 januari 2018



Stel je voor: het bezoekersaantal van je website blijft stijgen als een malle en je business loopt in Nederland als een tierelier. Fantastisch! Schreeuw het van de daken en bel de kranten! Na dit moment van euforie wordt het tijd om verder te denken; wat nu? Hoe ga je verder groeien? 

 

Internationale marktontwikkeling

Er zijn diverse groeistrategieën die je als organisatie kunt navolgen. Het Ansoff-model spreekt bijvoorbeeld over vier verschillende strategieën: marktpenetratie, productontwikkeling, marktontwikkeling en diversificatie. Omdat je wel heil ziet in de internationale waarde van je product of dienst, besluit je om via nieuwe markten je huidige product te gaan verkopen (marktontwikkeling). Zodra je in kaart hebt gebracht welke internationale markt je in de toekomst wilt gaan veroveren, moet je gaan nadenken over de online vindbaarheid van je website binnen deze markt.

 

Want hoe presteer je anno 2018 met je website in het buitenland?

 

Aan de slag met internationale SEO!

Wil je zichtbaar worden in de organische zoekresultaten van de zoekmachine, dan moet je aan de slag met internationale SEO. Internationale SEO bestaat uit het optimaliseren van je website op interessante zoektermen in het buitenland.

 

Meertalige content is cruciaal

Internationale SEO begint bij het creëren van meertalige content, want niet elke internationale bezoeker van je website zal een Nederlandse talenknobbel hebben. Houd tijdens het schrijven van deze meertalige content rekening met zoekwoorden die veel gebruikt worden binnen het land waar je wilt presteren. Verkoop je bijvoorbeeld sinaasappels via een Nederlandse website en wil je uitbreiden naar België? Bedenk dan dat Belgen eerder zullen spreken over appelsienen dan sinaasappels. Dit kan in sommige gevallen aardig schelen in het zoekvolume per maand. We raden aan om je goed te verdiepen in de moeder -en spreektaal van je 'nieuwe markt' voordat je aan de slag gaat met het schrijven van content.

 

 

 

Na het schrijven van teksten voor je website, is het belangrijk om bepaalde SEO-technieken toe te passen. Zo weet de zoekmachine in welk land je gevonden wilt worden.

 

Online vindbaar in het buitenland met een ccTLD, subdomein of subdirectory?

Om te scoren in het buitenland met je website is een juiste site -en URL structuur van groot belang. Bij het opstellen van deze sitestructuur zal de volgende vraag naar boven drijven: ga je gebruik maken van een ccTLD, subdomein of subdirectory?

 

Laten we dit eerst even toelichten, voordat we wat dieper in de materie duiken:

 

  • ccTLD - oftewel een Country Code Top Level Domain, is het gedeelte van URL vanaf de laatste punt. De domeinextensies van een ccTLD zijn altijd verbonden aan een land. In het geval van onze website: https://www.yellow-online.nl/ dus de .nl.
  • Subdomein – dit is het gedeelte van de URL tot de eerste punt, in ons voorbeeld is dit https://www.
  • Subdirectory – dit is het gedeelte wat na de .nl/ zou kunnen komen te staan. Zo bevat de website van Yellow-online subdirectory's als /diensten, /referenties en /over-ons.

 

 Maar wanneer kies je voor welke variant?

 

Meerdere ccTLD's

Zoekmachines geven domeinextenties uit het eigen land de voorkeur boven ccTLD's van andere landen. Websites met een .nl domeinextensie zullen daarom beter presteren binnen de zoekresultaten van Google.nl dan die van Google.be en visa versa. Wil je met je sinaasappels ook in België online gaan presteren? Dan is het aanmaken van een .be ccTLD een goede manier om je vind -en zichtbaarheid te verhogen.

 

Voor -en nadelen van ccTLD

Naast een duidelijke geotargeting met ccTLD's heeft een landspecfieke URL nog een paar voordelen. Zo maakt het niet uit op welke serverlocatie de website gehost is, waardoor u dit vanuit één land kunt blijven doen. Verder blijven de websites eenvoudig gescheiden en is deze werkwijze gebruiksvriendelijk. Ben je echter van plan om sinaasappels in heel Europa te gaan verkopen, dan kan het aanschaffen van ccTLD's voor elk land behoorlijk in de papieren lopen. Naast de hoge kosten die komen kijken bij meerdere ccTLD's, moet je per website werken aan het opbouwen van de autoriteit door middel van linkbuilding. Ook kan het voorkomen dat je domeinnaam niet meer voor elke ccTLD beschikbaar is. Voor het ontwikkelen van je markt in meerdere landen, is dit daarom niet altijd de beste oplossing.

 

Een gTLD en subdomeinen

Is het veroveren van heel Europa jouw droom? In plaats van het aanmaken van een aparte domeinextensie voor elk Europees land, kun je er voor kiezen om over te gaan op een Generic Top Level Domain (gTLD) met subdomeinen. Het verschil tussen een ccTLD en een gTLD is dat een gTLD niet verbonden is aan een specifiek land (bijv. .com, .info of .net). Voor de website van Yellow-online zal dit er als volgt uitzien in Nederland nl.yellow-online.com. Mochten we ons ook op de Belgische markt gaan richten, dan wordt dit subdomein als be.yellow-online.com weggeschreven.

 

Voor -en nadelen van een gTLD en subdomein

Bij het instellen van subdomeinen op je website is het mogelijk om de website binnen Google Search Console te targetten op een bepaald land. Dit doe je door je website aan te melden bij Google Webmaster Tools. Ondanks het feit dat een subdomein getarget kan worden, makkelijk te onderhouden is en er meerdere serverlocaties gekozen kunnen worden, zijn er ook nadelen. Zoekmachines als Google zien verschillende subdomeinen als aparte, op zichzelf staande pagina's. Dit betekent dat, net als bij het gebruik van diverse ccTLD's, ook bij verschillende subdomeinen hard aan de autoriteit moet worden getimmerd. Ook is een subdomein vaak niet duidelijk voor de bezoeker omdat het vertrouwde www. wegvalt.

 

Een gTLD en subdirectory's

Het timmeren aan de autoriteit wordt iets eenvoudiger door gebruik van subdirectory's en een gTLD. De URL van Yellow-online zal dan voor de Nederlandse markt moeten worden aangepast in: https://www.yellow-online.com/nl en voor de Belgische markt in: https://www.yellow-online.com/be.

 

Voor -en nadelen van subdirectory's

Naast het doorgeven van de autoriteit, kunnen subdirectory's eenvoudig worden onderhouden en getarged op een bepaald land in Search Console. Nadelen van subdirectory's zijn dat het moeilijker is voor de bezoeker om verschillende websites gescheiden te houden en er maar één serverlocatie is.

 

Hoe zit het dan met ccTLD’s en subdirectory’s?

Vaak zie je dat bedrijven ervoor kiezen om subdirectory's aan te maken voor de huidige ccTLD. Ze willen niet afstappen van het geografisch gebonden .nl domein, maar wel uitbreiden naar het buitenland (bijv. .nl/be). Zo kan namelijk alles beheerd worden vanuit hetzelfde CMS systeem en hoeft men niet te investeren in de aanschaf van nieuwe ccTLD's. Het probleem van deze technische instellingen is echter dat het niet mogelijk is om een ccTLD in combinatie met subdirectory afzonderlijk te laten geotargeten. Het gevolg is dat de zoekmachines de focus leggen op .nl en het een uitdaging wordt om met de .nl/be variant vindbaar te worden in België.

 

Conclusie

Ga je slechts uitbreiden naar één ander land, dan raden we aan om te kiezen voor een ccTLD en deze middels een link op de huidige website (bijvoorbeeld via het taalmenu) te verbinden. Mocht je uitbreiden naar heel Europa, maar beperkt worden door de kosten, kun je beter kiezen voor een gTLD met subdirectory’s.

 

 

Wil je graag met een van onze SEO-specialisten sparren over het online vindbaar maken van je website in het buitenland of ben je benieuwd naar de SEA-mogelijkheden? Neem dan contact op en we helpen je met alle liefde en plezier met onze kennis en kunde.

 

 

Ga terug naar overzicht