Alles over de Featured Snippet [deel 2]

040-292 02 05 Neem contact met ons op

Wat verhoogt de kans op Featured Snippets?

In het eerste deel over featured snippets heeft onze SEO-specialist Luuk je uitgelegd wat featured snippets zijn en welke soorten snippets er zijn. Nu is het tijd om zelf aan de slag te gaan! Lees hier meer over hoe je de kans op featured snippets verhoogt!

Wat verhoogt de kans op featured snippets?

Allereerst is het belangrijk om in kaart te brengen wie je doelgroep is en hoe deze zoekt naar jouw producten. Heb je een website die is ingericht om fysieke klanten aan te trekken? Dan besteed je de tijd beter door te werken aan de zichtbaarheid op Google Maps inclusief de Google Posts. Er wordt namelijk geen Featured Snippet getoont bij de zogenaamde 3-pack van lokale vermeldingen.

Zit je in een markt waar regelmatig vragen worden gesteld omtrent jouw business en geef jij daar antwoord op door middel van een beknopt stukje tekst of duidelijke tabel? Dan vormen Featured Snippets een uitgelezen kans om te scoren binnen de zoekmachine.

In een onderzoek van Stat Search Analytics werden 92.000 zoekopdrachten geanalyseerd en in verband gebracht met welke typen search queries waarbij featured snippets naar voren komen. Dit zijn:

  • Financieel;
  • Wiskundig;
  • Tijd;
  • Status;
  • Vereisten;
  • Gezondheid;
  • DIY- processen (Do It Yourself).

De typen search queries waarbij bijna geen Featured Snippet naar voren komen zijn:

  • Lokaal;
  • Info/help;
  • Feitelijk;
  • Shopping;
  • Afbeelding en video’s.

Hoewel het verleidelijk is om direct aan de slag te gaan met een zoekwoordonderzoek en vraaggeoriënteerde zoekwoorden, is het verstandig om eerst te controleren of je website momenteel op Featured Snippets staat. Bedenk wel, alleen omdat je vandaag met een Featured Snippet vertoond wordt wil niet zeggen dat dit ook blijvend is. Houdt je nulpositie dus nauwlettend in de gaten!

Het vinden van de juiste zoekwoorden

Nu we begrijpen wat Featured Snippets zijn en onder welke vorm ze bestaan is het tijd om goede zoekwoorden te vinden. Het vinden van goede zoekwoorden verloopt het beste op de ouderwetse manier, namelijk met een zoekwoordonderzoek. Wanneer je gaat zoeken, houd het volgende in je achterhoofd:

  • Zoekwoorden met een hoger volume krijgen sneller snippets;
  • Long-tail zoekwoorden (6+) hebben de neiging om sneller snippets te krijgen;
  • Omdat de functie van Snippets antwoord geven is, komen vragen als “waarom,” “hoe,” “wie,” “wat” en “waar” vaker voor in Featured Snippets. Maar vergeet niet dat vragen met woorden als “prijs,” “maken” en “hoeveel” ook in Snippets kunnen komen.

1. Answer The Public

Om een lijst van vragen te krijgen die bij een bepaald onderwerp horen, is answerthepublic.com een perfecte tool hiervoor. Deze tool gebruikt de Google Suggest API om alle permutaties van een vraag te vinden waar de gebruikers op zoekt. De tool sorteert ook nog eens op verschillende vraagtypes. Een opmerking hierbij: de tool werkt beter op Engelse zoektermen dan op de Nederlandse.

Als voorbeeld nam ik de term ‘Tesla’. In onderstaande afbeelding staan vragen die gericht zijn op het zoekwoord ‘Tesla’:

Vervolgens bekijken we de specifieke vragen via de “vraag modifier”. In de onderstaande afbeelding zie je de vragen die bij de “welke”-vraag hoort voor het zoekwoord ‘Tesla’.

Het long-tail zoekwoord, “which tesla cars have autopilot” bevat een Featured Snippet.

2. MOZ

Via de Moz Keyword Tool verkrijg je ook een lijst van zoekopdrachten. (Ga naar het linker tabblad “Keyword Suggestions”. Klik op het dropdown menu bij “Display keyword suggestions that” en klik op “are question”.)

Wanneer je een Stat account hebt, upload je een lijst van Answer the Public. Stat geeft je automatisch een lijst van welke vragen in een Featured Snippet voorkomen.

De kans op een Featured Snippet vergroten

Of je nu je website aan het bouwen of aan het verbeteren bent; je hebt een stappenplan nodig om de kans op een Featured Snippet te vergroten.

  • De inhoud moet de vraag duidelijk beantwoorden;
  • De code moet schoon zijn en begrijpelijk voor Google;
  • Positieve cijfers in Google Analytics (bounce rate, sessie duur).

De inhoud moet de vraag duidelijk beantwoorden

Wanneer je de kans op een Featured Snippet wilt vergroten volg je het volgende stappenplan:

  • Herhaal duidelijk en opvallend op je webpagina eerst de vraag die (impliciet) in de opdracht voorkomt;
  • Geef direct na de gestelde vraag, een beknopt en duidelijk antwoord op de vraag;
  • Geef uitgebreidere informatie met afbeeldingen om de vraag zo volledig en compleet mogelijk te beantwoorden.

Een manier om je inhoud te structureren, is door gebruik te maken wat journalisten “de omgekeerde piramide” noemen:

  • Zet de belangrijkste informatie bovenaan;
  • Rol vervolgens de meer gedetailleerde informatie uit;
  • Vermeld additionele informatie met een bredere kijk en voeg bijvoorbeeld een onderzoek toe.

De code moet schoon zijn en begrijpelijk voor Google

De HTML-opbouw maakt ook een verschil. Mijn aanbevelingen:

  • Maak van de zoekopdracht, of één die erop lijkt, een H1 kop op je website;
  • Vat het antwoord op de vraag samen in één alinea;
  • Formuleer die alinea in een paragraaf stijl middels de HTML tag <p>;
  • Plaats deze alinea direct onder de kop van de vraag;
  • Probeer het antwoord op de vraag tussen de 40 en 55 woorden te houden.

Het helpt om de vraag te beantwoorden middels een lijst-stijl waarin je het antwoord opsomt met de HTML tag <li>. Leg aan de hand van de lijst een bepaald proces met stappen uit. Bijvoorbeeld: “hoe bak je bacon”. Sluit vervolgens al deze stappen in met de <ol> tag (geordende lijst). Wanneer je denk dat je met bullet points de vraag het beste kan beantwoorden gebruik dan de <ul> tag (ongeordende lijst). Vormt de tabelvorm het beste antwoord op de vraag gebruik in dat geval de HTML tag <table>.

Er gaan veel geruchten op het internet rond dat er bepaalde schema’s vereist zijn om op rang 0 te scoren. Deze schema’s geven gestructureerde data aan google. Voor zover bekend is, is er geen directe connectie tussen gestructureerde data markup en featured snippets. Er zit echter er wel een aantekening bij. Het is altijd goed om Google gestructureerde data te verlenen. Het toevoegen van gestructureerde data kan nooit kwaad. Wanneer je gestructureerde data hanteert op je website heb je wel meer kans om een featured snippet vertoond te krijgen en een rich snippet in de organische zoeklijst. Rich snippet zijn zoekresultaten die meer visuele informatie bieden doordat de webpagina middels een stuk code opgemaakt is met gestructureerde data.

“Wanneer je gestructureerde data hanteert op je website heb je wel meer kans om een featured snippet vertoond te krijgen.”

Positieve cijfers in Google Analytics

Het laatste punt om de kans tot een featured snippet te vergroten is de betrokkenheid van de gebruikers in Google Analytics. Kijk naar de bounce ratio, de gemiddelde sessieduur en het aantal bezochte pagina’s in een sessie. Wanneer deze statistieken aanzienlijk onder het gemiddelde zijn dan voldoet deze pagina niet aan de behoeften van de bezoekers. Aangezien Google de beste antwoorden wilt leveren aan de gebruikers zal Google een slecht presterende webpagina niet verkiezen boven een goed presterende webpagina. Google baseert de slechte prestatie niet op basis van je analytics data maar op basis van het monitoren van de Dwell time en de CTR van de SERP’s.

Ik neem aan dat de reden dat je hoog wilt scoren in de Google zoekmachine is om hier leads en/ of verkopen uit te halen. Het taggen en het structureren van je pagina’s is belangrijk voor het behalen van je 0 positie, maar nog belangrijker is om je te concentreren op het geven van het allerbeste antwoord op de vraag. Goede inhoud wordt niet alleen door Google beloond, maar ook door de bezoekers.

Abracadabra?

Wil je meer weten? Of zoek je antwoorden op je vragen? Kom dan in contact met onze Yellow-online specialisten of breng een bezoekje aan de keizersgracht in Eindhoven. De koffie staat voor je klaar!

Laden..

Onze laatste klantcases

Meer klantcases