Wat is de maximale lengte van de meta description?

040-292 02 05 Neem contact met ons op

Hoe vind jij de grotere meta omschrijving?

Google heeft ook de afgelopen tijd niet stil gezeten. En wellicht heb je het al gezien: de meta omschrijvingen in de Google Zoekresultaten (Snippets) zijn uitgebreid. Jazeker! Maar weet jij wat het doel hiervan is? En weet jij hoe jij er je voordeel mee kan doen? Wij geven je wat inzichten.

Wanneer begon het?

In November 2017 is Google begonnen met het uitrollen van een verlengde omschrijving. De lengte van een omschrijving moest SEO-technisch voldoen aan maximaal 165 tekens. Als we toch een beetje kritisch gaan kijken dan gaat het om aantal pixels en niet zozeer om aantal karakters. Maar ach….165 karakters is prima aan te houden.

Maar….vanaf vorig jaar zien we steeds meer de verlengde versie van de meta omschrijving. Heb je al gezien hoe het er uit ziet? We pakken er even een voorbeeld bij.

Stel je voor je googlet naar ‘Nike Air Max’. Binnen de organische resultaten zien we een aanbieder met een korte meta omschrijving:

Aantal karakters: 155

Kijken we naar een grote online warenhuis, dan zien we een lange omschrijving:

Aantal karakters: 307

Wat een verschil! Dat scheelt eens even tellen….152 karakters. Dat is bijna de dubbele lengte van Footlocker. Maar moeten we nu massaal alle meta descriptions aanpassen? Zit daar de meerwaarde op SEO-gebied? We geven je later in dit artikel ons antwoord. Eerst willen we onthullen waarom Google de langere omschrijving toont.

Waarom vertoont Google een langere omschrijving?

Google, de almachtige zoekmachine, zegt in alle gevallen te zoeken naar de meest relevante zoekresultaten bij de gegeven zoekopdracht….of beter zoekintentie.

Het is zeer aannemelijk dat Google de lange omschrijving vertoont, omdat zij een hogere relevantie wil tonen met een hogere kans op doorklikken. In een langere omschrijving kan je namelijk meer (relevante) informatie kwijt. Het gaat hier niet om bepaalde SEO-waarde, althans niet direct. Want een meta omschrijving heeft geen enkele waarde voor de organische prestaties (hoewel sommigen dit nog betwijfelen). Indirect heeft het wel een positieve waarde voor SEO.

Een hogere CTR (doorklikratio) zorgt voor een verbeterde ervaring op een website. Mits het bouncepercentage schappelijk blijft uiteraard. En een verbeterde ‘user experience’ zorgt voor een hoger gewaardeerde website. Laat dat nou toevallig een ranking factor zijn.

Dat is wel logisch, want als bedrijf zijnde wil je een relevante bezoeker ook niet verliezen op je website, maar juist de meest relevante ‘experience’ bieden. Dat is op zijn Cruyffiaans ‘heel logisch’ te noemen.

Wat is dan de ideale lengte van de description?

Waar we altijd zeggen dat een meta description (SEO omschrijving) 165 karakters kan hebben, is dit nu opgerekt naar maar liefst 320 karakters. Zelf vind ik dit net wat te veel van het goede. Er zijn namelijk ook onderzoeken die aantonen dat een omschrijving van 320 karakters soms niet wordt vertoond. Dus een gratis tip! Houd lekker 300 karakters aan. Dan zit je veilig. Dat geldt in ieder geval zo voor de zoekresultaten op desktops.

En mobiel…

Op mobiele weergaves zien we nog wel verschillen. Een meta omschrijving van 320 karakters is wat veel voor mobiele weergaves. Als we naar het voorbeeld van Wehkamp kijken, dan zien we dat Google 178 karakters toont:

Beschik je over een responsive website, dan kan je een combinatie maken van het aantal karakters zodat het zowel op mobiel als op desktop goed naar voren komt. Weet je wat… je krijgt nog een gratis tip: laat in sommige gevallen gewoon de meta omschrijving leeg. Dan pakt Google de meest relevante informatie van die pagina om te tonen.

Hoe is dit bij de zoekmachine Bing?

Als we naar de andere zoekmachine gigant kijken, dan zien we dat Bing deze verlenging nog niet heeft geadopteerd. Het is altijd een strijd tussen de twee. Maar Bing blijft wel een beetje eigengereid. Vergelijk het met Volkswagen en Seat. Ze doen beiden hetzelfde, namelijk hele goede auto’s maken met vaak ook nog eenzelfde onderstel (basis), maar de uiterlijke kenmerken en prestaties zijn toch net wat anders.

Ik zou niet verbaasd zijn als Bing als late adopter toch nog over gaat op het tonen van de uitgebreide meta omschrijving. Binnen de Guidelines van Bing staat namelijk nog het volgende:

“Descriptions – unique, relevant, grammatically correct, roughly 160 or fewer characters”

Mijn onderbuikgevoel zegt dat dit nog wel enige tijd op zich laat wachten. In ieder geval totdat Google bewijs levert dat het daadwerkelijk voordelen heeft voor iedereen.

De gevolgen voor SEO

De gevolgen voor de Search Engine Result Pages zijn nog enigszins onvoorspelbaar. We schetsen onze gedachtes.

1. Hogere CTR voor topposities
Het is zeer aannemelijk dat langere meta descriptions zorgen voor een hogere doorklikratio voor topposities. Het is wel aan te raden om de meest essentiële informatie vooraan te zetten.

2. Lagere CTR voor lagere posities
Een keerzijde kan zijn dan lagere posities (5-10) een lagere doorklikratio vertonen. Dit komt omdat mensen al minder snel naar de volgende pagina klikken, maar ook minder snel naar beneden scrollen. Potentiële bezoekers kiezen dan minder snel voor een lager gerankt zoekresultaat.

Wat moet je nu doen?

Het is lastig te voorspellen wat er allemaal nog gaat gebeuren. Dit is een momentopname en het advies wat ik je ga geven ook. Maar ik doe het toch. Ga aan de slag met Google Analytics en Google Search Console. Bekijk daar de CTR waardes van pagina’s en zoekwoorden. Kijk naar de zoekwoorden die in de top 5 scoren en herschrijf de meta omschrijvingen van deze pagina’s. Monitor dan of je doorklikratio stijgt. Maak hierbij wel onderscheid tussen mobiel en desktop verkeer.

Denk jij er anders over en moet ik eens met je gaan sparren? Laat het me weten.

P.s.Heb jij al iets opvallends aan dit blog gezien?

Update Meta Description 05/2018

Vier maanden na het verschijnen van dit artikel zien we dat Google (zonder aankondiging) weer terug is gegaan naar het vertonen van kortere meta omschrijvingen. De reactie van Google’s Danny Sullivan: “Our search snippets are now shorter on average than in recent weeks, though slightly longer than before a change we made last December. There is no fixed length for snippets. Length varies based on what our systems deem to be most useful.” Ofwel: de lengte van meta omschrijvingen is dynamisch en Google wil dan ook geen maximum lengte meegeven. De snippets zelf worden ook steeds dynamischer. Dit betekent dat Google op basis van een zoekopdracht voor dezelfde pagina andere meta omschrijvingen kan tonen. De vraag is dan ook of het in de toekomst nog wel zinvol is om hier invloed op uit te willen oefenen. Voorlopig blijft ons advies onveranderd, al stellen we nu vast dat het voor desktop veilig is om 160 tekens te nemen en voor mobiel 130.

Laden..

Onze laatste klantcases

Meer klantcases