Yellow Online header image

Friends of Search 2019

Contact widget trigger
Contact widget phone 040-292 02 05 Contact widget marker Neem contact met ons op

Friends of Search (FOS): voor ingewijden een begrip, voor anderen een mythische bijeenkomst. Een volledige dag gewijd aan insights, cases, best practices en de toekomst van SEO en SEA. Dit jaar gaf James Whittaker de aftrap. Met de schets van een inspirerend of schrikbarend toekomstbeeld passeren zelfrijdende auto’s, hollow lenzen en virtuele realiteit de revue. Hoe kan je als adverteerder wel of niet hierin passen? Hoe communiceer je als marketeer met een slimme koelkast of badkuip? Horrorverhaal of uitdaging; het is een dunne grens.

Conversion boosting tactics Google doesn’t want you to know about

Alan Coleman & Brendan Almack

In een volle zaal (clickbait titels doen kennelijk ook hun werk op congressen) vertellen de joviale Alan & Brendan van Wolfgang Digital over hun onafhankelijk uitgevoerde KPI onderzoek. Ze openen met een fijne binnenkomer: die data die je ziet in Google Analytics en waar je je online strategie op baseert? Die geeft niet het hele verhaal. Ga je je bijvoorbeeld verdiepen in de Analytics van Facebook, dan krijg je een heel ander beeld dan wanneer je je baseert op de informatie uit Google Analytics. Uit het onderzoek van Wolfgang Digital blijkt in ieder geval dat de échte waarde van social media een stuk hoger ligt dan Google Analytics doet vermoeden. En dat is iets om over na te denken.

Wat de meest succesvolle websites verder anders doen dan de rest? Uit het onderzoek van Alan & Brendan blijkt dat vooral het gemiddelde aantal sessies per gebruiker een belangrijke rol speelt. De best converterende websites weten hun bezoekers steeds weer opnieuw terug te brengen naar de website. En dan kom je natuurlijk uit bij marketing funnels, cross channel strategieën en multiple touch points. Een bekend verhaal gegoten in een modern jasje.

Voice Search Optimization: natural language

Aleyda Solís

Veel van de gesproken zoekopdrachten van nu zijn gebaseerd op acties. Vragen zoals: “Wanneer is mijn afspraak“ of “hoe ziet mijn schema er vandaag uit?” domineren de opdrachten. Een goede uitbreiding van Voice Search is een smart display. De afbeelding of afbeeldingen zijn een vereiste volgens Aleyda om tot een bevredigend antwoord te komen. Mensen verwachten een conversatie. De shift moet komen naar een conversational journey. Daarin speelt de spraakassistent de chauffeur. Hij doet aanbevelingen en verbindt de punten. Als voorbeeld stelde ze de vraag: “how to dress sexy for Valentine’s day?”. Mensen verwachten volledige antwoorden, geformuleerd in een natuurlijke taal. Meerbepaald wil dit zeggen: converserend, in de eerste persoon en direct. Het lijkt op advies vragen van een vriend. 40,7% van de antwoorden is afkomstig van een featured snippet.

“Voice search is als het vragen om advies van een vriend”

Hoe vind je de vragen die van belang zijn voor jouw business? Ga in Google Search Console of via Ahrefs op zoek naar de wie-wat-waar-wanneer en hoe-vragen. Zoek naar de ik-,mijn- en jij-vragen. Wat zijn veelvoorkomende vragen in de customer journey? Onderzoek ook zeker de concurrenten via Semrush of Ahrefs. Zet de gevonden vragen weg op een FAQ-pagina, met een kort en bondig antwoord. Je kunt de vragen inladen in “actions” van Google. Met dit platform formatteer je content, kan je je bereik en zichtbaarheid vergroten van de “acties”. Een interessante mogelijkheid is de internal search app, die staat de Voice assistant toe om contact op te nemen met de eigen website. Vraag bij jouw webbouwer of jouw website hier klaar voor is. Hoe selecteer je content?

  1. Bedenk een manier om de huidige content aan te bieden
  2. Creëer een soort van interactie om autoriteit te bouwen, wees de concurrent voor!

Op de vraag of de B2B hier klaar voor is antwoordt Alayda kort: voorlopig ziet ze enkel kansen voor de B2C markt en ziet ze hier de komende jaren nog geen verandering in komen.

Technical SEO in the real world

Barry Adams

Een naam die je als SEO’er regelmatig voorbij ziet komen in blogs en op congressen: Barry Adams. De technische SEO guru gaat in het half uur dat hij heeft in op een aantal veel voorkomende technische SEO problemen. Het moge geen verrassing zijn dat hij daarbij vooral ingaat op problemen met Javascript. Javascript is de duivel, maar we moeten er als SEO’ers toch mee leren omgaan. Adams legt haarfijn uit hoe het indexatieproces van Google werkt, en waar de problemen met Javascript ontstaan.

Verder geeft Barry Adams waarschuwingen voor het gebruik van automatic geo redirects, vindt hij website snelheid vooral belangrijk vanwege het crawl budget en staat hij even stil bij de pagerank damping factor die nog altijd een belangrijke rol speelt bij redirects.

Technical SEO for JS sites

Martin Splitt

Van ‘Javascript is evil’ bij Barry Adams naar ‘Googlebot & Javascript: a special friendship’ met Martin Splitt. Laatstgenoemde werkt voor Google en is beduidend positiever over de verhouding van Googlebot tot Javascript. Vol enthousiasme vertelt hij over single page apps, correcte link markup en welke Javascript frameworks wel en niet te gebruiken.

De overeenkomsten tussen Adams & Splitt? Beide heren benadrukken het belang van het two stage indexing proces. In de eerste fase leest Googlebot enkel de raw html codering. Javascript wordt in die fase nog niet uitgevoerd, maar in een wachtrij geplaatst. Pas in een latere, tweede fase wordt de website gerenderd. Dit renderen kan wel even op zich laten wachten, en soms indexeert Google een website zelfs al zonder de pagina’s te hebben gerenderd. Vaak gebeurt dit ook parallel. Voor SEO belangrijk, omdat je zeker wilt zijn dat je links en bepaalde codering al door Googlebot gevonden wordt vóór fase 2 van het indexatieproces.

SEO + CRO testing: when ‘what’s good for users’ isn’t good for Google

Will Critchlow

Speelt conversie optimalisatie SEO-resultaten in de kaarten en vice versa? Will Critchlow wilde dit gegeven onderzoeken met een wetenschappelijke onderzoeksmethode. In een klassieke A/B-test ziet groep A een nieuwe website terwijl groep B de oude website ziet. Helaas werkt SEO niet zo. Dus riep hij een test in het leven waarbij verschillende gebruikers dezelfde CRO-test zien. Zo testte hij twee onderwerpen met verschillend zoekvolume:

  1. Which TV should I buy (250 lage competitie)
  2. Which TV to buy (1200 hoge competitie)

Hij kwam erachter dat meevallende CRO-resultaten de SEO-resultaten kunnen ondermijnen en vice versa. CRO en SEO kunnen elkaar verpesten. De ondernomen acties die werkte bij de ene website, hadden een geheel ander resultaat bij een andere website. Maatwerk blijft de boodschap bij CRO en SEO.

An SEO creative (r)evolution: using data and ideas to stay ahead

Kirsty Hulse

De SERP is een immer veranderend speelveld. Daarom spelen merknamen een grote rol. Met haar bedrijf maakt ze de overlap tussen PR en SEO. Een goed verhaal verkoopt, vaak beter dan de producten. Het verhaal verhoogt de gunfactor en het vertrouwen bij het publiek. Wat kan SEO betekenen voor business? Volgens Kristy biedt het antwoord op de customer experience. Bij haar klanten stelde ze diezelfde vraag. Als antwoord kreeg ze “traffic” te horen. Oftewel: SEO leidt verkeer naar de website. Dat klopt voor een gedeelte, echter vroeg ze zich af hoe we uit het hoekje stappen van rankingcoach en technisch hulpje? Hoe kunnen we leads, revenue, brand, user experience, customer experience én traffic als identiteit uitdragen naar onze klanten? Kortom, hoe kunnen we die toegevoegde waarde uitdragen? Inspelen op actualiteit of actualiteit creëren is haar antwoord op die vraag.

Ga op zoek naar het verhaal. Zo gaf ze het voorbeeld van een kleine verzekeringsmaatschappij die reizigersinformatie verschafte tijdens de chaos op Gatwick airport, veroorzaakt door een drone. De informatie stond in álle kranten onder een grote titel “wat reizigers kunnen verwachten van hun annulatieverzekering”. Ideeën zijn daarom essentieel.

“Be the story!”

Over welke tools beschikken SEO-specialisten om het verhaal te brengen?

  1. Gebruik data:
    1. Maak een white paper over research
    2. Statische visuals (infographic). OPM: zorg dat de content deelbaar is! Short term, echte personen, emoties, … zorgen voor die “deelbaarheid”
  2. Maak een product gift guide
  3. Zorg voor giveaways
  4. Ontwikkel een interactieve tool

Sluit je aan bij een media database. Het is een kostelijke, echter lonende investering. Goedkoper is om je aan te sluiten op journalisten sites. Voor een webwinkel is het interessant om in te spelen op seizoensgebondenheid: valentijnsdag, kerstmis, … Ga naar journalisten toe met de producten onder de arm om links te krijgen. Dit is een klassieke PR-truc, maar hij werkt wel!

Zet het verhaal van de oprichting in de spotlight (brand story) aan de hand van een interview. Dat kan interessanter zijn om links te krijgen van de producten zelf.

Investeer tijd en geld in goede ideeën en verbeter creativiteit

Ideeën zijn goedkoop, het is de uitvoering die het duur maakt. Overigens is negatief nieuws ook nieuws, echter raad ze het niet aan om links te krijgen.

13 proven SEO-tactics

Wouter Kiel

Wouter is bedreven in SEO voor reisagentschappen. Hij deelt zijn inzichten en geeft de waarschuwing dat SEO altijd bedrijfs-, product- en sectorgebonden is. Een kort en bondig overzicht van wat wel en niet voor hem werkte:

  1. Content toevoegen (✓)
  2. Featured snippets (✓)
  3. AMP (+20% CTR met bliksemschicht) (✓)
  4. Prijs in titel vermelden (+17% CTR) (✓)
  5. Prijs snippet (+9 CTR) (✓)
  6. Hreflang toevoegen (✓)
  7. H1 header toevoegen (X)
  8. Tabel snippets (duwt de rest van de SERP naar onder) (-/✓)
  9. Ego baiting (+ 2 link domeinen) (✓)
  10. Authority content (+8 link domeinen) (✓)
  11. Content pruning (+16% verkeer) (✓)
  12. Localized content (✓)
  13. Micro influencing (-/✓)

Al met al weer een zeer geslaagde editie van Friends of Search. Volgend jaar ook aanwezig zijn bij dit event? Kijk dan snel of we nog vacatures open hebben staan en wie weet ben jij er volgend jaar ook bij!

Laden..

Onze laatste klantcases

Meer klantcases