Tips Mobiele AdWords advertentie

040-292 02 05 Neem contact met ons op

Tips Mobiele AdWords advertentie

Als online marketeer werken we in een wereld die continu verandert. Een belangrijke verandering waar we mee te maken hebben is de opkomst van mobiele gebruikers. Waar we vijf jaar geleden vrijwel al onze online zoekopdrachten op de computer deden, zien we nu dat er meer op mobiel dan op desktop gezocht wordt (Emerce, 2015). Eén van de aspecten waar onze specialisten rekening mee moeten houden is de weergave van mobiele tekstadvertenties.

De weergave van mobiele tekstadvertenties

De weergave van AdWords tekstadvertenties op mobiele apparaten is anders dan op desktopcomputers. Er zijn een aantal aspecten van groot belang om rekening mee te houden bij het maken van mobiele tekstadvertenties:

  • Mobiele gebruikers krijgen minder resultaten per pagina te zien dan desktop gebruikers.
  • De weergave van mobiele tekstadvertenties wijken doorgaans af van reguliere tekstadvertenties.

Dit laatste komt bijvoorbeeld door het feit dat de tweede tekstregel vervangen kan worden door een advertentie-extensie. Dit gebeurt automatisch door het AdWords-systeem en daar hebben we geen invloed op. Wel dienen we er rekening mee te houden. Wij adviseren zelf om de belangrijkste tekst (de call-to-action) in de eerste tekstregel op te nemen. Op die manier zijn we er zeker van dat de tekst aan de gebruiker getoond wordt.

Naast het aantal resultaten en het al dan niet weergeven van de tweede tekstregel is het ook belangrijk om rekening te houden met de kleinere schermen die mobiele apparaten hebben. Normaal gesproken mag een tekstregel 35 karakters bevatten, maar de grootte van het scherm van een smartphone kan ervoor zorgen dat een mobiele tekstadvertentie afgekapt wordt. Het mag voor zich spreken dat dit de kracht van een advertentie niet ten goede komt.

Voorbeelden mobiele tekstadvertenties

Wij hebben voor onze klant Intereno over een periode van acht weken een test gedraaid. Hiervoor hebben we twee varianten van mobiele tekstadvertenties gemaakt en deze om en om getoond. Het verschil tussen beide advertenties is de volgorde van de tekstregels.
Onderstaande screenshots geven beide advertenties weer. Bij variant 1 staat “Maak een Afspraak & Bespaar Kosten” in de tweede regel. Zoals goed te zien is wordt die regel afgekapt. Dat het afkappen van een tekstregel niet iedere keer op dezelfde wijze gebeurt is goed te zien bij variant 2. Hierbij is “Maak een Afspraak & Bespaar Kosten” in de eerste tekstregel opgenomen. In dit geval is de gehele advertentie goed leesbaar, maar dit kan dus afwijken. Dit is afhankelijk van de positie en concurrentie.

Figuur 1: Advertentievariant 1

Figuur 2: Advertentievariant 2

Aan het begin van de testperiode hebben we vastgesteld welke zaken we willen onderzoeken. Dit zijn de volgende zaken:

  • Ontstaat er verschil in doorklikratio?
  • Converteert de ene variant beter dan de andere advertentie variant?

Doorklikratio:
Uit de cijfers blijkt dat het doorklikratio van beide advertenties niet veel afwijkt van elkaar:

  • Advertentie 1 heeft een doorklikratio van 14,2%.
  • Advertentie 2 heeft een doorklikratio van 13,6% .

Conversieratio:
Tevens blijken de conversieratio’s ook niet veel van elkaar af te wijken:

  • Advertentie 1 heeft een conversieratio van 2,63%
  • Advertentie 2 heeft een conversieratio van 2,59%.

Tot nu toe kunnen we concluderen dat geen van beide varianten de voorkeur moet krijgen. Echter, het is wel zo dat er in totaal pas 1.600 vertoningen zijn geweest. Eigenlijk hebben we per variant minstens 1.000 vertoningen nodig om voorzichtig een conclusie te trekken.

Mobiele advertentie extensies

Niet alleen de mobiele tekstadvertenties zelf verdienen extra aandacht. Ook de advertentie-extensies zullen op mobiele apparaten anders naar voren komen. Bij sitelinks (extra regels met links naar andere pagina’s van de website) dienen we eveneens rekening te houden met de kans dat Google de tekstregels afkapt. Wanneer we mobiele tekstadvertenties maken is het daarom altijd goed om nog eens kritisch naar de sitelinks te kijken en indien nodig nieuwe sitelinks op te stellen.

Bovenstaande tips zijn waardevol tijdens het schrijven van mobiele tekstadvertenties en het optimaliseren voor mobiele gebruikers. Bij het voeren van campagne gericht op mobiele gebruikers zullen we echter nog veel verder moeten kijken dan enkel tekstadvertenties. Denk bijvoorbeeld aan de mobielvriendelijkheid van de website. Meer daarover lees je in het artikel dat we eerder plaatsten.

Verwijzingen

Emerce, 9 oktober 2015: Meer mobiele dan desktop zoekopdrachten bij Google.

Laden..

Onze laatste klantcases

Meer klantcases