Wat personalisatie van communicatie en content kan betekenen voor jou

Contact widget trigger
Contact widget phone 040-292 02 05 Contact widget marker Neem contact met ons op

Bedrijven proberen al jaren de consument op een persoonlijke en menselijke manier te benaderen. Dat is niets nieuws. Denk bijvoorbeeld aan Cor en Don die jou graag mee op vakantie nemen naar een warm land. Bedrijven moedigen het vermenselijken van hun merk aan, omdat menselijke eigenschappen in een merk positieve gevolgen hebben voor bedrijfssuccessen.

Deze vermenselijking wordt ook in de communicatie met de consument gehandhaafd. Wanneer een bedrijf op een humane manier communiceert met de consument gaat deze het merk beschouwen als iets waar een relatie mee aan kan worden gegaan. Daarnaast wordt deze benadering de laatste jaren steeds persoonlijker. Data en kunstmatige intelligentie spelen hierbij een grote rol. Of er nu sprake is van een persoonlijke e-mail of een website die precies op de wensen van de consument is afgestemd, steeds meer bedrijven zien de voordelen van een persoonlijke benadering in. Proactieve interactie is een investering in een relatie, zowel voor de consument als voor het merk. Hoe meer consumenten investeren in de relatie met een merk, hoe meer zij gecommitteerd zijn om de relatie met het merk te onderhouden.

Bron: Corendon.nl

Waar krijg ik mee te maken als ik mijn merk personaliseer?

Als het gaat over de personalisering van de communicatie tussen merk en consument is voorzichtigheid geboden.

  • Personalisatie kan al snel ‘creepy’ overkomen. De meeste consumenten waarderen het niet als een winkel een berichtje stuurt op het moment dat zij hier langs lopen.
  • Wanneer een merk als persoonlijk wordt beschouwd en in vertrouwen wordt genomen, zorgt negativiteit rondom het merk of product voor meer schade dan wanneer het niet als persoonlijk wordt beschouwd. Dat komt omdat mensen, en dus ook gepersonaliseerde merken, verantwoordelijk kunnen worden gehouden voor hun gedrag en acties.

Maar als bedrijven moeite steken in interactie die door consumenten als positief wordt beoordeeld en negativiteit rondom het merk beperken, kan dat leiden tot een sterke verbondenheid en een hechte relatie. Tweerichtingsverkeer is daarbij ontzettend belangrijk. Ga dialogen aan die lijken op gesprekken die je met je klanten hebt als ze in de winkel zouden staan. Op deze manier transformeer je de standaardcommunicatie in een hartelijke en, daar is ie weer, menselijke manier van communiceren. Een belangrijke side note is dat de communicatie niet al te salesgedreven moet zijn. Dat irriteert consumenten namelijk mateloos. Zorg er eerst voor dat er een sterke relatie wordt opgebouwd door echte waarde toe te voegen voor de klant. Als iemand bijvoorbeeld een ticket naar Parijs heeft geboekt, is het veel waardevoller om tickets met korting voor een museum in Parijs aan te bieden, dan wanneer er direct een nieuwe trip naar Brussel wordt gepromoot.

Aan de slag!

Een groot deel van de klantreis wordt online afgelegd, ook wanneer de klant offline de aankoop doet. Door relevante en interessante content aan te bieden én door dit op een persoonlijke manier te communiceren, zal het bouncepercentage dalen en de bezoekerstijd op de website stijgen. Consumenten kunnen namelijk beter vinden wat ze zoeken en klikken daardoor sneller door naar andere pagina’s.

Gepersonaliseerde content zorgt er dus voor dat de juiste content bij de juiste persoon terechtkomt. Voer dit door in bijvoorbeeld de call-to-actions, en je zorgt voor meer conversies. Ook verder in de funnel speelt personalisatie een grote rol. Met gepersonaliseerde communicatie wordt namelijk gewerkt aan een sterke vertrouwensband. Net deze is zo ontzettend belangrijk wanneer je een relatie met je klant op wilt bouwen.

Het doorvoeren van personalisatietechnieken hoeft niet ingrijpend te zijn. Relatief kleine aanpassingen kunnen al een merkbaar verschil maken. Spreek klanten persoonlijk aan en help hen in de zoektocht naar informatie of producten. Enkele voorbeelden om mee aan de slag te gaan:

  • Maak gebruik van chatbots op je website. Met chatbots zorg je ervoor dat je klant specifieke en waardevolle informatie krijgt toegespeeld over producten of diensten die je aanbiedt. Om het jezelf niet te moeilijk te maken is het belangrijk dat je één doel vaststelt. Bijvoorbeeld: het adviseren tussen een keuze van bepaalde producten. Zorg er daarnaast voor dat de informatie die de chatbot geeft een makkelijkere manier is om informatie te krijgen dan door gewoon de website te bezoeken.
  • Adverteer je met Google Ads? Ook dan liggen er kansen om persoonlijker te communiceren naar je (potentiële) klant. Update jouw tekstadvertenties en maak Responsive Search Ads (RSA) aan. In tegenstelling tot traditionele Search Ads kan je met Responsive Search Ads 15 verschillende kopteksten en vier verschillende beschrijvingen opgeven. Naarmate de advertenties worden vertoont zoekt Google de combinaties die het beste werken en die het beste aansluiten bij het zoekgedrag van de bezoeker. Op die manier zorg je er dus voor dat elke advertentie zo relevant mogelijk is voor je klant.

De conclusie is helder: er zitten veel voordelen aan een persoonlijke communicatie met je klant. Niet alleen zorgt een persoonlijke ervaring voor meer conversies, ook wordt er gebouwd aan een relatie op de lange termijn. Om meer conversies te genereren en een sterke band op te bouwen hoeven de aanpassingen niet van enorme omvang te zijn. Begin klein en observeer waar het toe leidt.

Laden..

Onze laatste klantcases

Meer klantcases