Wat is Custom Intent?

- 30 juli 2018



Samengevat omschrijven we custom intent als volgt:

 

 

met de inzet van custom intent tonen we display advertenties aan mensen die de afgelopen 7 dagen een relevante zoekopdracht hebben ingevoerd in Google.  

 

 

Een situatie die voor sommige bedrijven heel herkenbaar is maar ook heel erg vervelend: door dure CPC's is het adverteren in Google niet rendabel. Simpelweg omdat de investering nooit terugverdiend kan worden.


Een tweede situatie die voor veel bedrijven herkenbaar is: je adverteert in Google en bent succesvol, mooi! Toch wil je meer omzet, verkopen of marktaandeel en ben je op zoek naar nieuwe kansen.

 

In beide situaties is het slim om na te denken over display campagnes in combinatie met Custom intent. Het belangrijkste uitgangspunt van Custom Intent is dat je zichtbaar bent bij personen welke op zoek zijn naar jouw diensten of producten!

 

Hoe werkt Custom Intent? 

Met de inzet van custom intent kunnen we display advertenties weergeven aan mensen die bepaalde zoektermen hebben gebruikt in Google. Werk jij bijvoorbeeld bij een online marketing bureau dan wil je graag vind- en zichtbaar zijn bij mensen die hebben gezocht naar 'Online marketingbureau' of 'Google AdWords uitbesteden'.


Aansluitend zal Google advertenties weergeven aan mensen die de afgelopen 7 dagen hebben gezocht op deze termen.

 

Het verschil tussen Google Search en Google display netwerk

Het is natuurlijk verleidelijk om nu te denken dat custom intent campagnes een alternatief zijn voor de Google Search campagnes, maar dat is niet zo. Iemand die in Google zoekt, heeft vaak een directe behoefte. Deze persoon is op zoek naar een dienst of product (of een recept, informatie, Wikipedia of vergelijking). Met de custom intent campagnes bereiken wij deze persoon pas op een later moment, het kan dus zijn dat er reeds een aankoop of contactopname heeft plaatsgevonden, waardoor je te laat bent.

 

Is Custom Intent een alternatief voor advertenties op Google?

Nee, wat ons betreft niet. Hierbij ga ik er vanuit dat je adverteert in Google om verkopen, offerte aanvragen of contactopnames te genereren. Via de advertenties in het Google display netwerk bereiken we mensen op willekeurige momenten op basis van een zoekopdracht uit het verleden, Hiermee blijft het display netwerk een instrument, welke vooral ingezet dient te worden om bekendheid te genereren onder een heel relevante doelgroep.

 

Laten we even teruggaan naar het begin van dit artikel. Hier staat geschreven dat het wél een alternatief is... Huh? Indien adverteren in Google niet rendabel is door torenhoge CPC's, dan is het wél een goed alternatief.

 

Combineren met een online bezoek aan je concurrenten?

De online marketing specialisten onder ons misten vast al een belangrijk onderdeel binnen custom intent: het combineren van de zoekwoorden met een bezoek aan bepaalde websites. 


Veel van onze contactpersonen zijn marketeers en verantwoordelijk voor het totale marketingplaatje bij een onderneming. Wij willen met Custom Intent zichtbaar zijn wanneer zij bijvoorbeeld hebben gezocht op 'Google AdWords uitbesteden', maar ook wanneer zij regelmatig Marketingfacts of Frankwatching bezoeken. Zeker wanneer de combinatie van beide plaatsvindt.

 

Onlangs heeft collega Sander een blog geschreven hoe custom intent ingezet kan worden op YouTube, dit naar aanleiding van een bezoek aan Google. In dit blog gaat Sander dieper in op de Custom Intent mogelijkheden in het displaynetwerk van Google en kansen die het met zich meebrengt.

Kortom...

Wij hebben custom intent inmiddels enkele maanden online en zijn er erg over te spreken. Zoals hierboven beschreven, is het geen direct alternatief voor de advertenties in Google, het is wel een hele verbetering van de traditionele targeting in het display netwerk.

 

Ben je enthousiast en wil je experimenteren? Dat klinkt goed, hierbij alvast een belangrijke tip: denk van te voren goed na over de banners!

 

Ga terug naar overzicht