Alles over de Featured Snippet [deel 1]

040-292 02 05 Neem contact met ons op

Wat is ‘Featured Snippet’ + welke soorten zijn er?

In Amerika is het al jaren een vast onderdeel van de zoekresultaten en eindelijk zien we het in Nederland ook vaker verschijnen: de featured snippet, ook wel Rang 0 genoemd. Maar wat is de featured snippet van rang nul nu eigenlijk? Waarom is het zo belangrijk met het oog op de toekomst? En hoe zorg je ervoor dat je website op positie 0 in de zoekresultaten komt te staan? In dit artikel lees je alle informatie die je moet weten rondom featured snippet!

Wat is featured snippet oftewel rang 0?

In de onderstaande afbeelding is een featured snippet te zien. Het is een kader onder de zoekbalk en boven de eerste zoekhit. In dit kader wordt een beknopt antwoord op je vraag gegeven. Wil je meer weten over het onderwerp, dan word je geleid naar de desbetreffende pagina. Featured snippet wordt ook wel ‘answer box’ genoemd vanwege het kader waar het antwoord in gepositioneerd wordt. De term ‘Rank zero’ of ‘Position zero’ komt voort uit het feit dat de featured snippet boven het eerste zoekresultaat wordt weergegeven.

Hoe weet Google wat het juiste antwoord is?

Door de jaren heen zijn de zoekopdrachten uitgebreider geworden. In plaats van het zoeken via steekwoorden gebruikt men nu letterlijke vragen in een zoekopdracht. Google doorzoekt elke dag enorm veel websites en weet welke informatie op welke website staat. Vervolgens rangschikt Google het belang van de website voor het zoekresultaat. Bevat je website relevante informatie over het onderwerp en bevestigen andere websites dit, dan is de kans groot dat jouw website hoog in de zoekresultaten komt. Werd jouw website ook nog eens ‘featured snippet’-vriendelijk ingericht? Dan is de kans groot dat Google het antwoord als featured snippet presenteert. Het verband tussen het begrijpen van de vraag enerzijds en geven van het goede antwoord anderzijds wordt conversational search genoemd.

Krijg je vaak een featured snippet te zien?

De website ahrefs heeft een onderzoek uitgevoerd onder 112 miljoen zoekwoorden. Hieruit bleek dat ongeveer 14 miljoen zoekwoorden (12,3%) een featured snippet in haar SERP bevatten. Zorgt een featured snippet ervoor dat je meer clicks krijgt? Het antwoord op die vraag is nee. Wanneer er geen featured snippet getoond wordt, krijgt rank 1 ongeveer 26% van de clicks. Met featured snippets is dit 19,6% en 8.6% gaat naar de featured snippet. Met andere woorden; de featured snippet steelt als het waren de clicks weg van het nummer 1 zoekresultaat. Ik zou persoonlijk gezien altijd proberen om een featured snippet te krijgen. Wanneer je al op plek één staat dan sta je met je featured snippet veel prominenter in het eerste blikveld van de zoeker. Maar ook wanneer je niet op de eerste plek staat zou ik het doen. Zeker wanneer je weet dat door concurrentie een eerste, of tweede plek moeilijk zal worden kan je nog altijd clicks wegsnoepen van de bovenste plekken.

Het verschil tussen Amerika en Nederland

Amerika is koploper in het gebruik van rich snippet. Dat heeft drie redenen. Google is een Amerikaans bedrijf, hier zit meer data dan in Europa. Hierdoor is het voor Google ook makkelijker om een juist formaat bij elke vraag te tonen. Als tweede reden toont Amerika meerdere verschillende soorten formaten ten opzichte van Nederland. Daarover lees je verderop meer. Tot slot heeft Amerika een extra kader met “people-also-ask” vragen. De reden hiervan is dat Amerika voor loopt qua ontwikkelingen binnen de Google zoekmachine ten opzichte van andere landen.Dit komt ook weer doordat er meer data beschikbaar is.

Waarom is het belangrijk in de toekomst?

In 2016 vertelde Google CEO Sundar Pichai dat 20 procent van alle mobiele zoekopdrachten uitgevoerd worden via spraakopdrachten. Leuk feit, maar wat heeft dit met featured snippet te maken? Begin 2018 gaf Danny Sullivan in een blog van Google te kennen dat featured snippets vaak als antwoord gebruikt worden bij spraakopdrachten in “Google Voice Search” of “Google Home”. Wanneer je meer informatie wenst, wordt de snippet automatisch naar je “Google Home”-app gestuurd. Uiteindelijk wordt je doorverwezen naar de desbetreffende website. Juist dan kun je inspelen op je klanten.

De vraag naar spraakopdracht ondersteunde apparaten zijn de afgelopen jaren enorm gegroeid. Volgens een onderzoek van NPR en Edison uit 2017 blijkt dat één op de zes volwassenen in Amerika een ‘smart speaker’ bezit. Uit onderzoek van Northstar Research blijkt dat 55% van de tieners en 41% van de volwassenen spraakopdrachten meer dan één keer per dag gebruiken.

Dat vormt een goede reden om het aspect niet te onderschatten naar de toekomst toe. Ondanks dat Nederland achterloopt op Amerika denk ik dat nu het moment is om je voor te bereiden zodat je tijdig op spraakopdrachten kunt inspelen. Zeker aangezien dat Google Home voor 2019 op de Nederlandse markt zal komen is het des te belangrijker om te gaan scoren op featured snippets.

Welke vormen van featured snippet zijn er?

Op het moment van schrijven is de featured snippet nog in volle ontwikkeling. In de toekomst komen er nog veel meer varianten dan nu reeds aanwezig zijn. Momenteel bestaan er in Nederland drie varianten van featured snippets: in paragraaf-, lijst- en tabelvorm. In 2017 analyseerde Ghergich & Co in samenwerking met SEMrush 1,4 miljoen featured snippets. In de onderstaande afbeelding valt er een duidelijk patroon af te lezen onder de verdeling van verschillende formats. Zo weet Google dat wanneer er een vergelijkingsvraag wordt gesteld, deze het best te beantwoorden is met een tabel. Heeft Google binnen de top 10 zoekresultaten geen bruikbare tabel? Dan schakelt Google over naar een paragraaf vorm. Google zoekt dan binnen de top 10 websites naar die website die de vraag het beste beantwoord met een stuk tekst en voegt dit toe in de featured snippet.

1. Paragraaf vorm

Bij vragen met een Q&A kenmerk wordt de paragraaf vorm weergegeven. Dit kenmerk betreft een korte en duidelijke vraag zoals:

  • ‘Waarom is de lucht blauw?’
  • ‘Wat is Google?’
  • ‘Hoelang bestaat internet’?

2. Lijstvorm

Een tweede vorm van featured snippet is de lijstvorm. Deze wordt vaak gebruikt om iets uit te leggen, zoals bijvoorbeeld recepten. Genummerde lijst snippets zie je vaak terug in recepten, DIY taken en how to’s.

Op de onderstaande afbeelding lees je dat een ‘hoe’-vraag het beste wordt beantwoord door middel van een lijstvorm. Tevens staat in de top 10 zoekresultaten van Nederland geen stappenplan over hoe je bacon moet bakken. Daarom schakelt Google over naar een paragraaf formaat. Hoe je de lijstvorm opmaakt is op het einde van dit artikel te lezen.

3. Tabel vorm

Terwijl we in Nederland nog voornamelijk paragraaf vormen tegenkomen, is de tabel vorm in Amerika erg populair. Het bijzondere aan deze vorm van snippet is dat Google de informatie niet van de website haalt en deze in zijn geheel als featured snippet laat zien. Google plukt specifiek de informatie uit de tabel waar de gebruiker naar op zoek is en maakt hier vervolgens een eigen tabel van. Featured snippet tabellen kunnen meer dan één kolom bevatten, dus wees niet bang om teveel kolommen op je website te zetten. Sterker nog, wanneer je je wilt richten op een tabel featured snippet, onthoud dan dat het aantal kolommen in je voordeel kan werken.

Zorg ervoor dat de tabel meer dan vier kolommen heeft om de kans op de click through rate te vergroten. Google past je tabel immers toch zelf aan naar specificaties van mobiele telefoons, tablets et cetera. De tabel snippets zie je vaak terug komen in lijsten, prijzen, tarieven en gegevens.

4. Youtube featured snippet

Wanneer je denkt aan een featured snippet, denk dan verder dan alleen je website. Er bestaan snippets waar Google de informatie haalt vanuit Youtube. De kans is groot dat Google zelfs een specifiek stukje uit de video voorstelt om deze te bekijken. De video begint dan niet bij het begin, maar begint al verder in de video.

5. Omschrijving YouTube als featured Snippet

Daarbovenop beschikt Google over de mogelijkheid om tekst te gebruiken die in de omschrijving van de video staat zoals in de onderstaande afbeelding. Youtube snippets kunnen in bijna alle typen van zoektermen voorkomen, met uitzondering van tabellen omdat deze moeilijk te illustreren zijn met een video.

6. De gecombineerde featured snippet

De laatste snippet is een combinatie van twee verschillende bronnen. Wanneer Google geen afbeelding vindt op de website waar hij zijn informatie haalt, dan kan Google de afbeelding van Youtube of een andere website halen. De gecombineerde featured snippet kan in elk type vraag voorkomen. Deze snippet zie je vaker bij websites die geen foto’s plaatsen met dezelfde ALT-tags als het gekozen zoekwoord. Dat betekent dat de tekst van jouw website wordt gehaald en dat de bijhorende afbeelding van de website van een concurrent wordt gehaald. Beide elementen zijn klikbaar. Maar het beste is uiteraard dat zowel de tekst als de afbeelding van jouw website worden vertoond.

Nog meer weten over featured snippets?

In deel 2 vertelt Luuk je wat de kans op een 0 ranking verhoogt en welke stappen je hiervoor moet doorlopen.

Laden..

Onze laatste klantcases

Meer klantcases