Yellow Online header image

Takeaways op een rij vanuit Social Today 2019

Contact widget trigger
Contact widget phone 040-292 02 05 Contact widget marker Neem contact met ons op

Wie naar de Jaarbeurs in Utrecht kwam op Valentijnsdag in 2019 had vast kaartjes voor het Social Today evenement. Of voor de motorbeurs. De verwachtingen waren hoog om meer te leren over de de kneepjes van social advertising en de trends anno 2019. Kwamen wij, Charlotte en Leen, van een koude kermis thuis, of met een hoofd boordevol ideeën? We nemen je mee doorheen onze beleving en indrukken….

How Uber Eats EMEA transformed its social media to deliver tasty results: from short-term tactics to sustained growth

Nico Fagiolo en David Austin

Met een bakje koffie en wat mini croissants in ons bezit, zaten we een klein half uur te wachten voordat de juiste presentatie opgestart werd door Frankwatching. Geen probleem, wij namen alvast het dagprogramma door en genoten van ons second breakfast. Nico Fagiolo en David Austin van Uber Eats beantwoordden ondertussen vragen van het publiek. De juiste presentatie werd gestart en we werden meegenomen in de stappen naar social succes van Uber Eats.

Eerst nog even wat kleine feitjes op een rij:

  • Wereldwijd wordt van elke 3 minuten die online wordt besteed, 1 minuut besteed aan social networking en messaging.
  • Een kwart van de mensen onder 35 geeft aan dat aanwezigheid van een bedrijf/merk op social media de aankoopbeslissing beïnvloedt.
  • 70% van de social media gebruikers is hier “on the go” mee bezig.

1. See and sell the value of social
Het geheim van het maken van een grote sprong voorwaarts met social media, is inzien waarom dit tot op heden niet gebeurd is en inzien waarom social media van waarde kan zijn voor jouw bedrijf.

2. Neem een stap terug en bekijk de kern van het probleem
Wat is het probleem waardoor je wordt tegengehouden? Probeer erachter te komen wat de kern van dit probleem is. Vervolgens maak je een gewaagde sprong vooruit: schat alvorens het risico van de strategie in en zorg vervolgens dat je de doelgroep met deze strategie op een unieke en onderscheidende manier aanspreekt. Zo vergroot je de kans dat de bereikte doelgroep je boodschap verder verspreidt en jouw marketing aangedreven wordt door participatie.

3. Focus en ben realistisch

Loop niet te hard van stapel. Bedenk waarom de concurrent jouw kiest in plaats van de concurrent en speel in op de customer journey (Awareness, Consideration, Action, Loyalty). Andere tips van Nico en David zijn: ga aan de slag met een een doelstelling voor de lange termijn, vermijd jargon en zorg dat je doelen haalbaar zijn.

4. Beschrijf je content strategie

De belangrijkste twee vragen die je hierbij moet stellen zijn:

  • Waarom post je iets?

→ Post je voornamelijk voor het creëren van awareness? Wil je de aankopen verhogen? Doe je dit met een emotionele of functionele boodschap?

  • Waarom zou jouw post iemand boeien? Nico en David geven aan dat dit drie redenen kan hebben:

→  Emotie: “Ik deel de post omdat het me aan het denken heeft gezet en ik andere ook aan het denken wil zetten”

→  Identiteit: “Ik deel de post omdat ik veel over mezelf/ons zegt.”

→  Sociale informatie: “Ik deel de post omdat ik wil dat je dit te weten komt”.

5. Bepaal waar en wanneer je post

Voldoet je post niet aan deze 5 regels, vraag jezelf dan af: “Is it worthy the post?”.

  1. Is de post emotioneel/bruikbaar/relevant? – Plaats geen posts “gewoon, daarom”, maar zorg dat de post een waarde heeft voor de doelgroep.
  2. Heeft je merk het recht om in te spelen op dit onderwerp? – Niet elke “Dag van de…” past bij jouw merk of bedrijf en hoeft dus ingezet te worden voor een post.
  3. Past de post bij je kanaal? – Past de post bij het kanaal? Gebruik je de juiste afmetingen voor de post op dat kanaal en gaat de post voor effect zorgen via dat kanaal?
  4. Draagt de post bij aan het vertellen van een lange termijn verhaal? – Past de post bij de rest van je onderwerpen en verhalen?
  5. Is de post in overeenstemming met je social media doelstellingen? – Elke post moet bijdragen aan de overkoepelende doelstellingen in de customer journey.

6. Posten als een baas

Dit doe je door te spelen met formats, de juiste samenwerkingen met partners en het uitproberen van diverse kanalen.

“Create content in the ways people use platforms” – Nico Fagiolo

KanaalBoodschapDoel
Twitter“Ik ben op vakantie”Bereik, social engagement
Facebook“Kijk naar mijn vakantie”Bereik, clicks, views, social engagement
Instagram“Kijk naar mijn mooie vakantie”Bereik, views
Pinterest“Ik wil hier naartoe op vakantie”Bereik, social engagement
Snapchat“Dit ben ik op vakantie”Video views
Youtube“Dit is wat ik op mijn vakantie heb gedaan”Video views
LinkedIn“Dit is wat ik geleerd heb op vakantie”Bereik, clicks, views, social engagement

7. Posten als een baas

Voorbeelden van bedrijfsresultaten die interessant zijn om te meten zijn:

Awareness

  • % stijging in bereik per post
  • % stijging van bedrijfsvermeldingen
  • % stijging in maandelijkse pagina likes

Consideration

  • % stijging van betrokkenheid per post
  • % stijging van post shares

Action

  • Gemiddelde % stijging van het CTR van “action posts”
  • Gemiddelde % stijging van Engagement Rate van “action posts”

Loyalty

  • % stijging in maandelijks bereik
  • % stijging in maandelijkse post shares
  • % stijging in Social User Generated Content

8. Maak resultaten tastbaar

Vertaal bedrijfsresultaten naar cijfers die belangrijk zijn voor je publiek? Denk bij de Awareness fase bijvoorbeeld aan het totaal aantal mensen wat bereikt is met de campagne en de frequentie van dit bereik. In de Consideration fase kan gerapporteerd worden met geschatte stijging in advertentie herinnering en in de Action fase kan het aantal leads, verkopen of groei in personeel interessant zijn.

Geef je huis wat FONQ! Content(marketing) als succesformule bij herpositionering

Marcella van Dal

Tijd voor wat fonQ in onze dag. Marcella van Dal vertelde ons meer over de inricht onzekerheid van veel Nederlands en hoe fonQ daarop inspeelt. Dit doen ze als specialist in home en living vanuit hun nieuwe positionering “geef je huis wat fonQ ” (voorheen: vind jouw mooi).

Inricht onzekerheden waar Nederlands mee te maken krijgen bij het inrichten van je huis:

  • Sla ik de trend-plank mis als ik deze bank koop?
  • Past deze bank wel bij de rest van mijn inrichting?
  • Wat zullen anderen ervan vinden dat ik deze bank koop?
  • Heb ik wel genoeg bank opties overwogen?
  • Zou mijn aankoop wel 5 jaar meegaan?

fonQ speelt in op deze inricht onzekerheid met een groot aanbod van producten in home en living, het geven van keuzehulp en inspiratie voor het inrichten van het huis. Hiervoor is voor diverse kanalen content nodig. Zo wil fonQ mensen inspireren via hun inspiratie platform, de webwinkel, het fonQ magazine, social media en influencer marketing. Om de juiste content op elk kanaal te kunnen creëren gaat fonQ op zoek naar inricht-onzekerheden via verzamelde data, reviews en klantenservice (“er zit roest op mijn messen” wordt zo vertaald in een artikel “hoe verwijder ik roest van mijn bestek”), usertesten en klantonderzoek, bij de klant in huis kijken en vragen stellen.

Take aways van Marcella van Dal

  • Stel de positionering centraal in je content marketing strategie.
  • Bepaal welk probleem je gaat oplossen.
  • Formuleer doelstellingen & optimaliseer.
  • Recycle content & zet crossmediaal in.
  • Hergebruik content & update tijdig.

Future proof met creatieve content marketingstrategie

Erwin Schaapman

In een kort marketing lesje doorwoven van interactie met het publiek schakelde Erwin Schaapman tussen theorie en casussen. Wat is contentmarketing? En wat willen we ermee bereiken? In een eenvoudig stappenplan staat als eerste stap dat de medewerker en het klantcontact alvast erg belangrijk zijn. Pas als volgende stap bedenk je hoe je aan de slag gaat en met welke kanalen en middelen dat gaat gebeuren. Erwin laat je eerst stilstaan bij het DNA van je bedrijf aan de hand van een heuse content DNA-wijzer. Vervolgens ging hij over op ontwikkelingen binnen de artificial intelligence (AI), om aan te tonen wat wel of niet interessant kan zijn om als bedrijf op in te spelen. De politie past het toe (nog net geen Minority Report-toestanden), vertaalbureaus zetten AI in, bij tennis wordt de zogenaamde HawkEye ingezet om beelden te herkennen.

Erwin herkent binnen de Artificial Intelligence vijf ontwikkelingen alvorens hij vervolgt naar de casussen:

  1. emotieherkenning
  2. kanker opsporing ahv weefsel
  3. zelfrijdende auto’s
  4. order picking door robots
  5. gepersonaliseerde advertenties (Zalando)

Case Schiphol: human brand in content DNA

Wat kan de Google Assistent voor Schiphol app betekenen? Met deze vraag ging hij in de content marketing aan de slag. De Google Assistent kan de wachttijden bij schiphol ophalen, maar ook het ideale vertrekuur berekenen rekening houdende met files. De voice Assistant kan ook nagaan waarom je last hebt van vliegtuigen boven je huis, of contact zoeken met de Schiphol chatbot.

Erwin etaleert vijf weetjes bij het inzetten van voice search in de contentmarketing:

  1. Spraakgestuurde commando’s zijn makkelijker dan typen. Leg de focus op micro-momenten. Wat willen we weten? Welke kennis kan aangetapt worden? Willen we ergens naartoe of willen we iets doen?
  2. Het zoekgedrag wijzigt. Opdrachten worden gegevens tijdens het koken, in de auto, …
  3. Check relevante touchpoints. Maak keuzes.
  4. Pas je SEO-strategie aan want slechts één resultaat wordt voorgelezen
  5. Zet FAQ’s  slim in: wat kan via voice beantwoord worden?

Case Allsecur: chatbot dna: prettig en simpel, de medewerker als specialist

De chatbot kan 24/7 ingezet worden en past daarom het content DNA van Allsecur: het is namelijk prettig en simpel. Er zijn geen wachttijden en bij complexe materie kan er nog doorverbonden worden aan een specialist. Vinden klanten het niet raar dat een robot hen antwoordt? 60% van de klanten ervaart het net als prettig, op voorwaarde dat de vraag beantwoord wordt. Maak ook duidelijk dat het een chatbot is die antwoord en dat hij kan doorverbinden met een medewerker bij die complexe vragen.

Tips voor het inzetten van een chatbot:

  1. Bouw een team: conversational copywriter, deskundige en middleware specialist/ ITer;
  2. Bepaal doelen: KPI’s per domein, kanaal en integraties
  3. Kies de juiste aanbieder: er is een hoop wildgroei in chatbot aanbieders (1500 stuks!). Het eerste criteria is herkent de chatbot intent en kan je een PoC (= proof of concept) uitvoeren?
  4. Bepaal ook wat je zelf wil kunnen doen. Kortom: wanneer schakel ik de leverancier in?
  5. Test grondig!

Conclusie

Al met al een inspirerende dag met diverse sprekers die ons aan het denken hebben gezet over nieuwe social inslagen die we kunnen maken. Weten hoe we jou kunnen helpen met een social strategie, het inrichten van campagnes of het vertalen van ideeën voor social media in een gestructureerde aanpak? Neem contact met ons op, we helpen je met alle liefde!

Laden..

Onze laatste klantcases

Meer klantcases