WebWinkelVakdagen

Contact widget trigger
Contact widget phone 040-292 02 05 Contact widget marker Neem contact met ons op

Wij lieten ons inspireren!

Tijdens de WebWinkelVakdagen verzamelen webwinkel eigenaren, web developers, online marketeers, e-commerce specialisten en consorten zich in Utrecht. Op 23 en 24 januari veranderde de Jaarbeurs in inspirerende plek met een blik naar de toekomst van e-commerce. Op donderdag 24 januari zetelden collega’s Leen en Karlijn in de lezingen, na een zorgvuldig uitgekiend verdeel-en-heers principe. Graag delen ze hun bevindingen van een inspirerende dag.

Content creatie voor de nieuwe generatie

Tim van der Wiel (GoSpooky en Speaky)

De jonge spreker Tim van der Wiel creëert content voor de nieuwe generatie. Een uitgelezen kans voor Leen om het oor te luisteren te leggen. De zaal hangt aan zijn lippen om zijn succesformule te achterhalen. Hij weet immers de aandacht van een jonge doelgroep te pakken. Klassieke reclameboodschappen en -kanalen gaan nu eenmaal volledig aan hen voorbij. Veel marketeers vinden het daarom een hele uitdaging om deze doelgroep te bereiken. De oplossing is nochtans simpel. Meer dan ooit speelt het merkverhaal voor jongeren een centrale rol. Hoe echt of authentiek is een merk? Als geen ander weten zij authenticiteit te onderscheiden van nep of gefakete reclame-uitingen. Tim legt aan de dag hoe hij de digital natives in hun taal aansprak.

 “Gebruik kanalen waarvoor ze dienen.” – Tim van de Wiel

De nieuwe kanalen Whatsapp en Snapchat zijn vlot en ludiek. Zet ze dan ook op die manier in. Hij ging voor KLM aan de slag en stelde een zoekwoordenlijst met relevante conversaties op. Deze gegevens gebruikte hij om illustraties (gifjes en stickers) te maken binnen Whatsapp en Snapchat. Zijn aanpak werkte. Niet alleen werd één van de piloten een instant gif-superster, de gifjes rankten in de top 10 wereldwijd en ontving 450 mil-jóen organische views.

One click to zero click spraakgestuurde omgeving

In zijn uiteenzetting wierp hij niet alleen licht op cases, hij schiep ook zijn toekomstbeeld van e-commerce. Wat is of wordt het meest verkocht? Volgens hem zijn dat tijd en gemak. Denk aan een Tikkie. Het summum van tijdswinst is de spraakgestuurde omgeving. Bovendien voelt het ook nog eens natuurlijk aan. Een gebruiker krijgt door een spraakcommando antwoord op zijn vraag. Spraakgestuurde technologie wordt volwassen. Zeker nu de Google Home in Nederland verkrijgbaar is. Het gemakkelijke one click model gaat plaats maken voor zero click. Je bestelt online eerder gekochte producten heel gemakkelijk opnieuw. En de technologie zal je leren kennen en suggesties geven op wat hij leert van jouw voorkeuren. Personas komen daarbij om de hoek kijken. Wie weet wordt AI zo slim dat het personas personaliseert op basis van elke, unieke klant! Zinnen en conversaties claimen in plaats van een woord, daar gaat het heen. Hoe klinkt een merk? Is dat Brabants? Amsterams? Mannelijk, oud, jong, …? De keerzijde van spraakgestuurd zoeken is dat je maar één antwoord voorgeschoteld krijgt. Voorlopig is het koffiedik kijken wie het antwoord wint. Volgens de gastspreker kan het uitdraaien op drie scenarios:

  1. de adverteerder met het meest geld of beste seo resultaten “wint”
  2. zoekmachines lanceren eigen merk
  3. zoekmachines kopen merk en dat wordt de standaard.

Hoe ga jij winnen? Je merk is koning, vormt de differentiatie. Kijk maar naar Coolblue, zij verkopen geen wasmachines, maar wel levering en service.

Voorkom deze vijf veel voorkomende SEO fouten

Kees Beckeringh (isme Company)

Gedurende de twee beursdagen was er maar één sessie handelend over het organische kanaal. Tot de nok gevuld was de zaal die handelde over SEO. De aanwezigen spitsten de oren om meer te weten over SEO en fouten te verhelpen of tijdig op te sporen. Want hoe langer het duurt om erbovenop te komen, hoe meer geld het kost. Staar je in eerste instantie niet blind op zakkende zoekwoorden in de zoekresultaten van de zoekmachines. Vaak ligt aan de grondslag een technische fout, een JavaScript renderingsprobleem, het wegvallen van canonical link tags, no index fouten, googlebot geblokkeerd door de hostingpartij. Hij belichtte enkele tools die een belangrijke rol kunnen spelen in het opsporen van die technische problemen:

  1. Contentking
  2. Deepcrawl
  3. Little Warden
  4. Google Search Console

Succesvolle e-mailmarketing in de dagaanbieders

Bart van den Hengel (Euroknaller en Traveldeal)

Wist je dat 17% van de elektronische nieuwsbrieven niet aankomen in de mailboxen van de bestemmelingen en 10% terechtkomen in de spamfolder? Alles begint bij een goede database. Zeker voor dagaanbieders is een zuivere database een must. Zo deed e-mailmarketeer uit de doeken hoe onder andere inbox placement werkt. Een technisch hoofdstuk, hoofdknikkend onthaald door de luister lustigen. Onder andere de identiteit (domein en IP adres van de zender) als de reputatie (verzend verleden en kwaliteit) van een zender worden samen met engagement onder de loep genomen. Overigens, zo liet hij  ontvallen, doe afstand van het noreply-e-mailadres. Daarmee toon je immers dat je niet ontvankelijk bent voor berichten van klanten. Hij maakte gebruik van UTM-tagging achter de knoppen van een nieuwsbrief om te testen wat werkt. Waar klikken ontvangers op? Die data gebruikt hij om klanten te segmenteren. Meten is en blijft ook in 2019 weten. Nog meer data stopte hij in het databestand. Zo kreeg elke klant een klantscore mee. Een klant begon met -1. Wanneer hij een nieuwsbrief opende krijgt de ontvanger 5 punten erbij en nog eens 15 erbovenop als hij klikte op iets in de nieuwsbrief. Tot slot gaf hij aan om ongeveer 35-70 karakters in de onderwerpregel te zetten en voor 9u de mail te zenden.

Marktplaats: Advertenties die werken

Ivo Vis (Marktplaats)

De dag afsluiten deden we in een sessie over Marktplaats. Onderzoek wees uit dat Marktplaats voor op mobiel in de app wordt gebruikt. Ongeveer 80% van de gebruikers scrolt doorheen het aanbod en 20% gebruikt de zoekbalk. Maxima Keukens wist de omzet te doen stijgen door plaats te nemen achter de advertentieknoppen en advertentieteksten in te korten.

Werken met influencers

Meryl Smeets (TrafficBuilders)

Influencers gaan een steeds belangrijkere rol spelen in de online marketing. Maar hoe werkt dit nou precies? Samenwerken met influencers vergt een zorgvuldige aanpak die je tot in de puntjes uit moet werken. Dit zijn de meest belangrijke tips:

  • Maak met de influencer duidelijk afspraken, waaronder dat je de door hen gemaakte content altijd op je owned media mag gebruiken.
  • Geef de influencer de creatieve vrijheid, zij zien jouw merk vanuit een heel ander oogpunt.
  • Influencers zijn er in verschillende formaten: nano, micro (v.a. 10K volgers), meso en macro. Hoe meer volgers de influencer heeft, hoe duurder de campagne wordt. Maak voor jezelf de keuze of je écht met een grote influencer wilt werken.
  • Communiceer duidelijk richting de influencer of je de content gesponsord in wil zetten. Veel influencers vragen hier namelijk extra geld voor.
  • Verzamel data! Je kunt een extern bureau of een mediator inschakelen, de kans dat je niet alle data krijgt is groot. Zorg dat je alles inzichtelijk hebt want je stopt er tenslotte geld in. Wees daarnaast ook creatief om het meetbaar te maken, bijvoorbeeld met kortingscodes waar de naam van de influencer in verwerkt staat.
  • Last but not least: maak vooraf een goede rekensom en leg dit aan alle partijen voor zodat niemand voor verrassingen komt te staan.

De inspirerende online toverformule van Dille & Kamille

Arnout Baas (Dille & Kamille)

Dille & Kamille bestaat al 45 jaar met een typerende werkwijze waarvan de mens vanaf dat één centraal staat. Het bedrijf wil bijvoorbeeld geen mensen lastig vallen met irritante reclameboodschappen. De stoffen tassen zijn natuurlijk wel een succesfactor. Het openen van een webwinkel was dan ook niet vanzelfsprekend. In 2010 gingen ze online en sinds vorig jaar is de webshop de grootste ‘vestiging’ met een groei van 26% in Nederland, Frankrijk en Duitsland.

De webwinkel is gevuld met pollepes, potjes en bestek. Dit lijkt een flinke uitdaging om winst te maken. Toch is dat gelukt! Dille & Kamille vraag standaard € 4,95,- verzendkosten en retourkosten zijn voor rekening van de klant. Dit wordt gedaan vanuit financieel oogpunt en vanuit duurzaamheidsoverwegingen. Op deze manier probeert het bedrijf retourneren niet te stimuleren. Of ze dit beleid gaan aanpassen? Nee, voorlopig laat Dille & Kamille het lekker zo, het retourpercentage ligt op slechts 3%. Dus het concept werkt prima!

Laden..

Onze laatste klantcases

Meer klantcases