Wat zijn de gevolgen van de nieuwe Facebook update?

- 26 januari 2018



Wellicht heb je het al gehoord: ongeveer twee weken geleden kwam Mark Zuckerberg himself met de mededeling dat Facebook de komende tijd posts van bedrijven verder gaan beperken in het nieuwsoverzicht van haar gebruikers. Dit betekent dat het nieuwsoverzicht volledig op de schop gaat en dat de gebruiker weer centraal komt te staan. Maar wat betekent dit voor bedrijven?

“Posts that spark conversations and meaningful interactions between people”

Facebook gaat de komende maanden geleidelijk updates doorvoeren in het algoritme waardoor posts van familie en vrienden voorrang krijgen. Hierdoor wordt er minder prioriteit gegeven aan posts van bedrijfspagina’s. Daarnaast gaat Facebook ook kijken naar het soort content dat je als bedrijf deelt, hierbij is het belangrijk dat je posts leiden tot conversaties tussen mensen. Ontstaat er namelijk een conversatie onder jouw post, dan zal jouw post ook voorrang krijgen.

Wat betekent dit voor bedrijven?

Doordat Facebook minder prioriteit geeft aan posts van bedrijven zal het organische bereik (aantal mensen dat je bericht ziet) nog verder terugzakken. Hoe zorg je ervoor dat mensen je posts wel nog blijven zien?

 

  1. Plaats content die mensen willen delen.
  2. Gebruik Facebook voor directe interactie met je publiek.
  3. Plaats content die conversaties uitlokken.
  4. Geen engagement-bait, dus vraag niet aan je volgers om te reageren of je bericht te liken. Alleen oprechte interactie kan ervoor zorgen dat jouw content gezien wordt door jou volgers.

Bereik je doelgroep door te adverteren

Merk je dat je organische bereik terugloopt, kies er dan voor om te adverteren via Facebook. Op deze manier is het namelijk wel mogelijk om je doelgroep te bereiken, ook wel logisch want Facebook wil natuurlijk geld verdienen. 

 

We zullen de komende maanden nog even moeten afwachten wat de impact van deze update precies zal zijn. Wel is het van belang om bovenstaande tips in je achterhoofd te houden als je een bericht gaat plaatsen. 

 

Overweeg je om te gaan adverteren op Facebook? Neem dan eens contact met ons op wij denken graag met je mee!

 

Ga terug naar overzicht