Digital Wednesday: Voice Marketing

040-292 02 05 Neem contact met ons op

Voice Marketing: vertel me meer!

Vorige week woensdag was het weer zover. Een nieuwe editie van Digital Wednesday in de lichttoren bij Igluu ging rond 19.30 u van start. Deze keer ging het over de mogelijkheden van Voice Marketing. Maar laten we niet op de feiten vooruit lopen en beginnen bij het begin.

Van persoonlijke- naar massa- naar persoonlijke communicatie

Lang geleden was bijna alle communicatie tussen merk en klant persoonlijk. Je liep een winkel binnen en begon een persoonlijk gesprek met het personeel/het merk. Later werd massacommunicatie, waar het product centraal stond, populair. Sinds de opkomst van het internet en smartphones is dit weer aan het veranderen naar klantgerichte communicatie. De communicatie bleef echter vaak nog eenrichtingsverkeer.

Sidenote: Dit eenrichtingsverkeer is de reden dat veel bedrijven weinig succes boeken met sociale media. Sociale media draait rond conversatie.

Dit brengt ons bij conversational marketing.

Wat is conversational marketing?

Conversational Marketing is eigenlijk een overkoepelende term om één-op-één gesprekken met je doelgroep te voeren. Dit kan via allerlei kanalen zoals sociale media en customer support maar ook via een chatbot op je website of een applicatie zoals Whatsapp.

Waarom is conversational marketing belangrijk?

Zoals eerder vermeld verwacht de consument van de communicatie met een merk dat dit een dialoog is. Wil je dus aan de behoeften van de consument voldoen, moet je deze dialoog aanbieden.

Maar wat is Voice Marketing dan?

Om voice marketing te begrijpen, moeten we eerst kijken naar de evolutie van het zoekgedrag van de consument. Zoekopdrachten verlopen tegenwoordig meer en meer via voice search (zoekopdrachten via de stem). Dit komt mede door de opkomst van zogenaamde voice enabled devices zoals de Google Home en Alexa die het extra makkelijk maken om iets op te zoeken. Dit percentage zal alleen nog maar stijgen naarmate de technologie verder evolueert.

Voice Marketing is in essentie niets meer dan aanwezig zijn als merk op dit kanaal. Zo is je merk als het ware altijd aanwezig wanneer de consument hier naar op zoek is/geïnteresseerd in is.

Hoe werkt Voice Marketing?

Via ontwikkelaarsplatformen zoals Actions on Google of de Alexa Skills Kit kan je je eigen bot bouwen die geïntegreerd wordt met de voice assistant (Google Assistant, Amazon Alexa, Microsoft Cortana, …) . De gebruiker kan deze bot dan bereiken via een zoekopdracht op het platform. Je bouwt dus als het ware een uitbreiding voor de Google Assistant of Amazon Alexa.

Waarom moet je er nu al mee starten?

Er zijn verschillende redenen om nu al te starten met voice marketing. De eerste is dat voice search de volgende grote evolutie is. Hoe sneller je dus mee op de trein springt, hoe sneller je merk aanwezig kan zijn in deze nieuwe markt. Net zoals in andere sectoren heeft dit het voordeel dat je al een volwassen product hebt wanneer de markt sterk begint te groeien.

Een tweede reden is dat je veel data nodig hebt om je bot optimaal in te stellen. Aangezien de bot slechts kan reageren op voorgeprogrammeerde commando’s en gebruikers zich waarschijnlijk niet strikt aan deze commando’s gaan houden, kan de bot wel eens vastlopen. Het is dan aan de ontwikkelaars om te onderzoeken of het interessant is om een andere bot te maken voor deze commando’s. Zo kom je uiteindelijk tot een bot die op alle vragen van gebruikers kan antwoorden. Als je dus een diepgaand product wil hebben tegen dat de markt volwassen is, heb je veel data nodig en moet je dus nu al beginnen.

Voorbeeld: PostNL

Post NL is als een van de eerste in Nederland bezig met het ontwikkelen van een extensie op de Google Assistant. Deze bot heeft de naam Daan gekregen en kan antwoorden op vragen zoals ‘Wanneer komt mijn pakket?’ en ‘Waar is de dichtstbijzijnde brievenbus?’. Uit gebruikersonderzoek bleek dat dit de meest voorkomende vragen zijn van de gebruiker. Met behulp van Daan willen ze hier snel en persoonlijk antwoord op kunnen geven.

Laden..

Onze laatste klantcases

Meer klantcases