Automatische Search Campagnes op basis van je Google Shopping Feed

040-292 02 05 Neem contact met ons op

Combineer Shopping en Search campagnes voor maximaal resultaat.

Er zijn tegenwoordig verschillende tools beschikbaar om met je Google Shopping feed geautomatiseerd tekstadvertenties te maken. Dit is vooral handig voor webshops die:

  • een grote productvoorraad hebben;
  • een snel wisselend assortiment hebben;
  • én kwalitatieve en goed gestructureerde productdata hebben.

Het opzetten van geautomatiseerde Search Ads kost veel tijd en denkwerk, maar als alles eenmaal ingesteld staat kan deze techniek veel tijd besparen. In deze blog wordt uitgelegd waar een feed aan moet voldoen om optimaal te kunnen presteren.

Feed vereisten

De enige velden die verplicht zijn in de feed zijn bestemmings-url en producttitel. De producttitel wordt gebruikt om automatisch zoekwoorden mee te maken en om te vertonen in de advertentietekst. Je kan echter veel meer attributen toevoegen die interessant zijn voor de specifieke productgroep. De attributen die reeds verplicht zijn voor Google Shopping kun je vaak al inzetten, bijvoorbeeld:

  • Merk/fabrikant
  • Prijs en sale prijs
  • Producttype

Je kunt er ook voor kiezen attributen toe te voegen die voor specifieke productgroepen interessant kunnen zijn, zoals:

  • Kleur
  • Maat

Voorbeeld product

In dit gesimplificeerd voorbeeld zie je hoe een feed item wordt omgezet naar advertentieteksten en keywords. In dit voorbeeld nemen we een skateboard van het merk Globe. De feed zou er als volgt uit kunnen zien:

Met deze data kunnen we vervolgens keywords gaan maken. Hier zijn verschillende methoden voor, afhankelijk van de structuur van de producttitel, het aantal verschillende typen van een product en welke attributen er aanwezig zijn. In dit geval maken we hier twee advertentiegroepen voor: één voor het specifieke product en één voor de producttypen.

De Search Ads functie van Datafeedwatch, op het moment van schrijven nog in bèta, maakt van verschillende lengtes van de producttitel zoekwoorden. In dit geval zou dat zijn:

Als er meerdere varianten of maten zijn, bijvoorbeeld “globe outta this world 8.125”, herkent de tool dit en kan er een productgroep campagne gemaakt worden. Hier zou vervolgens het zoekwoord +globe +outta +this +world worden ingesteld en krijgt als landingspagina de overzichtspagina van de verschillende producten.

Advertenties

In onderstaande voorbeeld kun je zien hoe de feed zich eenvoudig doorvertaalt naar dynamische tekstadvertenties. Op deze manier maak je zeer specifieke product advertenties met live data.

Dit vereist dat de producttitel niet te lang is, anders worden de advertenties afgekeurd of worden de teksten afgekapt.

Overwegingen

In theorie kan het heel eenvoudig zijn om deze automatische search ads campagnes op te zetten. In de praktijk echter, komt er veel bij kijken. Productdata is vaak incompleet, incorrect of inconsistent gestructureerd. Dit leidt ertoe dat keywords en advertenties vaak niet helemaal kloppen. Het blijft dus belangrijk zoveel mogelijk handmatig te controleren. Aan de andere kant, als de productfeed kwalitatieve en consistente data bevat, kunnen de advertenties oneindig geschaald worden met minimaal onderhoud.

Wil jij meer weten over het automatiseren van je search advertenties of het optimaliseren van je shopping feed? Neem dan contact  op met één van onze specialisten. We helpen je met alle liefde verder.

Laden..

Onze laatste klantcases

Meer klantcases