Intelligent Tracking Prevention 2.0

- 16 augustus 2018



 

Tijdens de jaarlijkse ontwikkelaarsconferentie van Apple (afgelopen juni) kondigde het bedrijf een update aan voor de nieuwe versie van Safari: Intelligent Tracking Prevention 2.0. De update heeft mogelijk grote gevolgen voor adverteerders, ITP 2.0 moet voorkomen dat gebruikers ongewenst online worden gevolgd door bedrijven. Cookies van derden kunnen onbruikbaar worden gemaakt en er worden geen conversies meer gemeten.

 

Apple vs. cookies

Het is algemeen bekend dat Apple geen groot voorstander is van third-party cookies. Het bedrijf beweert dat dergelijke cookies een aanzienlijke impact hebben op jouw privacy, ITP 2.0 moet gebruikers dus meer controle geven. Daarnaast moet het ook bepaalde tracking-technieken stoppen die bezoekers volgen nadat ze de website hebben verlaten. Onlangs kwam Facebook hier nog mee in het nieuws nadat bleek dat het bedrijf ook gebruikersdata verzamelt m.b.v. social plugins zoals een like of share-button op andere websites.

 

Met de komst van ITP 2.0 (ergens dit najaar) kan Apple ervoor zorgen dat deze manier van data verzamelen wordt geblokkeerd. De nieuwe versie van Safari zal zo bijvoorbeeld een popup tonen wanneer een website Facebook social plugins gebruikt die je surfgedrag analyseren, vervolgens wordt de vraag gesteld of je wel of niet toestaat dat deze data verzamelt wordt.

 

 

Wat was ITP 1.0 ook alweer?

Vorig jaar (in september) introduceerde Apple de eerste versie van Intelligent Tracking Prevention, deze update maakte het al lastiger om gebruikers in de eerste 24 uur na interactie over meerdere websites te volgen. Middels aanpassingen in de Google Analytics cookie kon AdWords tracking in stand blijven.

 

Wat gaat er nu veranderen?

ITP 2.0 gaat nog een stap verder. Het grootste verschil t.o.v. ITP 1.0 is dat third-party cookies nu direct worden geblokkeerd, een conversie die zodoende direct na een klik plaatsvindt zal in Safari straks dus niet langer meer worden gemeten. Na de introductie van ITP 1.0 werd er een tracking-drop van ongeveer 2% geconstateerd, er wordt nu uitgegaan van ongeveer 8-9%. Geen goed nieuws voor adverteerders dus.

  

Al nieuws vanuit Google?

Jazeker! Google raadt adverteerders aan om nu zo snel mogelijk hun oude conversietags te vervangen met een van hun site-wide oplossingen. Grofweg zijn er drie opties die hier verder worden toegelicht:

 

  1. Conversies bijhouden met de nieuw Google Ads-tags voor het bijhouden van conversies;
  2. Google Analytics gebruiken;
  3. Google Tag Manager gebruiker met de nieuwe tag Conversion Linker.

Vragen over Intelligent Tracking Prevention? Neem dan gerust contact op met een van onze specialisten, wij helpen je graag verder!

 

Ga terug naar overzicht