Google Store Visits: de waarde van online bezoekers

040-292 02 05 Neem contact met ons op

Meet de waarde van online bezoekers in jouw winkel met Google Store Visits

Zoals bekend heeft online de afgelopen jaren een grote impact gehad op ons koopgedrag. Mensen oriënteren zich via verschillende kanalen (zowel online als offline), voordat ze een product aanschaffen. Onlangs woonde Yellow-online het Measurement Masters event van Google bij. Gedurende deze dag is uitgebreid ingegaan op de mogelijkheden van store visits: het meten van bezoekers die zich online oriënteren. In dit artikel bespreken we de meest opvallende zaken met betrekking tot store visits.

Verandering in retail

Op dit moment vindt 96% van de aankopen offline / in de winkel plaats. Opvallend detail is dat het aantal bezoeken aan offline winkels in de afgelopen jaren meer dan gehalveerd is. Het gemiddelde aankoopbedrag is daarentegen aanzienlijk gestegen. Dit betekent dat er minder klanten in de winkel komen, maar deze klanten geven wel meer geld uit. Desalniettemin heeft retail hier wel degelijk last van, getuige de faillissementen in de afgelopen maanden.

Waar men zich een aantal jaar geleden nog in de winkel oriënteerde, informeert 59% van de consumenten zich momenteel voor het winkelbezoek eerst via een mobiel apparaat. Deze consumenten zijn 4 tot 8 keer waardevoller dan consumenten die zich niet voorbereiden.

Het is fijn om te weten dat bezoekers die zich online oriënteren meer uitgeven, maar het blijft lastig om te meten welke impact online nu precies heeft op jouw winkel. Google is steeds beter in staat om het aantal offline bezoeken te meten, nadat men op jouw AdWords advertentie heeft geklikt.

Voorbeeld YouTube:

Hoe meet Google store visits en de meerwaarde

Google kan op basis van GPS locatie en beschikbare Wifi netwerken jouw locatie bepalen. In de toekomst worden beacons hier ook aan gekoppeld. In theorie kun je dan zelfs meten welke afdelingen men in jouw winkel heeft bezocht. Voorwaarde hiervoor is dat de gebruiker heeft ingesteld dat hij zijn locatiegegevens deelt.

Google meet store visits zodra men op een AdWords advertentie klikt en vervolgens de winkel bezoekt. Op basis van deze data extrapoleert Google dit en met een statistische zekerheid van 95% zeggen ze hoeveel kliks op een advertentie hebben geleid tot een bezoek aan de fysieke winkel. Dit vindt je vervolgens terug in je AdWords statistieken, in de kolom “Store Visits”.

Hoe stel je store visits in?

Het meten van winkelbezoeken is eenvoudig. Koppel jouw “Google My Business account” en meet deze offline bezoeken. Google maakt een uitgebreide analyse van de exacte coördinaten van jouw winkels. Zodra men in de buurt komt, registreren ze de bezoeken.

Er zitten momenteel nog wel wat haken en ogen aan deze functionaliteit:

  • Er moeten in de afgelopen 30 dagen minimaal 100.000 kliks gegenereerd zijn om statistisch betrouwbare data te kunnen genereren.
  • Een adverteerder moet beschikken over minimaal 30 fysieke locaties.

Dit zijn redelijk forse eisen voor een product dat nog in ontwikkeling is.

Leuk, maar wat levert Google Store Visits op?

Het blijft natuurlijk lastig om te meten wat de mensen die door de AdWords campagne naar jouw winkel komen nu daadwerkelijk kopen. Men maakt een aanname op basis van het gemiddeld conversiepercentage in de winkel in combinatie met een gemiddeld aankoopbedrag. Op basis hiervan maak je een aardige inschatting van de meerwaarde die je AdWords verkeer in de winkel oplevert.

In bepaalde gevallen is het mogelijk om op de website een klantspaarsysteem in te laden. De data uit dit klantspaarsysteem koppel je aan Analytics, zo meet je de data exact. Echter, dit vereist wel de nodige technische aanpassingen.

Wanneer kunnen we van start met store visits?

Het meten van store visits geeft een aantal branches erg waardevolle inzichten. Denk bijvoorbeeld aan een autodealer, waar men niet snel online een auto afrekent. Door de bezoeken in de showroom naar aanleiding van de AdWords campagne door te rekenen, kan men toch een inschatting maken van de waarde van deze store visits.

Belangrijk om rekening mee te houden is dat “Google store visits” momenteel nog in Beta is. Er is nog veel in ontwikkeling. Daarnaast zijn de minimumvereisten op dit moment erg hoog. Een klein deel van de adverteerders komt hier maar voor in aanmerking. Desondanks verwachten wij hier veel van. Zodra de mogelijkheden voor meer adverteerders beschikbaar worden, is dit naar verwachting een goede manier om de waarde van AdWords verkeer te rapporteren. Wij houden de ontwikkelingen in de gaten!

Laden..

Onze laatste klantcases

Meer klantcases