Is de pen machtiger dan het design?

- 25 juli 2018



Krijg je wel veel bezoekers op je website maar laat het aantal conversies te wensen over? Haken je bezoekers steeds af vlak voor het voltooien van een conversie? Lees snel verder en ontdek hoe het gebruik van de juiste woorden jouw conversies kunnen boosten!

In het boek Words That Work: It's Not What You Say, It's What People Hear, beschrijft Frank Luntz hoe het gebruik van de juiste woorden mensen kan motiveren en overtuigen. De titel van het boek omvat perfect de inhoud. het is aan de doelgroep om te interpreteren hoe de boodschap overkomt. Als de doelgroep de boodschap anders interpreteert dan hoe de jij het bedoelde, krijgt men het fenomeen van miscommunicatie. Door de gevoelswaarde van een woord te veranderen kan men dus bepalen hoe mensen hierop gaan reageren. Een mooi voorbeeld daarvan is het eufemisme "aan energiewinning doen" in plaats van "naar olie boren". Greenpeace gebruikt andere woorden dan Shell om dezelfde thema's te bespreken.

 

De juiste woordkeuze kan dus een negatief gevoel in een positief veranderen en omgekeerd. Op bedrijven toegepast wil dit zeggen dat de juiste woorden beslissen over het wel of niet maken van een aankoop. Het mooiste voorbeeld hiervan is de knop "betalen" op een webshop. De tekst op de knop is als een coin flip. De woordkeuze bepaalt mede of de transactie doorgaat of niet. Zo zagen bedrijven zoals Bol.com en Coolblue het aantal afgeronde bestelprocessen stijgen bij het veranderen van bepaalde woorden op de betaalpagina.

 

Design vs. Content

Het visuele aspect van de website is van minder groot belang dan de meeste mensen denken. Websites zonder allerlei fancy, maar zwaardere, effecten converteren vaak beter zolang de inhoud goed is. Het visuele aspect van de website is eigenlijk enkel de verpakking van de antwoorden die bezoekers zoeken. Meer content waarin vragen van bezoekers beantwoord worden zal hoogstwaarschijnlijk beter presteren dan een visueel pareltje waar mensen geen antwoorden krijgen op hun vragen. Wordt die informatiebehoefte niet ingelost? Dan vertrekken de bezoekers van jouw pagina, op zoek naar een website die wél een antwoord biedt op de vraag. Dit zien we tegenwoordig steeds vaker terugkomen in een Featured Snippet. Die zogenaamde bounce rate is terug te lezen in de de bezoekcijfers van jouw website of -shop. Veranderingen in de tekst op een webpagina hebben een veel hogere impact op het aantal conversies dan visuele 'verbeteringen'. Bezoekers worden namelijk niet verleid door de kleuren en overgangen op je website maar de tekst.

 

Karl Gillis, usability goeroe, vat het mooi samen: "Als je in je koelkast een fles zure melk hebt staan, is het overhevelen van die melk naar een fles met een fris design geen oplossing. Je moet de melk vervangen." 

 

Back to the '90's?

 Een simpel design wil echter niet zeggen dat de website onbruikbaar mag zijn voor de gebruiker. De meeste websites zijn tegenwoordig met WordPress gebouwd. Ze volgen dus voor het grootste deel hetzelfde stramien. Zo staat er altijd een menu bovenaan de pagina met links een logo, rechts een zoekfunctie en aan de linker- of rechterkant van de pagina staat een balk met verschillende widgets in. In essentie verschilt dit niet zo sterk van de webpagina's eind jaren '90. Toen was Dreamweaver hét programma om een website mee te maken. Deze hadden allemaal een menubalk bovenaan, een andere menubalk aan de linkerkant van het scherm en content in het midden. Deze structuur is zeer duidelijk terug te vinden op de website van Adobe omstreeks januari 1999.

 

design adobe 1999

Internetgebruikers zijn dus al bijna 20 jaar gewoon dat websites een bepaalde structuur volgen. Deze mag dan wel gedeeltelijk veranderd zijn doorheen de jaren, de psychologie erachter is nog steeds dezelfde. Wanneer (bijna) alle websites op dezelfde manier werken, weet de gebruiker direct wat hij/zij moet doen om bepaalde zaken te zien te krijgen. Met een mooie term heet dit de 'usability' van een website.

Conclusie?

Samengevat zijn de belangrijkste onderdelen van een succesvol converterende website dus de inhoud en de bruikbaarheid. De pen is dus machtiger dan het design.

 

Wil je graag weten hoe je jouw website beter kan laten converteren? Neem snel contact met ons op en we bekijken samen wat we voor elkaar kunnen betekenen.

 

 

Ga terug naar overzicht