Work Smarter Event door Teamleader

040-292 02 05 Neem contact met ons op

Work Smarter Event door Teamleader

Yellow Online was afgelopen donderdag 7 juni aanwezig op het evenement “Work Smarter”, georganiseerd door Teamleader. Het evenement stond in het teken van slimmer werken. Meindert Schut verzorgde de opening.

Een goed begin is het halve werk

Als journalist en later als mede-oprichter van BNR verwierf hij bekendheid. Hij verklapte ons drie tips om een beter bedrijf te worden. Voor zijn eerste advies haalde hij de gele plopkap aan die hij verzon voor BNR: zorg dat je opvalt. De tweede tip om een beter bedrijf te worden opent deuren, geeft je gratis publiciteit én levert je autoriteit op. Hij luidt als volgt: win een prijs. Voor zijn derde en laatste raadgeving greep hij terug naar de eeuwenoude verhalencultuur: doe aan storytelling. En laat die laatste tip de perfecte brug vormen naar dé belichaming van al de drie tips.

De energieke afronding van de kick-off werd verzorgd door de boys van de Bucket Boys. Wij konden ons geen betere gastsprekers inbeelden. Hun no-nonsense aanpak en onconventionele wijze van zakendoen brengt hen over de hele wereld en bij grote namen zoals John De Mol. Met een energie om je fiets tegen te parkeren vertrokken we naar de informatiesessies.

Nieuwigheden in Teamleader

door Tom Schouteden

Collega’s Luuk, Karlijn en Sander luisterden bij de Teamleader-sessie naar Tom Schouteden. Tom lichtte een tipje van de sluier over wat er te verwachten valt qua updates. Maar liefst zeven nieuwe features komen eraan bij Teamleader. We zetten ze op een rij:

  • Multi Currency: De factureerbare valuta gaat veranderen. Je kunt binnenkort voor verschillende klanten in verschillende valuta’s factureren (veranderd komende maand);
  • Facturatie module: de invoice gaat op de schop, er komt een nieuwe redesign aan en je kan binnenkort bulk factureren (binnen een paar maanden);
  • Projectmanagement: Je kan binnenkort veel makkelijker je winstmarge berekenen (komende maand);
  • Time tracking: De interface gaat veranderen en je kunt binnenkort live tracking toepassen per project (komende maand);
  • Statistieken: Er komt een betere roadmap met diepere inzichten. Tevens gaat de interface er anders uitzien (eind 2018);
  • Calendar: De calendar app wordt volledig opnieuw opgebouwd vanaf de grond, er komt een real time synchronisatie met je mobiel en je kunt je afspraken op privé zetten ( winter volgend jaar);
  • Cloud platforms (winter 2019)

Hoe bindt je de jonge generatie aan je bedrijf?

door Joost Agterberg en Deni Barisic

Onder het verdeel en heers-principe legde ik mijn oor te luister bij de duo-presentatie van Young Capital. Centraal thema: “Hoe kan je de nieuwe, jonge generatie aan de organisatie binden? Hoe spreek je hen aan bij werving? En vooral: hoe behoud je ze? Zitten er eigenlijk verschillen tussen de Gen Y en Gen Z”.

Weldegelijk! De eerste groep: Gen Y oftewel, de millennials, vormen 20% van de Nederlandse bevolking. Zij zijn volgens Young Capital geboren tussen 1980 – 1995. Het is de groep die de opkomst van internet meemaakte. De gemiddelde aandachtsspanne van de millennial bedraagt 12 sec. Dat is 4 seconden langer dan Gen Z. Terwijl millennials veelal op ervaringen doelen en gaan reizen fixeert de jongere generatie Z zich graag op zekerheid en geld. Gen Z zag het levenslicht tussen 1996 – 2010 en vormt 18% van de bevolking. Zij zijn born digitals, wat zoveel wil zeggen als: “Hoezo? Kon je vroeger niet én bellen én surfen tegelijkertijd?”.

Door die verschillen in motivatie (ervaring vs zekerheid), gaven Joost en Deni de tip mee om in je vacatures te durven kiezen voor één van de twee generaties. Zorg ook voor een duidelijke omschrijving van de jobinhoud. Streep “spin in het web” weg. Beschrijf eerder de werkdag. Of maak de jobinhoud visueel. Meer dan ooit zijn de jonge generaties visueel ingesteld. Toon bijvoorbeeld in een schrijfdiagram het percentage tijd dat er aan administratie wordt gedaan en welk percentage aan acquisitie bijvoorbeeld. Zorg er ook voor dat het aanmeld proces en de vervolgstappen helder zijn.

Eenmaal je de generatie Y en/of Z aanwerft, volgt het behoud. Hoe bind je dat jong geweld aan je organisatie? Het antwoord ligt voor de hand. Nieuwe dingen leren wordt op prijs gesteld door jongeren. Stel daarom bijvoorbeeld een commitment statement op, waarin je als werkgever toont dat de jongere waardevol is voor je bedrijf en dat je cursussen aanbiedt. Zorg tot slot voor een groeipad. Vooral Gen Z hecht belang aan doorgroeimogelijkheden met bijbehorende zekerheden. Zo hielp Young Capital een bedrijf met veel personeelsverloop uit een vervelende situatie. Dankzij de invoering van een groeipad hadden de jonge orderpickers een “hogere” functie om naartoe te werken, waardoor ze langer in het bedrijf bleven.

Een nieuwe merkidentiteit: is een tennistafel voldoende

door Jorg Ruis

In de tweede sessieronde met Jorg Ruis stond het begrip cultuur centraal: wat is het en hoe bouw je het op? Daar leerden we dat het belangrijk is om normen en waarden te formuleren. Waar hecht jouw bedrijf belang aan? Welke mensen wil je aantrekken die daarbij passen? Pas als je zelf weet waar je voor staat kan je die cultuur overbrengen en kunnen onder andere toekomstige werknemers zich er aan spiegelen.

Noteer kernwaarden en draag ze ook uit. Wil je jong en dynamisch overkomen? Stop dan met te vousvoyeren en sluit je mails niet af met “Hoogachting huppeldepup”.

Denk er verder aan om symbolen en rituelen in het leven te roepen. Geef bijvoorbeeld je klanten of medewerkers iets leuks cadeau, zodat zij jouw merk willen gaan ”dragen”. Zo bedacht Jorg voor een “oubollig” telecombedrijf, gespecialiseerd in SMS-services een knap shirt. Initieel werd het enkel door medewerkers. De klanten bleven echter aandringen op een exemplaar, waardoor een selecte groep wat shirts kreeg. Dit creëerde een ware buzz en MessageBird, het telecombedrijf, ontving foto’s van over heel de wereld met dát T-shirt in de hoofdrol.

Kapitaal verhogen voor het MKB

door Robert Schepes

Wat zijn alternatieve manieren om het kapitaal te verhogen voor je mkb? Dat was de eerste vraag die luidde in de sessie die Karlijn bijwoonde. Er heerste doodse stilte in de zaal, een enkeling keek vragen rond, want daar zaten we ten slotte voor.

Bij het verkrijgen van financiering denk je al gauw aan de bank. Maar sinds de crisis is de bank een stuk terughoudender geworden en willen ze van jou als ondernemer alle zekerheden. Robert legde enkele alternatieve mogelijkheden uit met passende adviezen. Het alternatief wat mij het meeste aansprak was crowdfunding. Voor velen een bekend fenomeen maar toch interessant om nog eens toe te lichten.

Crowdfunding is een publieks financiering waar je de bank niet voor nodig hebt. Het geld voor je project wordt gedoneerd door investeerders. Zorg ervoor dat investeerders ‘fan’ worden van je project en creëer een ambassadeursschap. Dit klinkt natuurlijk als muziek in je oren, toch moet je er rekening mee houden dat geld binnen halen via Crowdfunding heel veel tijd kost.

Naast Crowdfunding vertelde Robert o.a. over Business Angels, factoring & debiteuren en geld lenen van familie. De gouden tip? Mix zoveel mogelijke alternatieve financieringsmogelijkheden met elkaar om je kapitaal te verhogen.

Ervaringen uitwisselen tijdens de netwerkborrel

Na de inspirerende sessies kon je nader kennis maken met de sprekers van de diverse sessies en uiteraard met vakcollega’s. Rond het avondeten verlieten we met ons vrolijk auto’tje , het hoofd vol inspiratie terug naar Eindhoven.

Deel dit bericht

Gerelateerde diensten

Laden..

Onze laatste klantcases

Meer klantcases