Biedstrategieën en de toekomst van SEA

040-292 02 05 Neem contact met ons op

De toekomst van SEA

Veel industrieën en de bijbehorende banen kunnen grotendeels worden geautomatiseerd. Ook veel kantoorbanen kunnen worden vervangen door slimme algoritmes en internet marketing is hier geen uitzondering op. Maar hoe gaat dit in zijn werk en wat betekent dit voor ons als online marketeers?

TL;DR

  • Biedstrategie algoritmes zijn sneller en slimmer dan jij
  • Het kan tot enkele maanden duren voordat er voldoende data verzameld is
  • “Voed” de biedstrategieën met zo veel mogelijk data
  • Biedstrategieën worden constant verbeterd

Waarom automatiseren?

Het grote voordeel van automatiseren is dat er minder tijd besteed hoeft te worden aan detailwerkzaamheden en meer gekeken kan worden naar overkoepelende strategieën en hoe automatisering dit kan versterken.

Machine Learning

Het optimaliseren van biedingen binnen Google AdWords kan al geautomatiseerd worden door middel van biedstrategieën. Dit wordt gedaan door gebruik te maken Machine Learning. Dit is een onderdeel van Artificial Intelligence en dit ontwikkelt zich in een razendsnel tempo. Deze algoritmes kijken naar verschillende signalen van de gebruiker en schatten vervolgens de kans in dat deze gebruiker een gewenste actie (conversie) uitvoert. Op basis hiervan stelt het algoritme een hoog, laag of géén bod in op de betreffende zoekopdracht.

Signalen

Een ander belangrijk voordeel van biedstrategieën is dat het per zoekopdracht naar een groot aantal signalen kan kijken en hierop kan bieden. Onderstaande signalen worden momenteel toegepast:

  • Locatie bijvoorbeeld hoger bieden als de gebruiker in de buurt van de winkel is
  • Apparaat hoger of lager bieden op desktop / smartphone / tablet
  • Tijd en datum biedingen aanpassen op basis van de best converterende tijden en dagen
  • Gebruikerslijsten zoals remarketing lijsten, e-mail lijsten, vergelijkbare doelgroepen etc.
  • Daadwerkelijke zoekopdracht er wordt los gekeken en geboden voor elke variatie van een breed ingesteld zoekwoord
  • Advertentietekst welke advertentie past het beste bij welke gebruiker
  • Taal er wordt getest welke talen het beste presteren in de campagne
  • Browser
  • Besturingssysteem
  • Zoekpartners presteert de campagne beter of slechter in netwerken van zoekpartners
  • Demografie meer of minder bieden op leeftijden en geslachten van de doelgroep

Daarnaast heeft Google Shopping nog een aantal extra signalen en komen er in de toekomst nog meer bij:

  • Productkenmerken zoals prijs, conditie, merk en categorie
  • Concurrerende prijzen binnenkort beschikbaar
  • Seizoensgebondenheid binnenkort beschikbaar

Data verzamelen

Om van deze signalen gebruik te kunnen maken moeten de campagnes eerst een grote hoeveelheid data verzamelen en dit heeft tijd nodig. Afhankelijk van het verkeer dat een campagne ontvangt en de hoeveelheid conversies die er gemeten worden kan het tot enkele maanden (!) duren voordat het optimaal kan draaien. Aanvankelijk zal je sterke fluctuaties zien in je verkeer en conversies. Op korte termijn kan dit negatieve gevolgen hebben maar op de lange termijn zal je hier voor worden beloond.

Overwegingen

De biedstrategieën hebben dus twee belangrijke voordelen ten opzichte van handmatig bieden: de mogelijkheid om op veiling niveau te bieden in plaats van zoekwoordniveau en er zijn een groter aantal signalen beschikbaar. Daar staat tegenover dat je er wat transparantie voor inlevert. Je krijgt geen inzicht waarom het algoritme besluit op een bepaald tijdstip op een bepaalde locatie hoger te bieden. Daarnaast kunnen er uitzonderlijke gevallen zijn zoals kortingsacties of tijdelijke campagnes waar de algoritmes op korte termijn geen rekening mee kunnen houden. Hierbij kan er gekozen worden om weer (tijdelijk) handmatig te bieden.

Beschikbare biedstrategieën

De biedstrategieën die momenteel beschikbaar zijn binnen AdWords Search zijn:

  • Klikken maximaliseren
  • Conversies maximaliseren
  • Doel-CPA (vanaf minimaal 30 conversies per campagne per maand)
  • Doel-ROAS (vanaf minimaal 60 conversies per campagne per maand)

Afhankelijk van het aantal conversies dat je maandelijks haalt binnen een campagne en afhankelijk van de doelstellingen van het account kan je een biedstrategie kiezen.

De toekomst

Naar verwachting zullen de biedstrategieën alleen maar beter worden. Dit geldt voor de algoritmes maar ook voor de accounts waar het staat ingesteld naarmate er meer data verzameld is. Door de nieuwste ontwikkelingen in de gaten te houden en deze toe te passen kan je een voorsprong maken ten opzichte van je “ouderwetse” concurrenten.

Overweeg je om een biedstrategie in te zetten voor je campagne, maar weet je niet precies welke strategie het beste bij jouw campagnedoelstellingen past? Onze SEA specialisten denken graag met je mee!

Laden..

Onze laatste klantcases

Meer klantcases